י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

פרשת גולובנציץ: עלילות, השמצות והתפטרות

דרמה בפרשת מתחם גולובנציץ בבית שמש: ראשי העמותה - אברהם סלונים, גבריאל פפנהיים ושלום שישא - הודיעו על התפטרותם בשל המאבק הממושך • מה יקרה עכשיו לרוכשים האומללים? • כיצד צמחה עלילת 'יין נסך' על יקבי קדם? • ומדוע מסרב ראב"ד 'העדה החרדית' בכל תוקף למינויו של איש אמונו של יו"ר 'אתרא קדישא' כמפקח בחפירות?

מתחם המריבה. צילום: יעקב לדרמן
מתחם המריבה. צילום: יעקב לדרמן



מתחם גולובנציץ בבית שמש שב הבוקר (ב) לכותרות עם מיני דרמה במאה שערים, אבל זו מתגמדת לעומת הדרמה החדשה: הרב אברהם סלונים, הרב גבריאל פפנהיים והרב שלום שישא, ראשי אגודת 'גבעת ירושלים' שעמדה בעין הסערה, החליטו להתפטר מניהול העמותה, לאחר שנקרעו בין הרצון לספק את הדירות שהבטיחו לרוכשים, והמתעכבות מזה שנים, לבין מאבקי הכח וניסיונות ההשתלטות של ארגון 'אתרא קדישא', המבקש לכפות את מרותו על החפירות במתחם.

בביקורו של האדמו"ר מהרי"י מסאטמר בארץ בחורף הקודם, ניצל מקורבו איש העסקים הרב אליעזר קסטנבוים את השפעתו, וניסה להביא לרקיחת הבנות בין 'אתרא קדישא' לבעלי השטח במתחם, ובראשם הרב אברהם סלונים העומד בראשות האגודה. בתיווך האחרון שקסטנבוים יצר, מונה הרב אליהו פויזן כגורם הלכתי, מינוי שכזכור התפוצץ בשבוע שעבר, והביא להתפטרותו מאחריות לפיקוח על החפירות במתחם.

עוד בנושא:
פשיטה משטרתית על מאה שערים - ללא עצורים

אבל גם ידיו של קסטנבוים קצרות מלהושיע, לאחר שהרב דוד שמידל, יו"ר 'אתרא קדישא', ביקש לכפות על הרב פויזן את מינויו של איש אמונו ישראל אייזנבך לפקח בחפירות, צעד שמרבית המעורבים בקלחת הבוערת הזו, מתנגדים לו.

שמועה נוספת טוענת, כי אנשי אתרא קדישא חושדים בקסטנבוים כי הוא מעורב במיזם עסקי לבניית קניון גדול בשכונה החדשה שעתידה להבנות, ולפיכך הוא לא מתייצב לצדם. קסטנבוים מצידו מכחיש את הדבר מכל וכל וטוען כי מדובר בהאשמה חסרת שחר.

עלילת יין נסך: מי התנכל ליקב קדם?

בתוך כך, אנשי אתרא קדישא, אינם בוחלים בשום צעד שמטרתו להפוך את הקערה על פיה ולהעלות את ההסכמים שנרקמו, על שרטון.

בשבוע שעבר, ביום א' ג' דחול המועד סוכות, פורסמה מודעה בחוצות ירושלים מטעם וועד הכשרות של העדה החרדית כביכול, ובה הובהר בשם הראב"ד, כי אסור להשתמש ביינות ובמיץ ענבים של 'קדם' – 'גאולה' מחשש ליין נסך. לדברי מפרסמי המודעה, הענבים בהם משתמשים לייצור היינות נקטפים על ידי ערלים, וכבר בשעת לקיטתם יוצא מהם מיץ - שאוסר כמובן את כל התוצרת.

"על כן, הננו להודיע בשם הראב"ד שליט"א כי הוא בחשש דאורייתא של יין נסך. ועל המדקדקים בכשרות להימנע מלהשתמש ביינות ומיץ ענבים של בית חרושת זה, גם על אלו שהודפס בעבר חותמת הבד"ץ ועל הציבור להיזהר". נאמר בפרסום.

מביני דבר הריחו מיד שמשהו אינו כשורה: וועד הכשרות של הבד"ץ איננו נוהג לפרסם מודעות ברחובות העיר באמצע חול המועד, זולת במקרים חריגים במיוחד, ובוודאי איננו נוהג לצטט את שמו של רב הבד"ץ שהורה על כך. זולת זאת, הראב"ד איננו הרב הפוסק הישיר של וועד הכשרות, וברור ששרבוב שמו לעניין נעשה מאינטרסים מגמתיים.

לתמיהה שניקרה בלבבות העוברים ושבים, נוספה הכחשת הבד"ץ שהתפרסמה מיד למחרת, ולפיה, מודעות הקיר שהופצו בחוצות בשקר יסודם, ואין להתייחס אליהם כלל. במודעה הובהר כי היינות ומיץ הענבים כשרים למהדרין ללא כל חשש, וכי מודעות בענייני כשרות שאינן מתפרסמות במקומות מוסמכים, אין להם שום תוקף.

למי היה אינטרס להפיץ את הבדותה נגד 'קדם' ולחבל בשמם הטוב?

מבירור שערך 'בחדרי חרדים' עולה, כי בעלי היקב הגדול - האחים הרצוג מארה"ב, הינם שותפים עסקיים בפרויקט של 'גבעת ירושלים', ולאחר שהגר"ד שמידל ביקש מהם להפסיק את החפירות ונענה בסירוב, החליטו אנשיו להפיץ את הבלוף הגדול נגד תוצרת היקב, ונגד בד"ץ העדה החרדית, אליו גם הם כפופים כביכול.

מדוע שולל הראב"ד את ישראל אייזנבאך?

בניסיון אחרון לעצור את הסחף, ניסה אתמול גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט ווייס לשכנע את הגר"מ שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית, כי ייאות לאשר לישראל אייזנבך לצטרף לצוות הפיקוח, בנוסף להרב רפאל ליפשיץ, שהוא מינוי של הבד"ץ. אולם הראב"ד הודיע לגאב"ד, כי אין לו כל כוונה להיעתר לבקשה, זאת בגין הניסיון המר שצברו ראשי המתחם והפרויקט עם אייזנבך.

"אייזנבך מגיע עם דעה קדומה וקביעה נחרצת, שמטרתן לטרפד את החפירות בכל מחיר. הוא מצהיר בעליל כי לטעמו לא יתקיימו כאן חפירות ולא יבנו דירות ללא בניית כיפין. בכך, הוא שם לאל את כל ניסיונות הפישור והגישור למיניהן. יתירה מכך, הוא היה מגיע לשטח בשעות שנוחות לו, ללא היצמדות לשעות העבודה של הטרקטורים, ואילץ אותם לשבות ממלאכתם, כאשר החליט לעזוב את השטח, כאילו ומדובר בעסק הפרטי שלו, בו מותר לו להיכנס ולצאת כאוות נפשו", מסבירים גורמים המקורבים לנושא, את נימוקיו של הראב"ד.

כאמור, היום החליטו ראשי הפרויקט על התפטרותם. במכתב ששיגר הרב סלונים לרב פויזן, הוא הודיע לו על ההחלטה המשותפת לו ולחבריו, ולפיה הם נוטשים את העסק - אחת ולתמיד.

מכיוון שמדובר בקבוצת רכישה, מתכוון סלונים להעביר את האחריות לידי שש מאות הרוכשים, ולתת להם להחליט בעצמם כיצד להתנהל ומה לעשות. הרוכשים אמורים להתכנס בקרוב ולהחליט על המשך צעדיהם. לא מן הנמנע כי חלקם, אלו המזוהים עם הפלגים הקיצוניים בעדה החרדית, יכפיפו את מרותם על הקרקעות שלהם. היתר - הרוב השפוי והמתון, יעביר את הפיקוח לידיו של ראב"ד העדה החרדית.

בינתיים, גולובנציץ עצמו עומד בהבטחתו וממשיך במרץ את עבודות הפיתוח, בהן חשמל, מים, תשתיות והכביש הראשי המוביל לשכונה שעליה אמורה לקום 'גבעת ירושלים'. את הכבישים הפנימיים, כמו את החפירות הנדרשות להקמת המבנים, הוא מותיר לקבלנים שיבצעו את העבודות בהמשך, על פי החלטות הרוכשים.

ואילו במתחם של 'דגל התורה', פרויקט 'בנין שלם', מתקיימות העבודות בקצב מואץ, וככל הנראה בתוך שבועיים כבר יעמדו על תילן הקומות הראשונות של מספר מבנים.

בבית שמש היו שהביעו חשש, כי הרב שמידל ינצל את קשריו עם ח"כ הרב מאיר פרוש יו"ר 'שלומי אמונים', ויבקש ממנו כי מועמד שלומי אמונים לעירייה, שמעון גולדברג - נציג חסידי לעלוב, יהיה אחראי על ועדת תכנון ובניה בעיר, לאחר הבחירות, ובכך יצליחו לשלוט בנעשה בדלת האחורית.

אין לחשד האמור כל תימוכין בשטח, אולם די היה ברחשי הלב של גורמים קיצוניים בארגון אתרא קדישא, שהובעו כבר בשיחות עם גורמים שונים, כדי ליצור מיני-פאניקה בליבות הרוכשים.



המודעה:




ההכחשה:


פיתוח שמידל אתרא קדישא סלונים גולובנציץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד