כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"לא ששו להאמין בכך"

באיחוד האירופי היו סקפטיים מול האזהרות על פלישה רוסית

מספר ימים לפני שמוסקבה פתחה במתקפה בקנה מידה מלא על אוקראינה, וושינגטון הזהירה את הפרלמנט האירופי שהפלישה "הולכת להתרחש". הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי הודה כי פקידי הגוש "לא ששו להאמין בכך"

באיחוד האירופי היו סקפטיים מול האזהרות על פלישה רוסית
בניין האיחוד האירופי צילום: Pixabay

ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי הודה בטעויות במדיניות הביטחון של הגוש האירופי, והדגיש כי בריסל "לא האמינה" לאזהרותיה של ארצות הברית שרוסיה תתקוף את אוקראינה בימים שקדמו למלחמה. בנאום שנשא בפני שגרירי האיחוד האירופי אתמול אמר ג'וזפ בורל שהגוש לא צפה מלחמה, למרות שמזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן התקשר אליו ואמר לו 'זה הולך לקרות'. "יומיים לאחר מכן, בחמש בבוקר, הם (רוסיה) התחילו להפציץ את קייב".

"עלינו לקחת אחריות רבה יותר על בעיות ביטחון באיחוד האירופי, צריך להיות פחות תלוי באחרים מבחינת ביטחון", אמר בורל בוועידת שגרירי האיחוד האירופי במהלך נאום בבריסל. בעבר, וושינגטון דאגה לביטחון אירופה, טען בורל, אך הוא הדגיש כי אולי זה לא תמיד היה כך.

למרות שהדגיש שהיחסים תחת ממשל ביידן הם "פנטסטיים", הוא אמר כי האיחוד האירופי לא יכול לסמוך על כך שהקשרים יישארו כך. הממונה על מדיניות החוץ אף החל לתהות כיצד המצב היה עשוי להיות שונה באוקראינה אם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ "או מישהו כמוהו" היה בבית הלבן.

במרץ האחרון, שבועות ספורים בלבד לאחר שרוסיה החלה במתקפה שלה, אימצו שרי ההגנה והחוץ של האיחוד האירופי אסטרטגיה ביטחונית חדשה, המכונה "מצפן אסטרטגי", עם הרעיון ליצור כוח של עד 5,000 חיילים. שיהיה פעיל עד 2025. אין לאיחוד האירופי צבא אחיד, וההגנה על הגוש נותרה עניין של 27 המדינות החברות בגוש, בריסל נקטה בשנים האחרונות מספר צעדים כדי להגביר את שיתוף הפעולה הביטחוני שלה.

בורל מתח ביקורת על שגרירי האיחוד האירופי לשפר את קווי התקשורת בין נציגויות דיפלומטיות גלובליות לבריסל. "אני רוצה לקבל מידע על ידכם, לא על ידי העיתונות. לפעמים, ידעתי יותר מה קורה בנושאים שונים על ידי קריאת עיתונים מאשר הדיווחים שלכם. הדיווחים שלכם מגיעים לפעמים מאוחר מדי". הוא הוסיף: "צריך להיות עם יכולת תגובה של 24 שעות. כאשר קורה משהו, אני לא רוצה להמשיך לקרוא בעיתונים על דברים שקרו כשהנציגות לא אמרה כלום".

איחוד אירופי ארה''ב מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד