ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הנהגה משותפת בסלבודקה

הגר"ד לנדו חשף את הסיבה ליחסי החיבה עם הגרמ"ה הירש

באופן מיוחד התפרסמה ישיבת סלבודקה ביחסי הרעות והאהבה בין ראשי הישיבה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש אשר עומדים בצמרת ההנהגה הליטאית. במשך עשרות שנים שאלו בעולם הישיבות מה הסוד של סלבודקה? לראשונה מובאת תשובה מעניינת מפיו של רבי דב בעצמו

הגר"ד לנדו חשף את הסיבה ליחסי החיבה עם הגרמ"ה הירש
הגרמ''ה הירש בריקוד עם הגר''ד לנדו צילום: שוקי לרר

ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דוב לנדו הסביר כי "נתינת הכבוד" בישיבה, היא זו שמביאה את יחסי החיבה החריגים בקרב ההנהגה המשותפת של ישיבת סלבודקה - בינו לבין ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש.

במהלך שיחה שמסר לעורכי עלון "דורותינו", היוצא לאור לקראת אירוע הבוגרים ההיסטורי של ישיבת סלבודקה לאחר חג הסוכות, הגר"ד לנדו השיב לשאלה על "יחסי חיבה ורעות בין ראשי ישבת סלבודקה, שאינם מובנים מאליהם", ואמר כי "אולי זה קשור למתן הכבוד. לא כבוד מלאכותי".

הגר"ד לנדו סיפר גם איך ראש הישיבה הגאון רבי ברוך רוזנברג זצ"ל כיבד אותו כאשר החל למסור שיעורים בישיבה: "בזמן שרבי מרדכי (שולמן) היה ראש ישיבה, הוא היה לבד ראש ישיבה. אחר כך היה את ראש הישיבה שהיה גברא רבא, רבי ברוך (רוזנברג) זצ"ל. הוא היה ראש ישיבה בפני עצמו. אני זוכר שהוא היה אומר שיעור, וכאשר התחלנו להגיד גם שיעורים, הוא אמר 'זה לא בסדר שאת השיעורים שלי מדפיסים, ואת שלכם לא'. זה היה רבי ברוך. היה יחס של כבוד, הערכה".

הוא סיפר גם על אירוע שהתרחש בינו לבין המשגיח הגאון הצדיק רבי משה טיקוצ'ינסקי זצ"ל, שממחיש את יחסי ההערכה המאפיינים את הנהגת הישיבה. "בדור הקודם היה את המשגיח רבי משה טיקוצ'ינסקי", אמר הגר"ד, "והוא חידש לנו במוסר של כבוד בין בני האדם. אספר לכם. הוא היה ש"ץ במוסף של ראש השנה והיה אומר את הקטע מ'ואנחנו כורעים' עד הסוף. לאחר התפילה אמרתי לו, שלדעתי אם זה חלק מחזרת הש"ץ, צריכים להגיד את זה בקול".

הגר"ד הפטיר: "למרות שהוא נהג כך שנים רבות, הוא לא נכנס בכלל לדיון, וכבר למחרת שינה את מנהגו והתחיל לומר בקול. זו הייתה ענווה מיוחדת".

הרב דב לנדו הרב משה הלל הירש ישיבת סלבודקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד