כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"סנטורית לכל החיים"

ניצולת השואה ניהלה את ישיבת הסנאט האיטלקי הראשונה

ליליאנה סגרה, ניצולת אושוויץ בת ה-92, ניהלה אתמול את ישיבת הסנאט האיטלקי הראשונה מאז הבחירות שנערכו בחודש שעבר, בהן ניצחה מפלגת "האחים של איטליה". סגרה היא אחת מארבע נשים שזכו להיות סנאטוריות לכל החיים, ובנאומה בסנאט דיברה בין היתר על החוקים הפשיסטיים שהקשו על חייה כילדה יהודייה

ניצולת השואה ניהלה את ישיבת הסנאט האיטלקי הראשונה
הפרלמנט של איטליה צילום: Pixabay

אתמול פתחה וניהלה ניצולת השואה ליליאנה סגרה בת ה-92 את הישיבה הראשונה של הסנאט האיטלקי היושב ברומא. סגרה היא האשה הרביעית שקיבלה את התואר "סנטורית לכל החיים" מנשיא איטליה, תואר אותו מקבלים עבור תרומה בעלת ערך רב לחברה.

סגרה נולדה במילאנו בשנת 1930, וברחה מרדיפות הנאצים באיטליה עם אביה בדצמבר 1943. השניים ניסו להשיג מקלט בשווייץ, ולאחר שלא הצליחו נשלחו ברכבת לאושוויץ, שם מאוחר יותר נרצח האב.

מאוחר יותר קעקעו הנאצים על ידה את המספר 75190. שנים רבות לאחר מכן כינה חבר סנאט את סגרה במספר זה, ועורר סערה גדולה, בנוסף אנטישמיים באיטליה איימו על חייה. סגרה שרדה את צעדת המוות לכיוון גרמניה, וב-1 במאי שוחררה בידי הצבא האדום ממחנה הריכוז מלכוב. שנים רבות שתקה סגרה ולא שיתפה בפומבי את סיפורה.

רק בשנת 1990 החלה לספר אותו, ומאוחר יותר העידה: "מהר מאוד למדתי לשמור את זכרונותיי הטרגיים ואת העצב המר לעצמי. אף אחד לא הבין אותי. אני הייתי זו שאמורה להסתגל לעולם החדש, בו נהוג לרצות להשאיר את המאורעות הכואבים שחלפו לא מזמן מאחור, עולם של רצון להתחיל מחדש והשתוקקות להנאה ושאננות נטולת דאגות".

מאז 1990 מופיעה סגרה בבמות רבות ומפיצה את סיפורה. היא העידה כי היא רואה חשיבות בלימוד הנוער האיטלקי על זוועות השואה, ועשתה רבות כדי להפיץ את זכרון השואה לתלמידים צעירים. בשנת 2018 גמל לה נשיא איטליה על פועלה החשוב, והעניק לה כאמור תואר סנאטורית לכל החיים.

בנאום שנשאה אתמול בפתח ישיבת הסנאט סיפרה בהתרגשות על עצמה: ש"ב-1938 הורחקה מספסלי בית הספר ומוצאת את עצמה היום על הספסל היוקרתי ביותר - בסנאט".

עוד אמרה סגרה: "היום אני מתרגשת במיוחד מהתפקיד שהגורל זימן לי. בחודש אוקטובר, שבו מציינים מאה שנה ל'מצעד רומא' שהחל את הדיקטטורה הפשיסטית, נופלת בחלקי ההזדמנות לשמש זמנית כנשיאה במקדש הדמוקרטיה".

סגרה ריגשה רבים בנאומה, ויו"ר הסנאט הנבחר אמר כי "אין מילה שהיא אמרה שלא ראויה לתשואות מצידי", והעניק לה זר פרחים. גם שאר חברי הסנאט שיבחו את ניצולת השואה, וכיבדו אותה במחיאות כפיים סוערות.

ניצולת שואה רומא איטליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד