כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הרב הראשי הציע לקחת אחריות

המשפחה בארץ: חייל יהודי רוסי נפל בשבי האוקראיני

חייל יהודי שגויס בצו הגיוס הכללי של פוטין, נפל בשבי באזור שהאוקראינים שחררו מידי רוסיה. הצבא האוקראיני יצר קשר עם אחותו, שמתגוררת ביישוב באזור ירושלים | הרב הראשי של אוקראינה נפגש עם קצינים בכירים והציע לקחת אחריות על החייל היהודי | כמעט כל הפלוגה שלו חוסלה, והמפקד נטש את היחידה ונמלט

המשפחה בארץ: חייל יהודי רוסי נפל בשבי האוקראיני
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

חייל יהודי רוסי עם משפחה בישראל, נתפס ונלקח בשבי בידי האוקראינים. סרגיי ה', בן 31 מסנט פטרסבורג, גויס בסוף חודש ספטמבר, במסגרת צו הגיוס הכללי שהוציא פוטין. סרגיי לא היה בעל התמחות צבאית ולא שירת בעבר בצבא. הוא נשלח כטוראי לחזית, ונפל בשבי באזור לימאן שהצבא האוקראיני הצליח לשחרר מידי הצבא הרוסי. כך מדווח איתמר אייכנר באתר Ynet.

על פי הדיווח כמעט כל הפלוגה שלו חוסלה, והמפקד נטש את היחידה ונמלט לכיוון לוגנסק. החייל שרד בנס ונלכד בידי אוקראינה ב-1 באוקטובר. הוא נחקר על ידי הצבא האוקראיני, שיצר קשר עם אחותו המתגוררת ביישוב דתי בפרברי ירושלים. לאחות, אזרחית ישראל, נשלח סרטון של אחיה, שתועד בידי הצבא האוקראיני כדי לאשר את מצבו הבריאותי התקין בשבי.

אחות נוספת של סרגיי מתגוררת בפינלנד. אימם נפטרה בסנט פטרסבורג לפני פחות משנה. אחותו סיפרה לאתר "דטאלי", אתר ישראלי בשפה הרוסית כי פנתה לרב הראשי של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, בבקשה לסייע לאחיה שנתפס בידי האוקראינים.

הרב אסמן סיפר כי קיים פגישה עם קצינים האחראים על נושא החזקת שבויים. הרב הציע לקחת את המשמורת על החייל היהודי השבוי הזה, כמו גם על חיילים יהודים מגויסים אחרים שלימים ייפלו בשבי אוקראיני. והוא מקווה להיפגש בעתיד הקרוב עם החייל.

הרב הראשי של אוקראינה הקליט סרטון וידאו המופנה ליהודי רוסיה, וקורא להם להתחמק מגיוס לכוחות הצבא של רוסיה בכל האמצעים, "כדי שלא להשתתף בפשעי מלחמה ורציחות שבוצעו במהלך המלחמה נגד תושבי אוקראינה".

מי שהביא את החשיפה הזו, באתר דטאלי, הוא העיתונאי שמעון ברימן, שסיפר כי הרב אסמן מקווה להיפגש עם השבוי סרגיי כבר בשבוע הנוכחי של חול המועד. "לפי המידע שלי, היהודי הרוסי שנלקח בשבי הוא מקרה נדיר וראשון מסוגו, לפני זה היו אלפי שבויים רוסים, אבל הוא הראשון עם מסמכים על יהדותו וגם עם קרוב משפחה בישראל. הוא לא דתי לגמרי, אך הוא וגם אחותו יהודים מצד אימם (אביהם – רוסי). מדובר ביהודי שהתבולל, בלי שום חינוך יהודי. אחותו חזרה בתשובה בבית הכנסת של סנט פטרסבורג, וכיום היא גרה ליד ירושלים בשכונה דתית. היה קשה מאוד לדבר עם אחותו – היא במשבר נפשי, וממש זקוקה לסיוע".

מלחמת אוקראינה רוסיה הרב משה אסמן שבויים חיילים יהודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד