י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ההערות שנדחו

בדרך לאישור הממשלה: נחשף הסכם הגז בין ישראל ללבנון

פרטי ההסכם בין ישראל ללבנון על סוגיית הגבול הימי נחשפים | בנוסח הסופי נעדרות שתי הדרישות המרכזיות שהציגו הלבנונים וכי ישראל לא תתנגד לפעולות "סבירות והכרחיות" בשטחה | ההסכם יובא היום לאישור ראשוני של הקבינט והממשלה, לקראת הנחתו על שולחן הכנסת

בדרך לאישור הממשלה: נחשף הסכם הגז בין ישראל ללבנון
אסדת גז צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

לאחר שבועות של סערה פוליטית בין מתנגדי הממשלה לתומכיה סביב הסכם הגבול הימים עם לבנון, היום (רביעי) פורסם ההסכם במלואו לאחר שנשלח לשרים לקראת הדיון המתנהל בשעה זו בקבינט המדיני-ביטחוני והדיון בהמשך בישיבת הממשלה.

בנוסח הסופי נעדרות שתי הדרישות המרכזיות שהציגו הלבנונים בהערות להסכם: קו המצופים יקבע כסטטוס קוו כפי דרישת ישראל ולא כקו הגבול בפועל כפי דרישת לבנון - מה שהיה משאיר את הסוגייה בסכסוך. דרישה לבנונית נוספת שלא נכנסה להסכם הסופי היא דרישתם להיות מעורבים בנושא התגמולים שיגיעו לישראל מחלקה באסדת הגז (כנא) שרובה בצד הלבנוני.

לפי ההסכם, כל עוד אין הסכמות לגבי הגבול היבשתי בין המדינות, תחומי הגבול הימי שנקבעו בהסכם יהיו מקובלים על שני הצדדים. לגבי התגמולים נקבע כי הם ייקבעו בהתאם להסדר של ישראל עם החברה המפיקה את הגז. עוד קובע ההסכם כי ישראל לא תתנגד לפעולות "סבירות והכרחיות" בשטחה כדי לקדם את כריית הגז בכנא, ובלבד שהן יבוצעו בתיאום מוקדם עמה.

עוד נקבע בהסכם כי "אף אחד מהצדדים לא יבצע הגשה עתידית של תרשימים או מתאם לאו"ם, אשר אינו עולים בקנה אחד עם הסכם זה, אלא אם הצדדים הסכימו הדדית על התוכן של הגשה כזו".

בנוגע לתחילת חיפושי הגז במאגר נאמר, כי הם "יחלו ברגע שההסכם יכנס לתוקפו", והובהר כי "יש כמות לא ידועה של גז (במאגר כנא, בניגוד לאסדה הישראלית בה יש בוודאות גז) והצדדים מודעים לכך. הצדדים מבינים כי קיים סיכוי להימצאות פחמימנים באזור בלוק 9 של לבנון ובלוק 72 של ישראל. חיפוש יבוצע בהתאם ואם יימצאו פחמימנים הם ינוצלו כראוי".

בנוסף נכתב בהסכם, כי אם נקודת השאיבה של הגז "תימצא דרומית לקו 23 - ישראל, אלא אם כן תהיה סיבה מוצדקת, לא תמנע את השאיבה". מלבד זאת, הוחלט כי "הצדדים יעשו שימוש בשיטות עבודה יעילות של תעשיית הנפט לצורך שימור גז במטרה למקסם את היעילות, את הבטיחות התפעולית וההגנה על הסביבה, מבלי לחרוג מן החוקים והתקנות החלים בתחום".

עוד נכתב, כי "הצדדים מסכימים כי הישות המשפטית הרלוונטית להחזיק בזכויות לבנוניות כלשהן כולל חיפוש וניצול משאבי פחמימנים בבלוק 9 של לבנון, תהיה מורכבת מתאגיד אחד או מספר תאגידים בינלאומיים בעלי מוניטין אשר ישראלים או לבנונים ואינם נתונים לסנקציות בינלאומיות".

כמו כן הוחלט, כי "הצדדים ינהלו משא ומתן נפרד מול חברת 'טוטל אנרג'י' הצרפתית בנוגע לרווחים", וכי אם תיווצר מחלוקת בעניין התמלוגים - ארצות הברית תתבקש להתערב.

מוקדם יותר היום דחה בג"ץ את הבקשה להוציא צו ביניים שיעצור את הליך אישור ההסכם. את ההחלטה קיבל השופט דוד מינץ. בהתאם לכך, ההסכם יובא היום לדיון בקבינט ולאישור ראשוני של הממשלה, וב-18:00 יונח על שולחן הכנסת למשך שבועיים. לאחר מכן הוא צפוי לחזור להצבעה נוספת בממשלה לצורך אישורו הסופי.

גז הסכם לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד