כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הושתק או החליט לשתוק?

התקשורת האיראנית תוהה להיכן נעלם הנשיא לשעבר

הנשיא לשעבר של איראן, מחמוד אחמדינג'אד, לא נראה בשום מקום בימים אלה, בזמן שאיראן חווה את ההתקוממות הגדולה ביותר שלה זה יותר מארבעה עשורים, עם הפגנות רבות בעל רחבי איראן. "אחמדינג'אד החליט לשתוק או שהוא הושתק על ידי הממשלה"

התקשורת האיראנית תוהה להיכן נעלם הנשיא לשעבר
תומכי הנשיא לשעבר אחמדינג'אד צילום: Iran International

התקשורת האיראנית תוהה היכן נמצא הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד ולמה הוא שותק אל מול גל המחאות במדינה. בדרך כלל, הפוליטיקאי הפופוליסט חובב תקשורת היה מנצל את ההזדמנות לרכב על גלי ההפגנות הכלל-ארצית, אבל נראה כי הוא אינו חוזר על הביקורת שלו על המערכת ועל מנהיגה עלי חמינאי, וגם לא תומך בממשלה.

אחמדינג'אד ביטל את פגישותיו השבועיות הרגילות עם תומכיו בשכונת בנרמאק שבמזרח טהראן או במשרדו בצפון טהראן העשיר, כך דיווח אתר החדשות התומך ברפורמות ושאל "איפה אחמדינג'אד?". יומון כלכלי אחר כתב כי זהו למעשה המשך שתיקתו מאז נכנס אברהים ראיסי האולטרה-שמרני לתפקידו כנשיא אירן ב-2021.

יועצו לשעבר של אחמדינג'אד, עבדולרזה דאורי, סבור כי להיות באור הזרקורים בזמן שהתסיסה נמשכת נגד המשטר אינו האינטרס של הנשיא לשעבר. "חיוני לאחמדינג'אד לשמור על מעמדו במועצה, למרות שיחסיו עם חברי מועצה אחרים מוגבלים ביותר מכיוון שהם לא אוהבים להתקרב לאדם המוזר" אמר.

"חשוב לאחמדינג'אד ליהנות מההגנה שמעניקה חברותו במועצה, במיוחד כעת לאחר שראה את הנשיאים לשעבר מוחמד חתאמי וחסן רוחאני שלא הוחזרו על ידי חמינאי כחברים למועצה העליונה. ללא חברות זו, אין לו שום תפקיד רשמי באיראן", אמר יועצו לשעבר. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

עלי גאפריאן, עורך "סארט ניוז" השמרני, אמר כי "או שאחמדינג'אד החליט לשתוק או שהוא הושתק על ידי הממשלה". עם זאת, מכיוון שהוא לא צפוי להיכנע לשום דבר שיכפה עליו, ככל הנראה, זו החלטה שלו להישאר נייטרלי ולא לקחת צד בהפגנות נגד המשטר.

לפי אתר חדשות מתון יותר, המשטר נהנה גם מחברותו של אחמדינג'אד במועצה כי זה גורם לו להיות רגוע ולא להתסיס נגד המשטר. האתר מדווח כי אחמדינג'אד איבד רבים מבעלי בריתו הקרובים בשנים האחרונות. זה גרם לו להציג את עצמו בתמונה אחרת, בתקווה שהעם שכח את מה שהיה לאחר הבחירות השנויות במחלוקת ב-2009, שבהן משמרות המהפכה סייעו לו לשמור על הנשיאות והביאו אותו לכהונה שנייה.

באתר נכתב כי חלק מההערות של אחמדינג'אד מציגות אותו כרפורמיסטי יותר מפוליטיקאים מפורסמים בחזית הרפורמה. אבל הוא לא שמרן, וגם לא רפורמיסט. הוא סוג שלישי של פוליטיקאי. "אחד שמסתכל לך בעיניים ומשקר", כפי שאמר המתמודד לנשיאות מיר חוסיין מוסאווי ב-2009.

איראן נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד