ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"לא רוצים מלחמת עולם"

מקרון: גם אם פוטין ישתמש, צרפת לא תגיב בנשק גרעיני

נשיא צרפת מקרון אמר כי "דוקטרינת הגרעין" הצרפתית מאפשרת להשתמש בנשק רק כאשר יש איום ישיר על המדינה או על "האינטרסים הבסיסיים" שלה. "צרפת לא תהיה מושפעת אם תהיה מתקפה גרעינית באוקראינה" אמר. נאט"ו ורוסיה שתיהן אמורות לקיים תרגילי גרעין בימים הקרובים. בפינלנד החלו תושבים לקנות כדורי יוד כדי להתמודד עם השפעות קרינה

מקרון: גם אם פוטין ישתמש, צרפת לא תגיב בנשק גרעיני
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

צרפת לא תגיב עם נשק גרעיני גם אם רוסיה תשתמש בנשק גרעיני נגד אוקראינה, כך אמר היום נשיא צרפת עמנואל מקרון. הנשיא מקרון אמר כי "דוקטרינת הגרעין" הצרפתית מאפשרת להשתמש בנשק רק במקרה של איום ישיר על המדינה או על "האינטרסים הבסיסיים" שלה. "האיומים צריכים להיות מוגדרים בבירור, אם למשל תהיה מתקפה גרעינית בליסטית באוקראינה או באזור, זה לא נחשב שצרפת הותקפה" אמר היום. הנשיא כתב בציוץ בטוויטר "אנחנו לא רוצים מלחמת עולם" (We do not want a World War).

הציוץ של מקרון

מקרון דיבר על רקע דיווחים על נשק גרעיני שפוטין ישגר לעבר אוקראינה. נאט"ו ורוסיה, שניהם מתכננים "תרגילים גרעיניים" בימים הקרובים. כשהמתיחות גוברת, מדינות סמוכות מתכוננות לקרינה. אנשים בפינלנד מיהרו לקנות כדורי יוד שעוזרים למנוע השפעות קרינה מסוימות.

מקרון קרא לפוטין לחדש את המשא ומתן לשלום עם קייב. "היום, קודם כל, ולדימיר פוטין חייב להפסיק את המלחמה הזו, לכבד את שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ולחזור לשולחן לשיחות", אמר מקרון לתקשורת בצרפת. בנוסף לתכנון משלוחי נשק קונבנציונלי לאוקראינה, בכירי נאט"ו התכנסו היום כדי לדון בניסוי גרעיני בשבוע הבא.

בן וואלאס, שר ההגנה של בריטניה שהשתתף בפגישה, אמר כי התרגיל השגרתי נועד לבחון את המוכנות של המאגר האטומי של נאט"ו. עם זאת, הוא אמר שהמצב מסובך בשל העובדה שרוסיה מתכננת לקיים בקרוב תרגיל משלה וקיימת סכנה שאותות משני הצדדים עלולים להתפרש בצורה לא נכונה ולהוביל לעימות לא מכוון.

"רוסיה גם תערוך את התרגיל השנתי שלה, אני חושב, בשבוע שלאחר התרגיל השנתי או ממש אחריו", אמר וואלאס לכתבים. "מה שאנחנו לא רוצים זה לעשות דברים שלא בשגרה".

לקראת הפגישה, שר ההגנה האמריקני, ליוד אוסטין, אמר כי נאט"ו מחויבת להגן על כל אחד מבעלות הברית. התרגיל של נאט"ו, המכונה 'צהריים איתנים', מתקיים בערך באותה שעה מדי שנה ונמשך כשבוע אחד. מדובר במטוסי קרב המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, ראשי נאט"ו בוחנים את יכולתם להעביר אותם, אך אינו כולל פצצות חיות.

14 מדינות חברות נאט"ו יהיו מעורבות בתרגיל, שתוכנן לפני שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר. החלק העיקרי של התמרונים ייערך במרחק של יותר מ-1000 קילומטרים מרוסיה. נאט"ו כארגון אינו מחזיק בנשק. הנשק הגרעיני המקושר נומינלית לברית נשאר בשליטה איתנה של שלוש מדינות חברות - ארה"ב, בריטניה וצרפת. אבל צרפת מתעקשת לשמור על עצמאותה הגרעינית ואינה לוקחת חלק בישיבות של קבוצת התכנון הגרעיני.

מלחמת אוקראינה רוסיה מלחמת העולם ולדימיר פוטין צרפת עמנואל מקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד