כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אחרי שנזרקו לפח

מאות ספריו של חתן פרס ישראל ניצלו מאובדן

אחרי שפורסמו ברשתות החברתיות תיעודים של ספריית פרופ' יעקב לנדאו ז"ל זרוקה במכולת זבל, עשרות אנשים הגיעו להציל את הספרים הישנים שהוזנחו, רגע לפני פינויים למזבלה. התמונות שהופצו גרמו לצער רב בקרב גולשים, שציינו את הפיכתו של "עם הספר למי שזורקים ספרים לפח הזבל"

מאות ספריו של חתן פרס ישראל ניצלו מאובדן
הספרים לאחר שניצלו צילום: מכון ירושלים למחקרי מדיניות

אתמול הופצו תיעודים רבים של מכולת זבל מלאה בספרים ישנים, ברחוב משמר העם בירושלים. ברחוב האמור התגורר בעבר פרופ' יעקב לנדאו, היסטוריון, מזרחן וחתן פרס ישראל לשנת 2005. לפני שנתיים הלך לעולמו לנדאו, והוא בן 96. ספרייתו של לנדאו הייתה גדולת מימדים, ונכללו בה אינספור ספרים בשלל שפות: ערבית, תורכית, רוסית, גרמנית, אנגלית ועברית.

לאחר פטירתו של לנדאו לקחו צאצאיו חלק מן הספרים הנותרים, ופנו לספרייה הלאומית בבקשה שתיקח את השאר. הספרייה הלאומית מילאה עשרה ארגזים בספרי הפרופסור, אך עדיין נשארו עודפים רבים. כעת, החליט קבלן הדירה להשליך את מאות הספרים לאשפה.

אתמול ראו כמה אנשים את המחזה הקשה, ספרייתו העזובה של לנדאו מחכה באשפה לפינויה, והחליטו לפעול. ברשתות החברתיות הועלו תיעודים של המכולה העמוסה, עם בקשה להצלת כמה שיותר ספרים. חוקר מזרח התיכון נעם בנעט ציין כי הגיע למכולה להוציא משם ספרים, וכתב: "אם אתם חוקרי ערבית או טורקית - יש שם אוצרות של ממש. ויש גם ספרים בגרמנית, עברית, אנגלית רוסית. הצלתי שניים. אם תגיעו לשם לפני משאיות הזבל, תצילו עוד".

תמונות הספרים העזובים עוררו זעם בקרב גולשים רבים על הזנחתם, ואחד מהם שהגיע למכולה ציין: "בדרך הלוך חשבתי הרבה על הטרגדיה של אדם שמפעל חייו לא הוערך לאחר מותו, ואולי גם בזקנותו. על ההשלכה כלאחר יד של עולם עשיר, על הזלזול בספרים".

איש התקשורת דודי זילברשלג הגיב לתמונות, וצייץ: "בגולה היינו 'עם הספר'. מאז שובנו למכורה הפכנו ל'עם הארץ'. מבט עצוב ומצוי, על היחס לספרים, לתיעוד היסטורי של עמנו, לתרבות העולם, לתרבותנו הישנה".

בעקבות הפצת התיעודים הגיעו עשרות אנשים למכולה כדי לדלות ממנה כמה שיותר ספרים לפני שיפונו למזבלה. במקביל, התיעודים הגיעו לעיריית ירושלים, שהחליטה לפעול. בתיאום עם מכון ירושלים למחקרי מדיניות פונתה המכולה לבניין המכון, שם תשכון בספרייה המקומית בבטחה. "הוצפנו הבוקר בתמונות של ספרייתו של פרופסור יעקב לנדאו ז״ל, מונחת בפחי הזבל בשכונת קטמון. ספריו הרבים שאסף שבמהלך חייו יצרו ספריה מרהיבה בחקר המזרחנות ונושאים רבים נוספים שהושלכה אמש לרחוב - לכן החלטנו במכון ירושלים למחקרי מדיניות לתת להם בית", כתב המכון.

סופו הטוב של הסיפור והצלת הספרים עוררו שמחה בקרב מעריכי פועלו של לנדאו, ובקרב סתם גולשים שראו בצער את הספרים הזרוקים במכולה. ראש עיריית ירושלים משה ליאון הגיב למקרה, ואמר: "התמונות של הספרים זרוקים במכולה ברחוב החמיצו את ליבי. בשיתוף פעולה של כלל גורמי העירייה הצלחנו להצילם ולהביא אותם לחוף מבטחים. עיריית ירושלים על כל אגפיה משרתת את תושבי העיר גם במקרים כאלה. מועדים לשמחה עם הספר".

עיריית ירושלים ירושלים ספרים מזבלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד