כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

פרופ' דיסקין: "מעולם לא הייתה סחטנות חרדית"

בדיון בנושא חוק המשילות הודיע הפרופ' כי אדרבה "כוחם של החרדים היה דל, הסחטנות מגיעה מהמפלגות הגדולות"

צילום ארכיון: יעקב כהן
צילום ארכיון: יעקב כהן

וועדת חוקה דנה אתמול (ב) בהצעות לשינוי חוקי היסוד של חוקי המשילות.

על שולחן הוועדה מונחת הצעת חוק של חברי הכנסת דוד רותם ורונן הופמן, הצעה שמבקשת להגביל את מספר חברי הממשלה ל-19 שרים ו-4 סגני שר. עוד קובעת ההצעה, כי אחוז החסימה יעמוד על 4% - במקום 2% הקבועים היום בחוק. ההצעה מבקשת להגביל את הדיונים בהצעות אי האימון, ולקיימם אחת לחודש.

חברי האופוזיציה התנגדו לקיים את הדיון בהצעת החוק בתקופת פגרת הכנסת. חברי הכנסת ביקשו מיו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם, לדחות את המשך הדיון למושב החורף של הכנסת.

בתום הדיון הודיע ח"כ רותם, כי חברי האופוזיציה הודיעו לו שבכוונתם להתיש את הוועדה בדיוני סרק, ולכן הוא מבטל את המשך הדיונים שנועדו למחר וליום ד' השבוע. הישיבות שנקבעו לשבוע הבא, יתקיימו כמתוכנן.

פרופ' אברהם דיסקין ממכון קהלת טען: "אין תועלת בהעלאת אחוז החסימה. מה שהיה יכול להועיל, זה העלאת אחוז החסימה ל-10% ואז יהיה רוב חזק, אולם מלאכותי. בדקתי ומצאתי, כי מבחינה פיננסית, מה שידוע בציבור כסחטנות החרדית הידועה לשימצה, אינו נכון. כוחם של החרדים היה דל ביותר. נהפוך הוא, דווקא המפלגות הגדולות הצליחו לסחוט יותר. בקואליציה הנוכחית, רוה"מ נאלץ להיענות לדרישות מפלגה גדולה, מפלגת הבית היהודי".

ח"כ דב חנין אמר: "ההצעה הינה סוג של פיגוע רב מטענים במערכת הדמוקרטית. המהלך נועד להשליט קליקה של מיעוט בחברה הישראלית. המהלך נועד לפגוע בשלטון הרוב בישראל". חנין כינה את הצעות חוקי המשילות "גרעין רעיל וממאיר".

ח"כ מיכל רוזין הציעה להעניק פטור מאחוז חסימה לקבוצות מיעוט. "מול עקרון המשילות, יש את עיקרון הדמוקרטיה". לדבריה, "מחיר השינויים, יהיה גבוה מהתועלת".

בהתייחסות להצעה להגביל את הגשת הצעות אי אימון, סיפר ח"כ אורי מקלב כי "בימי חברותי בקואליציה, סיעתי התנגדה לחוק הנורבגי. כיון שאם החוק היה עובר, לא היינו רואים יותר את השרים בכנסת. זה ניכור והתרחקות מהכנסת. השרים מבקשים להתחמק ולא להגיע לכנסת". לדבריו, "בעיית המשילות היא משילות הפקידים".

במענה לטענת מקלב, כי דיונים כאלו לא מקיימים בפגרה. שאל ח"כ רותם את ח"כ מקלב, בפרפרזה לחילופי דברים במליאת הכנסת בין חברי הכנסת אייכלר וטיבי בערבית ובאידיש, "אתה יכול להביא את אייכלר שיגיד את זה בערבית? מקלב השיב: "טיבי פה, הוא יגיד את זה באידיש".

ח"כ אחמד טיבי אמר "העלאת אחוז החסימה, עלולה להוביל להיעלמות מפלגות מסוימות. כולנו תושבי הבית הזה, יודעים מי ולמה דוחפים את החוק". ח"כ רותם השיב לטיבי: "יש תושבים קבועים, ויש תושבים ארעיים". טיבי גם אמר לחברי סיעת יש עתיד: "אתם שיכורים מהניצחון וחדורי מוטיבציה. כדאי לכם לזכור שבפוליטיקה - פעם אתה למעלה ופעם למטה. תזכרו שיתכן ואתם תזדקקו לאחוז חסימה נמוך".

ח"כ אורית סטרוק אמרה: "הצעת החוק אינה דמוקרטית ומהווה סתימת פיות לקבוצות מיעוט".

בנושא ההצעה להגביל את הצעות האי אימון, שאל ח"כ משה מזרחי, האם פעם אחת התפרקה ממשלה עקב אי אימון? מה המטרה, חוץ מלסתום את הפה לאופוזיציה?

כאמור, המשך הדיון בהצעת החוק נדחה לשבוע הבא.
ועדה חרדים ערבים אחוז חסימה חוק המשילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד