כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
אומץ בלתי רגיל

ברח מצפון קוריאה, חזר בשביל אימו ונמלט שוב

קים קאנג-וו כבר עשה את המסע המסוכן וחצה את הגבול מצפון קוריאה לסין, אך אז עשה את הבלתי מתקבל על הדעת, הבריח את עצמו בחזרה פנימה כדי לפגוש את אימו, שנעצרה על ידי המשטר. לבסוף הצליחה האם לברוח ולהתאחד עם בנה שריצה עונש מאסר בדרום קוריאה

ברח מצפון קוריאה, חזר בשביל אימו ונמלט שוב
הגבול בין צפון לדרום קוריאה צילום: Pixabay

קים קאנג-וו נמלט מצפון קוריאה לסין, ואז מרוב געגועים לאימו החליט לחזור לצפון ולנסות לחלץ אותה. לבוש קפוצ'ון שחור עם סכין שלא ברור אם הייתה עוזרת לו, הוא השתלב בין סוחרים בצד הסיני בזמן שהמתין לחיילים הצפון קוריאנים שיחליפו את משמרתם. הוא השתכשך במים עם השקיעה, ובכה חרישית בעודו חושב על מה שמצפה לו בצד השני: מוות, מאסר או איחוד עם אימו.

"כשחשבתי על אמא שלי, באמת היה רק ​​דרך אחת", אמר. "הייתי צריך לחזור. ואם הייתי נתפס בחציית חזרה פנימה, הייתי מוכן למות" סיפר ל'וושינגטון פוסט'. זה נפוץ שעריקים שהתיישבו בדרום קוריאה הדמוקרטית, מנסים לארגן מבריחים שיעזרו לבני המשפחה להימלט. אבל זה נדיר שמישהו יחזור לצפון קוריאה, ועוד יותר נדיר שיחזור לדרום קוריאה בפעם השנייה. עם זאת קים עשה את שניהם כדי לעזור לאימו - והורשע ונכלא בדרום.

הוא ברח לראשונה ב-2016 לסין, וב-2019, אחרי שחסך מספיק כסף ופגש מבריח שהוא סמך עליו. סוף סוף הוא יכול היה לארגן את הבריחה של אמא שלו. לאחר שעשה את דרכו לגבול צפון קוריאה, הוא עבד עם מבריח שהיה אמור לארגן את הבריחה של אימו, אבל המבריח לא הצליח להגיע לאימו.

צפון קוריאנים המתגוררים לאורך הגבול משתמשים בטלפונים סלולריים סיניים מוברחים שיכולים לקלוט רשתות סלולריות סיניות לשיחות טלפון. אימו התקשרה לבסוף בסלולרי שהשיגה מאחד המבריחים, אך באמצע השיחה עם אימו הקו נותק והוא לא הצליח לחזור אליה.

כאשר שקל לחזור לצפון קוריאה, הוא דאג מאד. אם הוא ייתפס נכנס מחדש לאחר עריקות, הוא ומשפחתו עלולים להיהרג. "היססתי כי פחדתי. אבל הרגשתי שלעולם לא אראה את אמא שלי יותר", אמר. במשך יומיים הוא צפה בתנועות השומרים הצפון קוריאנים מהצד הסיני של הנהר כדי ללמוד את לוח הזמנים שלהם. ביום השני, כשהשומרים הלכו לארוחת ערב, הוא חצה בחזרה פנימה. ואז הוא מיהר אל היער. הוא עשה את דרכו חזרה לבית אימו ודפק על הדלת. הייתי המום. השניים בעיקר בכו.

במהלך 22 הימים הבאים, קים תכנן עם מבריחים משני צדי הגבול להכניס את שניהם לסין. אבל זה לא היה קל לארגן את ההברחה כל כך מהר, במיוחד כאשר המבריחים לא האמינו כשסיפר להם שחזר לצפון קוריאה.

אחת מהשיחות הרבות שעשה במהלך אותם ימים הגיעה לאוזניים של צפון קוריאנים. כשקים לא היה בבית, פקידי מודיעין פשטו על ביתה של אימו ועצרו אותה. חוקרים הכו אותה ואיימו עליה שתודה שבנה העריק חזר, היא הכחישה שוב ושוב.

קים הסתתר בביתו של חבר, שאמר לו שהוא צריך לעזוב את צפון קוריאה. לפי רישומי בית המשפט בדרום קוריאה, קים עזב את צפון קוריאה בפעם השנייה יום לאחר שאימו נעצרה. הוא חצה את הנהר פעם נוספת, בלי אימו.

קים קיבל שיחת טלפון לאחר שנחת בסיאול. זה היה פקיד מודיעין דרום קוריאני. "חיכינו לך" אמר האיש. כך נודע לקים שממשלת דרום קוריאה עקבה אחר המסע שלו באמצעות הטלפון הסלולרי. הוא נחקר במשך שבועות, המשטרה בדקה אם הוא מרגל.

זה לא חוקי לדרום קוריאני להיכנס לצפון קוריאה ללא אישור ממשרד האיחוד. על פי פסיקת השופט הדרום קוריאני בעניינו של קים באוגוסט 2020, קים עמד בפני עונש מאסר של שלוש שנים. אבל השופט ריחם עליו לאחר שקים הביע את חרטו והתובעים קבעו שלקים אין היסטוריה של הפרת חוק דומה המשפיעה על היחסים בין הקוריאות, עונשו הופחת לשישה חודשי מאסר ושנתיים מאסר על תנאי.

לאחר אחת מהחקירות, קים קיבל שיחה ממבריח. אימו הצליחה לצאת בשלום מצפון קוריאה. קים לא האמין ודרש תמונה ולדבר איתה בטלפון. לאחר ששמע את קולה של אימו, הוא פנה לאנשי הקשר שלו בדרום קוריאה לעזור לה.

"הייתי מאושר להפליא. הרגשתי כאילו נולדתי מחדש", אמר ונזכר בשיחת הטלפון. "מעולם לא חשבתי שהיום הזה יגיע", אמר. בסטנדרטים צפון קוריאניים, הכלא הדרום קוריאני היה די מפואר. היו ארוחות קבועות, עם תפריט מתחלף. קים יכול היה לקרוא כמה ספרים שהוא רצה. החובות שלו למבריחים נערמו כי הוא לא יכול היה לעבוד, אבל חוץ מזה, החיים היו נוחים. לבסוף הם התאחדו מחוץ לשערי הכלא, יותר מארבע שנים לאחר שקים נמלט לראשונה מצפון קוריאה.

צפון קוריאה דרום קוריאה סין תאילנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד