כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"רק לאזרח לא נשאר"

משרד האוצר מדווח: הכנסות המדינה צמחו, אך הקופה בעודף תקציבי

העודף התקציבי מתחילת השנה מסתכם בכ-33.3 מיליארד שקל וכלל הכנסות המדינה מסתכמות בכ-335 מיליארד שקל בהשוואה להכנסות של 295.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 20.2% 

משרד האוצר מדווח: הכנסות המדינה צמחו, אך הקופה בעודף תקציבי
שטרות כסף צילום: דוברות המשטרה

העודף התקציבי בסוף חודש ספטמבר גדל ועומד על כ-0.9% תוצר, שהם כ-15.7 מיליארד שקל. זאת לעומת עודף תקציבי של 0.6% תוצר בחודש אוגוסט, שהם כ-10 מיליארד שקל. משמעות העודף היא שהכנסות הממשלה ב-12 החודשים האחרונים היו גדולות מהוצאותיה בסכום זה. 

העודף מתחילת השנה עומד על כ-33.3 מיליארד שקל (לעומת גירעון של למעלה מ-50 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד). עם זאת, חודש ספטמבר עצמו הסתיים בגירעון של כ-100 מיליון שקל. על פי הניתוח ב'כלכליסט', המשמעות היא שהממשלה רחוקה מאוד ממגבלת הגירעון שלה, העומדת על 3.9% לשנה זו. העודף התקציבי נובע הן מגידול בהכנסות המדינה מעבר לתחזיות, והן מקיטון בהוצאות מעבר לתחזיות, למשל בשל קצב ביצוע איטי של התקציב. 

הכנסות המדינה ממסים מתחילת השנה עומדות על כ-355 מיליארד שקל, המשקפות עלייה של כ-20% לעומת שנה שעברה. אך במשרד האוצר מדגישים כי העלייה האמיתית נמוכה, מכיוון שבשנה הקודמת החגים התרחשו במהלך ספטמבר, ולכן כספי מסים של ספטמבר נגבו רק באוקטובר. אם מנטרלים את העובדה הזו, העלייה היא של 17% לעומת השנה שעברה. (ולכן בחודש הבא ייתכן שגביית המסים תהיה חלשה בהשוואה לאוקטובר הקודם, ש"ט). במונחים ריאליים, העלייה נמוכה בהרבה ועומדת על כ-11.6% בלבד.

סך ההכנסות ממסים בחודש ספטמבר עמד על כ-39.3 מיליארד שקל, ובמונחים ריאליים כ-35.1 מיליארד שקל בלבד. מדובר בעלייה של אחוז אחד לעומת ספטמבר 2022. ולמעשה, ישנה ירידה של 2% בגביית מסים עקיפים. ברשות המסים אומרים כי הירידה נובעת מכך שב-2021 היתה צריכה גבוהה יותר בשל מגבלות על היציאה בארץ, אבל ברשות המסים מדגישים כי למעשה הירידה חדה יותר, ובגלל שבספטמבר 2021 היו חגים ויבוא נמוך, לכן הירידה נראית כ-2% בלבד.

גם בצד הוצאות הממשלה, התכנון היה שההוצאות (ללא תוכניות סיוע בגין קורונה) יגדלו ב-6% (אל מול התקציב המבוצע בפועל ב-2021) אך הם גדלו ב-5% בלבד. הוצאות הממשלה עומדות כעת על כ-316 מיליארד שקל מתחילת השנה, ועל כ-322 אם נכלול גם את תוכנית הסיוע הכלכלי בגין הקורונה. כלומר, בשלב זה של השנה, נוצלו רק 70% מהתקציב, למרות שעברו כבר 75% מהשנה. אם יימשך קצב הביצוע הזה, הרי שהוצאות הממשלה בסוף השנה יעמדו על 420 מיליארד שקל בלבד, 32 מיליארד שקל פחות מתקרת ההוצאה שנקבעה בחוק (452 מיליארד שקל).

עודף תקציבי משרד האוצר גירעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד