כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בית המשפט מינה מנהל זמני לעמותת ברסלב

'שובו בנים' תפורק? בית המשפט מינה מנהל בסמכות של מפרק • הקהילה מבקשת: להבריא המוסדות לטובת הכלל

נחמן ברלנד. צילום: פלאש 90
נחמן ברלנד. צילום: פלאש 90

בדיון שנערך הבוקר (ב) בבית המשפט המחוזי בירושלים, ועסק בבקשת המדינה לפירוק עמותת מוסדות ברסלב נחמת ציון, הוחלט על ידי השופט דוד מינץ למנות מנהל מיוחד בסמכות של מפרק זמני לעמותה. לתפקיד נבחר עורך הדין ישכר בר הלל, ובכך הופקע הניהול מכל הפלגים - ערן הוכברג ונחמן ברלנד.

בדיון השתתפו באי כוח המבקשת עוה"ד ענבל קידר, מירית כנרי ואתי ברנפלד-לוי, נציג המשטרה פקד אסף בגין, עו"ד טל גרדל מייצג כונס הנכסים הרשמי, עו"ד מנחם מושקוביץ בא כוח קהילת ברסלב, עו"ד אלון דיסקין ורו"ח גילי ברזילי מטעם העובדים, עו"ד מרדכי ביץ אייל אייכל ורוני בקמן בא כוח המשיבה, עו"ד שמשון חן בשם המשיבה, ועו"ד אלישע גרינפלד בא כוחו של ערן הוכברג.

בבקשה למינוי מפרק זמני הוסבר כי כנגד העמותה ואישים שונים בה מתנהלת חקירה על ידי היחידה המרכזית ירושלים, בקשר למרמה והלבנת הון. במסגרת החקירה נעצרו גורמים שקשורים לעמותה והם עדיין נמצאים במעצר בית, נחמן ברלנד, נתן ברלנד ואהרן תפילינסקי. "החקירה בעיצומה", אמרה עו"ד כנרי, "הדוחות סודיים ולכן צוטטו בבקשה רק שורות רלוונטיות וזאת באישור המשטרה. בהמשך יועלו ממצאים נוספים, עם זאת אנחנו סבורים כי שאין צורך בראיות נוספות כדי לבסס את העילות לפירוק העמותה ומינוי מפרק זמני".

"מהעובדות שמתוארות במכתב של המשטרה עולה שהעמותה פעלה בניגוד לדין - לרבות הפרות של חוק העמותות - והכל במטרה לרוקן את העמותה מהנכסים שלה, העמותה גם מקבלת מכספי המדינה".

השופט ציין כי למעשה לא קיימת מחלוקת על הצורך בהבראת העמותה, וכי יש למנות לה בעל תפקיד מטעם בית המשפט. "אף המתנגדים לבקשת רשם העמותות ערים שלעת הזאת אין מנוס אלא למנות בעל תפקיד כאמור. המחלוקת בין הצדדים היא האם יש למנות מפרק זמני או מנהל מיוחד זמני. בית משפט זה ממנה מנהלים מיוחדים זמניים לעמותות, במקום מפרק זמני, מקום בו בית המשפט סבור שעצם הגדרת התפקיד יפגע בהבראת העמותה".

עו"ד מנחם מושקוביץ, בא כוחה של קהילת ברסלב, ציין כי יש לזכור שהעמותה קיימת כבר 30 שנה. לדבריו, "הקהילה מוצאת את עצמה תחת וויכוחים מי מינה את מי ומי ישלוט בעמותה זו או אחרת, כאשר בתווך נמצאים אנשי הקהילה והמוסדות אשר הם הנפגעים האמיתיים ממצב דברים זה - שחייב להיפסק. על כן יש למנות מנהל נייטרלי שיבריא את המוסדות".

"לאחר האמור", החליט השופט, "אני מורה על מינוי מנהל זמני לעמותה. סמכויותיו תהיינה כסמכויות מפרק זמני על כל המשתמע". ובאשר לזהות המנהל המיוחד הכריע: "דעתי כדעת רשם העמותות - לפיה יש למנות מנהל מיוחד אובייקטיבי לחלוטין 'שלא מטעם' איש מהצדדים המעורבים. לפיכך מאמץ אני את הצעת רשם העמותות והמלצת ב"כ הכנ"ר וממנה בזה את עו"ד יששכר בר הילל כמנהל המיוחד של העמותה. תיחתם ערבות בסל 250,000 ש"ח".
בית משפט ברסלב עמותה פירוק קהילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד