כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מטרד גם במותו: תושבי צפת נגד קבר ברג • צפו

קברו של שרגא פיליפ ברג, הפך למוקד עליה לרגל והוקף במאבטחים חסונים - למורת רוחם של התושבים • וידאו

הלווית פיליפ ברג. צילום: פלאש 90
הלווית פיליפ ברג. צילום: פלאש 90



מה מחפשים מאבטחים חסונים וחמורי סבר, בבית החיים העתיק בצפת, שם הם מאפשרים למורשים בלבד לגשת למערכת הקבורה?

לפני כשנתיים וחצי, רכשו אלמונים חלקת קבורה בבית העלמין העתיק בצפת, עבור "אדמו"ר צדיק מאמריקה", בהמשך בנו אותם אלמונים מעל החלקה מבנה של מערת קבורה, בעלות מוערכת של כ-180 אלף דולר.

תושבי העיר, שאינם רגילים לבניית מערות קבורה חדשות ובהשקעה גדולה כל כך, מה עוד שהבונה רכש עשרות חלקות קברים בצמוד, ניסו לברר בשל מי הרעש, אך רק לפני שבועיים נפתרה התעלומה.

מייסד המרכז לחקר הקבלה, הרב שרגא ברג (86) יליד ברוקלין ותושב לוס אנג'לס, הלך לעולמו. בערב חג הסוכות לפנות בוקר, נחת ארונו בישראל, ולהפתעת תושביה החרדים של 'עיר המקובלים', החלו מיד בהכנות לקבורה במערה.

בהלוויה השתתפו אלפים, יהודים וגויים, דתיים וחילונים, ובין השאר איש הקולנוע אשטון קוצ'ר - תלמידו של הרב שהגיע במיוחד, והשר להגנת הסביבה עמיר פרץ.


צילום: מיילך גרסטל

המערה בה נקבר, מאובזרת בתאורה המופעלת על ידי אנרגיה סולרית, מערכות אוורור ושער הנעול במערכת קידוד מיוחדת. על הקיר הפנימי של המערה תבליט מהודר של מנורת הקנים ומולה ספסל אבן השקוע בתוך הקיר.

"מכרנו את החלקה בלי לדעת את השם של מי שקנה אותה", סיפר גורם במועצה הדתית המקומית ל-nrg מעריב, "באו נציגים של אותו אדמו"ר, אמרו שהם רוצים לקנות, שילמו והלכו. רק אחרי שנתיים הבנו שהרב שרגא ברג תיכנן להקבר כאן, וזה התקבל בצורה מאוד קשה", הוסיף הגורם. "מבחינת הציבור החרדי בעיר, מתחם הקבר הזה הוא 'סדין אדום'. הם טוענים שהוא לקח את הקבלה למקומות אסורים". מערת הקבר של הרב ברג כוללת מקום נוסף השמור לרעייתו, קרן ברג.

הרב ברג הוחרם במשך השנים על ידי רבנים, בעיקר בשל אי הקפדה על הפרדה בין גברים ונשים כנדרש בהלכה, ויותר מכך - בשל לימודי תורת הנסתר לרבים ואף לגויים.

התושבים מתכננים מחאה

מיילך גרסטל, צלם עיתונות ותושב העיר צפת, אומר ל'בחדרי חרדים', כי מאז נקבר ברג, איזור מערת הקבורה הפך להיות רכוש פרטי. "בזמן ההלוויה, התפרסו בבית העלמין כ-20 מאבטחים שאינם יהודים, ולא התירו ליהודים לבקר בקברים של האר"י הקדוש והבית יוסף. המתפללים עקפו בדרכים שונות את הכניסות, ורק כך הצליחו להתפלל".

"במשך השעתיים בהם התקיימה ההלוויה, אלו שלא היו לבושים בלבן, ולא נמנו על משתתפי ההלוויה, לא הורשו להכנס למתחם בית העלמין".

משתתפי ההלוויה היו לבושים בלבן והחזיקו את ספר הזוהר, אך הנשים כמעט כולן היו פרוצות למרות הכיסוי הלבן. "זלזלו בשוכני העפר הקדושים, נשים שרו שם לצד גברים את 'אני מאמין'. שמעתי מהרבנים שרצו לעשות מחאה גדולה לרבנות, אך היו גורמים שניסו להשתיק אותם, וגם הצליחו".

"אם חשבנו שלאחר ההלוויה השגרה תשוב, טעינו", אומר מיילך בזעם. "שני גברתנים שומרים על הקבר, וכל מי שמתקרב מוזהר על ידם שיתרחק. קברו של רבי פנחס בן יאיר צמוד למערה, וכשביקשתי להקיף את הקבר כמקובל, הייתי צריך להתחנן למאבטחים עד שאישרו לי הקפה אחת בלבד".

"שמונת בני משפחת אטיאס ז"ל שנהרגו בתאונה בכניסה לטבריה, קבורים גם כן בצמוד למערת הקבורה, וכל מי שמתקרב לשם, מוזהר ומורחק על ידי המאבטחים".

"הם מתכוונים להפוך את המקום הזה למוקד עלייה לרגל, תוך כדי הפרת כללי הצניעות ורמיסת כבוד שוכני העפר. ככל הנראה כבר בחודש הקרוב, תהיה התארגנות ראשונית מצד התושבים, למחאה".

לקראת יום השלושים, שיערך בעוד שבועיים ביום שישי, מתארגנת מאחה מצד תושבים זועמים, על הפיכת איזור הקבר לפרטי, וכן על חילול בית העלמין העתיק והפיכתו למוקד פריצות.

ממשטרת צפת נמסר ל'בחדרי חרדים' כי עד כה לא התקבלה תלונה בנושא.
מחאה צפת ברג קברים מאבטחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד