כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הריביות שוב יעלו

בניגוד לציפיות: מדד המחירים לצרכן חוזר לעלות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (שישי) את מדד המחירים לצרכן העדכני לחודש ספטמבר 2022. המדד עלה בכ-0.2% מקודמו. זאת בניגוד לציפיות שקיוו לירידה מסוימת, כשמתחילת השנה הוא עלה ב-4.3%, ומספטמבר 2021 חלה עלייה של 4.6%.

בניגוד לציפיות: מדד המחירים לצרכן חוזר לעלות
אילוסטרציה צילום: unsplash

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר ב-0.2%, והעלייה השנתית נותרה 4.6% בדומה לחודש הקודם- כך מפרסמת היום (שישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המדד לחודש ספטמבר גבוה מהציפיות, שעמדו על 0.1% חודשי ו-4.5% שנתי. עם זאת מדובר בפער נמוך. המשך המדד הגבוה ידרבן את בנק ישראל להמשיך במדיניות הריבית האגרסיבית שלו, שלשיטתו צריכה להביא לירידת מחירים.

עליות מחירים בולטות במדד ספטמבר נרשמו בסעיפים הבאים: הירקות והפירות הטריים עלו ב-3.3%, ומחירי הבריאות ושירותי החינוך עלו ב-1% כל אחד. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף התרבות והבידור שירד ב-1.2%, סעיף התחבורה והתקשורת שירד ב-0.5% וסעיף המזון שירד ב- 0.4%.

לשם השוואה, באוגוסט ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.3% - יותר מציפיות האנליסטים - ושיעור האינפלציה השנתי עמד אף הוא על 4.6%. הירידה באוגוסט נרשמה בעיקר בשל ההוזלה במחירי הדלק שנבעו מהורדת המס על הבלו. נזכיר, כי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל לא התרשמה מהירידה במדד באוגוסט, והחליטה להעלות את הריבית בחדות בעוד 0.75%.

הנתונים בישראל, דומים לנתוני האינפלציה בארה"ב לחודש ספטמבר שהתפרסמו אמש, שם עמדה האינפלציה השנתית על 8.2%, ירידה קלה לעומת האינפלציה השנתית באוגוסט, אך ירידה נמוכה מהתחזיות של האנליסטים. אך הנקודה החשובה ביותר לגבי האינפלציה האמריקאית היתה כי מדד מחירי הליבה, ללא מזון ואנרגיה, עלה ב-0.6%. נתון זה מלמד כי האינפלציה השתרשה בארה"ב ויש צורך לרסנה באגרסיביות.

בבריטניה עומדת האינפלציה על 9.9%. בנק ישראל ביצע מאז אפריל חמש העלאות ריבית, האחרונה שבהן בספטמבר - בשיעור של 0.75% ל-2.75% - שיא של 11 שנה.

אינפלציה גבוהה מדד המחירים לצרכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד