כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ממלחמה למלחמה

רוסים מחפשים נואשות שורשים יהודיים כדי לברוח מגיוס הצבא

בזמן שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אוכף גיוס צבאי, גברים רוסים מחפשים את ההיסטוריה המשפחתית שלהם כדי למצוא הוכחה לשורשים יהודיים בכדי לבקש אזרחות ישראלית בתקווה להתחמק מגיוס לצבא. רבים מהפונים לרשויות לעזרה הן אמהות שנואשות להוציא את בניהם מרוסיה

רוסים מחפשים נואשות שורשים יהודיים כדי לברוח מגיוס הצבא
דרכון ישראלי. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עשרות אלפי רוסים נמלטו מארצם מאז פרוץ המלחמה עם אוקראינה, ורבים מבקשים נואשות לברוח לאחר שולדימיר פוטין הכריז על גיוס צבאי ארצי בספטמבר האחרון. רבים מהמבקשים לעזוב מנסים למצוא הוכחה לשורשים יהודיים בהיסטוריה המשפחתית שלהם כדי שיוכלו לברוח לישראל, בשל חוק השבות שמאפשר לכל מי שיש לו לפחות סבא או סבתא יהודי אחד לקבל אזרחות ישראלית.

בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) ו"טיימס אוף ישראל", אמר איבן מיטרופנוב בן ה-32: "באירופה, הדרכון הרוסי שלי רעיל. אני אסע לישראל איפה שאנחנו בעצם רצויים". מיטרופנוב הוא עובד בטכנולוגיה ולכן פטור מהגיוס הנוכחי שהוכרז לפני שלושה שבועות, אבל הוא מחפש נואשות הוכחה שסבא וסבתא שלו היו יהודים כדי שיוכלו לעזוב את רוסיה כיוון שהוא חושש לעוד גלי גיוס, ואולי גם סגר של הגבולות לגברים בגיל צבא. מסיבה זו, הוא אמר שהוא "ממהר לעזוב כל עוד הגבולות פתוחים".

במשרדי המינהל העירוני ברחבי רוסיה, פקידים מתמודדים עם עלייה עצומה של בקשות מאנשים המחפשים הוכחה לגיבוי טענותיהם על מורשת יהודית. עובדת אחת במערב מוסקבה, טטיאנה קלז'ניקובה העריכה כי 9 מתוך 10 פניות קשורות כעת לאנשים המחפשים אישור לשורשיהם היהודיים. היא הוסיפה בסרקזם: "הם רוצים לעזוב את רוסיה, לישראל שבה המלחמה לא נגמרת לעולם".

רבים מהפונים לרשויות לעזרה הן אמהות שנואשות להוציא את בניהם מרוסיה. אמא אחת במרכז הצלב האדום במוסקבה אמרה: "הוצאת דרכון ישראלי היא הדרך היחידה עבור הבן שלי לא ללכת להילחם באוקראינה". כך דווח העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

אנדריי טרובצקוי, פקיד לשעבר בן 58 במשרד הפנים הרוסי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי הוא רצה לעזוב כבר בפברואר. הוא אמר שהוא "לא רוצה שיהיה לו שום קשר עם ארצו".

הוא ואשתו ההיסטוריונית חיפשו בארכיונים וגילו שיש לו סבא רבא שהיה יהודי חסידי, הם החלו בהכנות לעזיבה, כולל ללמוד עברית. עם זאת, אשתו שינתה את דעתה וברגע האחרון, ובסופו של דבר הזוג התגרש. טרובצקוי מתכוון כעת לצאת לישראל לבדו.

מלחמת אוקראינה רוסיה אזרחות ישראלית חוק השבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד