כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לוחמות בחמניות

פעילות שפכו רוטב עגבניות על אחת היצירות היקרות בעולם

אירוע חריג אתמול בגלריה הלאומית לאומנות בלונדון: שתי פעילות בריטיות למען איכות הסביבה שפכו רוטב עגבניות על היצירה המפורסמת "החמניות" של ואן גוך, ששוויה 84 מיליון דולר, לתדהמת המבקרים ששהו במקום. אחת מן המוחות שאלה: "מה שווה יותר - אומנות או החיים?"

פעילות שפכו רוטב עגבניות על אחת היצירות היקרות בעולם
ציור: אילוסטרציה צילום: Pixabay

אתמול הגיעו שתי פעילות למען איכות הסביבה לגלריה הלאומית לאומנות בלונדון ושפכו רוטב עגבניות על יצירתו הידועה והיקרה של הצייר ההולנדי וינסנט ואן גוך, שחי במאה ה-19.

הפעילות, חברות התנועה Just stop pil, עוררו את הפרובוקציה על רקע מחאת תנועתן הצוברת תאוצה בשבועות האחרונים, נגד הממשלה הבריטית בראשות ליז טראס. בתיעוד שפירסמו ברשתות החברתיות ניתן לראות את השתיים מגיעות ליצירה היקרה, ששוויה הוא 84 מיליון דולר, ושופכות עליה שתי פחיות רוטב עגבניות. מסביב ניתן לשמוע את קריאות התדהמה של המבקרים ששהו במקום, אשר מיהרו לקרוא לאבטחה.

הפעילות המשיכו בפעולתן ומיד אחרי השחתת היצירה הוציאו דבק והדביקו את ידיהן לקירות המקום, בעוד אחת מהן מדברת למצלמה ואומרת: "האם אומנות שווה יותר מהחיים? יותר מאוכל? יותר מצדק? משבר יוקר המחיה מונע על ידי דלקים מאובנים - חיי היומיום הפכו לבלתי סבירים עבור מיליוני משפחות רעבות - הן אפילו לא יכולות להרשות לעצמן לחמם פחית מרק. בינתיים, היבולים נובלים והאנשים גוססים במונסונים עוצמתיים, שרפות ענק ואין סוף בצורות הנגרמות בעקבות משבר האקלים. אנו לא יכולות להרשות לעצמנו להשתמש בדלק חדש וגז, זה ייקח מאיתנו הכול. אנו נסתכל לאחור ונתאבל על כל מה שהפסדנו אם לא נפעל מיד".

השחתת היצירה של ואן גוך קיבלה תשומת לב נרחבת ברחבי העולם. היצירה צוירה בידי ואן גוך בשלהי המאה ה-19, כחלק מסדרת ציורים שצייר ואן גוך באותה תקופה של חמניות. שוויה רב, ולמרבה המזל המוזיאון הבריטי כיסה את הציור היקר בזכוכית, שמנע את הריסתו בידי הפעילות. עם זאת, המוזיאון ציין כי הזכוכית ניזוקה.

בחשבון הטוויטר של משטרת לונדון נכתב בתגובה לאירוע: "השוטרים הגיעו לגלריה הלאומית הבוקר אחרי ששתי מפגינות השליכו חומר על אחד הציורים ואז הדביקו עצמן לקיר. השתיים נעצרו בחשד לגרימת נזק והסגת גבול בנסיבות מחמירות".

זאת לא הפעם הראשונה בו הושחתה יצירה של ואן גוך בידי פעילי סביבה, והדבר קרה לפני חודשים ספורים ליצירה "עצי אפרסק בפריחה" של ואן גוך, אותה צייר בשנת 1889.

וינסנט ואן גוך ציור מוזיאון אקלים רוטב עגבניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד