ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מרגיש החמצה

המתווך הראשון מול לבנון: "ישראל התגמשה, אך הוויתור ישתלם לה"

הדיפלומט האמריקני פרדריק הוף היה המתווך הראשון בסוגיית סכסוך הגבול הימי בין ישראל ללבנון לפני יותר מעשור. הוא אמר: "יש אתגרים בעתיד. על הנייר זאת עסקה שמתקבלת על הדעת זאת עסקה הוגנת לשני הצדדים. אבל זה לא סוף הסיפור". הוא סבור כי היה אפשר לפתור את הסכסוך הזה עוד לפני עשור

המתווך הראשון מול לבנון: "ישראל התגמשה, אך הוויתור ישתלם לה"
אסדת גז צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

הדיפלומט האמריקני פרדריק הוף היה המתווך הראשון בסוגיית סכסוך הגבול הימי בין ישראל לבין לבנון לפני יותר מעשור.

הפשרה שהציע בזמנו לחלוקת שטח המחלוקת המקורי זכתה לכינוי "קו הוף". בשיחה עם רועי קייס ב'כאן חדשות' הוא אומר כי העסקה הנוכחית הוגנת, עם פוטנציאל טוב מאוד לשני הצדדים. לדבריו, "ישראל התגמשה, אך הוויתור ישתלם לה. חבל שעשור הלך לאיבוד. היינו יכולים להשיג פתרון כבר אז".

רועי קייס מציין כי הוף היה האמריקני הראשון שהוטל עליו עוד בתקופת ממשל אובמה לפני עשור לנסות למצוא פתרון למחלוקת בין ישראל ללבנון סביב הגבול הימי. אזור המחלוקת אז כלל 860 קילומטרים רבועים. הצעתו הייתה כי 55% מהשטח ישויך לצד הלבנוני ואילו 45% יישארו בצד הישראלי.

לפי ההסכם הנוכחי, שטח המחלוקת המקורי ברובו נותר בידי הצד הלבנוני. "קראתי את הטקסט של ההסכם", הוא אומר. "הרושם הראשוני שלי שזה פוטנציאלית מאוד טוב לשני הצדדים. אני אומר 'פוטנציאלית', כי יש אתגרים בעתיד. על הנייר זאת עסקה שמתקבלת על הדעת. זאת עסקה הוגנת לשני הצדדים. אבל זה לא סוף הסיפור".

לדבריו, "צריך להבין כמה כמויות גז יש בצד הלבנוני ולוודא שתקום בלבנון מערכת שלטונית שתבטיח שהאנשים בלבנון ייהנו מהרווחים. כרגע זה לא יכול לקרות. בצד הישראלי האתגר הוא אם ההסכם יחזיק מעמד לאור תקופת הבחירות בישראל ומה שיבוא אחריה".

הוף אומר כי אובייקטיבית, "בהחלט נכון לומר שישראל התגמשה והלכה לקראת הלבנונים, כיוון שהטענה הלבנונית המקורית לקו 23 הוכרה במאת האחוזים באמצעות ההסכם הזה". עם זאת, הוא מוסיף: "אני חושב שיש פה הזדמנויות בעבור ישראל שהופכות את הוויתור הזה למשתלם. לישראל יש המון תוכניות לשווק גז טבעי לאירופה. כל דבר שאפשר לעשות כדי למנוע אפשרות של קונפליקט יסייע לזה".

הוף מספר שכאשר הוא הגה את הרעיון שלו לפשרה, הוא עשה זאת בעיניים אמריקניות, כאילו מדובר בקו הגבול בין ארצות הברית לקנדה. גם כיום הוא מרגיש סוג של החמצה. הוא סבור כי היה אפשר לפתור את הסכסוך הזה עוד לפני עשור, ואף הצדדים היו מאוד קרובים לכך במתכונת הפשרה שהציע בזמנו.

לטור המלא של רועי קייס לחץ כאן

לבנון גבול לבנון חיזבאללה גז רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד