כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מהרבי שפונה ועד ספר התורה הזעיר

סיכום: כך חגגו את שמחת תורה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות

כך חגגו את שמחת תורה תשפ"ג בחצרות: הרבי שפונה בליל החג, הרבי שהתכופף לחלק סוכריות לילדים, פוסק הדור שענד ספר תורה זעיר, חלוקת שרשרת מכסף בחצר באיאן | ומה היה בהיכלי התורה והישיבות? • משה ויסברג מגיש סיכום נרחב של שמחת התורה ב'בחדרי חרדים'

סיכום: כך חגגו את שמחת תורה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות
ספרי תורה בהקפות שניות צילום: פלאש 90

עמך בית ישראל ועולם התורה והישיבות בכל מושבותיהם חגגו את חג שמחת תורה בהתעלות גדולה בבתי הכנסת בכל רחבי הארץ. כמדי מוצאי שמחת תורה מגיש 'בחדרי חרדים' את סיכום החג מהחצרות ומהישיבות במחיצתם של גדולי ישראל וחצרות הקודש.  

בחצרות האדמו"רים והחסידים

• בחצר חסידות גור: הרבי חש חולשה קלה ונכנס בחלק מתפילת שחרית ומוסף. מעבר לכך הוא השתתף בכל התפילות וההקפות (שקוצרו), כובד בהקפה הראשונה ובכל אחת מהן. כמו כן עלה לתורה לחתן תורה ולחתן בראשית. במוצאי החג נערכו ההקפות השניות בהיכל בית המדרש במעמד רבבות.

בליל שמחת תורה הכריזו שבהקפה הראשונה ירקדו לצד האדמו"ר מאות הבחורים והאברכים שנבחנו 300 דפים במסגרת תוכנית 'מזומנים'. כמו כן הגר"נ נוסבוים כובד בעליית 'כל הנערים'. 

הקפות שניות בחצר חסידות גור. צילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות בעלזא הרבי השתתף בכל התפילות וההקפות לצד עריכת הטיש בליל שמחת תורה. הרבי עמד על הבימה ובכל הקפה הקיף את הבימה הקטנה שמעל הבימה חוץ מההקפה הראשונה והשביעית. הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח עמד ליד הרבי במשך כל ההקפות. 

בערב החג נכנסו לאדמו"ר, הרב חיים יהושע ברחורין מארה"ב והנגיד הרב יהושע פיינר נכד הרבי השר שלום מבעלזא, והביאו מתנה לקודש פנימה אצל הרבי מבעלזא שעון מכסף בצורת בית הכנסת העתיק בבעלזא, בכל צד יש שעון ממקום אחר בעולם (ישראל, ארה"ב ואירופה). 

הרבי מבעלזא מקבל את השעון בערב החג. צילום: א.מ.ש

בחצר חסידות ויז'ניץ עבר החג בהתרוממות הנפש כאשר האדמו"ר מנהל את אירועי החג ביד רמה ובריקודי קודש. סדרי ההקפות עברו בביהמ"ד הגדול בית ויז'ניץ כאשר האדמו"ר רוקד במרכז ביהמ"ד על במה ענקית, ובכל הקפה רוקדים רבני הקהילות מסביב לאדמו"ר. בהקפה שישית עברו על פני האדמו"ר כשלושת אלפי ילדים רכים על כתפי אביהם כנהוג, עם דגלי בית ויזניץ בידיהם והיה למחזה מרהיב ביותר.

אחר חצות הלילה נכנס האדמו"ר לעריכת הטיש, כשהאדמו"ר נכנס פתח בריקודי קודש נעלים כשהשלהבת עולה מאליה, ועל אף שהזמן היה מאוחר, אלפי אנשים השתתפו בטיש המרומם, כשהחסידים מציינים שזה אחד הטישים היותר נעלים בשנה, בבוקר יום החג נתכבד האדמו"ר בעליית חתן בראשית, ואחר פתח בריקוד ניגון הקפה שישי.

בעת נעילת החג שנמשכה שבע וחצי שעות רצופות נשא האדמו"ר דברות קודש עם נעילת חודש החגים והתחלת חודשי החורף, כן עורר האדמו"ר בדברי הכנה לקראת הבחירות הקרבות לקראתנו לשלום. בסיום ריקודי הקודש אחר הטיש ליווי אלפים את האדמו"ר לביתו בשירה ובזמרה.

הושענא רבא בחצר ויז'ניץ. צילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות באיאן קיימו את אירועי החג בקלויז הגדול ששופץ והורחב, ההתרגשות הייתה גדולה ועצומה לקראת השיא של כל חגי תשרי בשמחת תורה בהקפות שהרבי רוקד על הבמה באמצע ה'קלויז' על הבמה לבדו עם ספר התורה. הקלויז החדש חולק בסדר מופתי למתחמים לפי צבעים לכל הגילאים, באמצעות מפה מיוחדת שחולקה לחסידים, וגם לנשים בסידור מיוחד שכל אישה קיבלה שרשרת מכסף יפה עם המתחם שם היא תעמוד בשמחת תורה.

לקראת שמחת תורה הודפסו 5000 מחזורים וחולקו לכל חסידי באיאן במתנה שנתרם ע"י הנגיד הרבני הרב יונתן בלייער ממונסי מהתורמים הגדולים של ה'קלויז' החדש. התרגשות נרשמה לקראת הקפה שלישית ושביעית שהאדמו"ר רוקד עם הספר ממש לקראת הריקוד העביר לבנו הרה"צ רבי יוסף ברייאר את הספר תורה האישי שלו ולקח לריקוד את הספר תורה של הרבי זי"ע שהוכשר בשנים האחרות בעבודה מקצועית, מדובר בספר תורה בגודל של 12 ס"מ. במוצאי החג התקיים טיש נעילת החג שזה הטיש הכי ארוך בשנה קרוב לארבע שעות ולאחר מכן הקפות שניות עם הרבי וריקודים עד השעה 1:00 בלילה.

המפה, המחזור והשרשרת מכסף. צילום: בחדרי חרדים

• בחצר חסידות קרלין סטולין שהו אלפי החסידים בגבעת זאב במרכז החסידות, שם התפללו וערכו את ההקפות באוהל הענק שנשאר מראש השנה, בליל החג סיימו בשעה 2 וחצי, וביום בשעה 16:30. 4,000 חסידים השתתפו בחג בגבעת זאב במחיצת הרבי. 

• בחצר חסידות סלונים: בליל החג האדמו"ר מסלונים רקד כבכל שנה את ההקפה הראשונה עם הספר תורה החדש והאישי שלו שהוכנס באחרונה, הרבי עשה 'פתיחה' ו'אתה הראית' אחד הנגידים קנה את פתיחת הארון 'אתה הראית' ב-חמישים אלף דולר. 

במהלך ליל החג באזור השעה 3:00 לפנות בוקר הרבי לא חש בטוב ובהמלצת רופאו האיש הוא פונה לבית החולים 'הדסה הר הצופים'. לאחר שיפור במצבו חזר האדמו"ר לביתו שברחוב סלנט בירושלים. בסיום החג הופיע האדמו"ר בחלון ביתו שם שרו כמה ניגונים ולאחר מכן בירך את הציבור בברכת 'א גוט יאר' ו'ברכה והצלחה וכל טוב'. 

באמירת "אתה הראית" וב'חתן תורה' כובד הרה"ג רבי יצחק ברזובסקי אחיו של האדמו"ר, וב'חתן בראשית' כובד רבי ישראל לוריא גיסו של הרבי.

הרבי מסלונים בהקפות בהושענא רבא. צילום: א.ה

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ בחיפה שהו המוני החסידים במחיצת הרבי, בטיש נעילת החג לפני ברכת המזון בנוכחות האדמו"ר הייתה הכרזה ע"י המשב"ק הרב נפתלי קליין כי "על כל אחד ואחד לפעול ולהפעיל עבור רשימת יהדות התורה ג'". 

• בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק נרשם שיא של משתתפים בהקפות השנה כפי שלא נראה עד היום, אחרי תפילת מעריב לפני בהקפות הוכרז על ידי המשב"ק הרב דוד ראטה כי בהוראת האדמו"ר אין לרדת מהפרנצ'עס לרקוד סביב הבימה עד הקפה שביעית מחשש לפיקוח נפש עקב ריבוי המשתתפים. ההקפות בליל החג הסתיימו סמוך לחצות הלילה, ביום הסתיימו דקות ספורות לפני השקיעה, הרבי שימש כבעל תפילה בחלק מהתפילות. הרבי רקד בהקפות עם ספר התורה החדש הפרטי שרק עכשיו קיבל במתנה בהכנסת ספר תורה שהתקיימה בחול המועד האחרון, וכן בספר תורה שירש מאביו בעל ה'דברי אמונה' מתולדות אהרן זצ"ל.

הרבי כובד בחתן בראשית, וכיבד את הגאון רבי שמואל ברנדסדרופר חבר בד"ץ 'העדה החרדית' ורב הקהילה לעלות ל'חתן תורה' הרבי גם שימש כבעל קורא, אחרי עליות החתנים הרבי בירך שקיות של ממתקים שנזרקו ע"י הרבי בעצמו וכן הגבאים לעבר ציבור החסידים, נעילת החג מתקיימת בשעות אלה, שם הוכרז כי אחרי ההצלחה בשנה האחרונה, הקפות שניות תתקיים רק מחר לאחר נעילת החג עם בני חו"ל בליווי תזמורת, כזכור בשנה שעברה החליט הרבי  כי עקב והתפילות מתקיימות במשך כל היום בין בהושענא רבא, ובין בשמחת התורה, ולכך החליט לערוך את ההקפות שניות ביום למחרת שאז יש יותר כוח לקיים שוב את עבודת היום כראוי.

• חצי שעה לפני החג נולדה נכדה לאדמו"ר ממודז'יץ, בת לבנו בכורו הרה"צ רבי אהרן יהודה משה טאוב ראש ישיבות מודז'יץ. אבי הבת לא הספיק להגיע לשהות במחיצת אביו הרבי ממודזיץ בשמחת החג, וישתתף בהקפות שניות המסורתית שמתקיימות הערב עד השעות הקטנות במרכז החסידות ברחוב חבקוק בבני ברק.

• בחצר חסידות דושינסקיא, בליל שמחת תורה הקדיש האדמו"ר את ההקפה הרביעית לבחורי הקיבוץ, כשזמן מה עמד מולם ורקד עם הספר תורה, לאחר מכן קרא הרבי לכל בחורי הקיבוץ ורקד עם כל אחד בנפרד יחד עם ספר התורה האישי שלו בחור אחד שהתבייש לרקוד זכה לנזיפה מהרבי שאמר לו: "די דארפסט חתונה האבן וואס שעמסטי זעך" (אתה צריך להתחתן מה אתה מתבייש).

בבוקר לאחר תפילת שחרית עלה הרבי לפרנצ'עס לתדהמת אלפי החסידים, וצעק בקול "יישר כוח" לבעל תפילה מנהל המוסדות רבי יוסף צבי ניילנדר, והורה לציבור לעשות כן. לאחר כל הנערים התכופף הרבי לאסוף סוכריות מהרצפה וחילק לילדים ויהי לפלא בעיני החסידים.

הרבי מדושינסקיא בהושענא רבא. צילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות קרעטשניף הרבי לא יצא לתפילות וההקפות והוא שוהה במנוחה מוחלטת לאחר השחרור מבית החולים במהלך החג. עבור הרבי נערך מניין מצומצם בביהמ"ד שבביתו. החסידים הגיעו כרגיל מכל הערים לחג, והיה עבורם הכנסת אורחים עם אש"ל מלא כמו שנהוג מדי שנה. 

בביהמ"ד הגדול בהשתתפות מאות החסידים ניהלו במשותף ארבעת בני האדמו"ר: מעריב ואתה הראית בלילה רב קהילת קרעטשניף הרה"צ דוד משה רוזנבוים, את ההקפות בלילה ראש הישיבה הרה"צ רבי חיים מרדכי, כך גם שחרית. בפסוקי דזמרה רב הקהילה רבי דוד משה, אתה הראית בבוקר רב הקהילה בבני ברק הרה"צ רבי איתמר, את ההקפות בבוקר רב הקהילה בברכפלד הרה"צ רבי זלמן לייב. חתן תורה ראש הישיבה. חתן בראשית רב הקהילה בבני ברק. מוסף ותפילת גשם רב הקהילה בברכפלד. 

• בחצר חסידות סלאנים שם שהו בבית המדרש הגדול בירושלים וקיימו את הריקוד המסורתי האותנטי "תובלנה" שמכניסים את ספרי התורה חזרה לארון קודש אחרי ההקפות, עם ריקוד למילות השיר: תּוּבַלְנָה בִּשְׂמָחֹת וָגִיל תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ. זהו אחד הריקודים המיוחדים בחצר שיובא מהחצר כשהייתה בבראנוביץ אצל הרבי ה'בית אברהם', השנה המקום היה צר מלהכיל את המוני החסידים שנדחקו על הפרנצ'עס ובמרכז בית המדרש. גם ב'יזכור' השנה כבר לא יצאו אלא עשו כמין רובעים בתוך בית הכנסת עם בד יוטה וזאת המטרה לחסוך זמן ובלגן, וכן למנוע את סכנת היציאה והכניסה חזרה לתפילת גשם שזהו זמן מרומם ומיוחד בו הרבי לובש קיבל לבן. את תפילת מנחה סיימו עשר דקות לפני השקיעה.

בחצר חסידות ביאלא בני ברק סיימו את ההקפות לראשונה ביום שמחת תורה בשעה 18:20, קודם הקפה שישית נשא הרבי דברי חיזוק והתעוררות ודיבר על הצורך בערבות הדדית בין איש לרעהו בקהילה.

• בחצר חסידות זוועהיל שם חגגו את שמחת תורה לראשונה ללא האדמו"ר זצ"ל שנפטר בפתאומיות בחודש אב, בהקפה של האדמו"ר, הרבי רקד עם ס"ת זעיר שאחד מאוהדי החסידים השאיל לאדמו"ר לשמחת תורה, במהלך ההקפות רקדו הרבי ודודו גאב"ד זוועהיל במשך זמן רב באחדות מופלאה, בהקפה האחרונה של הילדים עמדו הילדים על הפרנצ'עס עמם רקד הרבי. האדמו"ר כובד בחתן תורה וגאב"ד זוועהיל כובד בחתן בראשית. 

• בחצר חסידות שומרי אמונים בבית המדרש ברחוב שפת אמת בבני ברק, ההקפות בליל החג נמשכו ללא הפסקה עד השעה 1:15 בלילה, לאחמ"כ בקריאת התורה נמכרה זכות קניית העלייה לאדמו"ר בליל שמחת תורה המסוגלת לפרנסה טובה ועשירות בחמשה עשר אלף ₪ ע"י אחד מנגידי המוסדות שהגיע מאירופה לשמחת התורה בצל הרבי.

בשעה 2:00 בלילה נעמד הרבי לקדש על היין וכמנהג בעלזא הניח את הטלית על השטריימל בשעת הקידוש, לאחר הקידוש נשא הרבי מדברות קדשו והורה לציבור שיתחזקו להשכים מחר מוקדם בבוקר לערוך את עבודות היום התפילות וההקפות ולא יאחרו זמן תפילה.

בהקפה שישית רקד הרבי עם כל ילדי החסידות במשך זמן ממושך כאשר כל ילד וילד זוכה לתת לאדמו"ר ולרקוד עמו בעת ההקפות, ספרי התורה בהקפה רביעית וחמישית נמכרו לבחורי החסידות המקבלים על עצמם ללמוד מאות שעות רצופות בתחילת זמן חורף כהכנה דרבה לקראת שמחת הבר מצוה לבנו של הרבי שתתקיים בראש חודש כסליו.

• בבית מדרשו של הגאב"ד הגרי"ט וייס זצ"ל - 'שערי טוביה' בירושלים התקיימו התפילות וההקפות בראשות בנו הגה"צ רבי שלמה זלמן וייס רב ביהמ"ד. התפילות התקיימו בהיכל ישיבת 'עמלה של תורה' הסמוכה שנשורה במיוחד עבור יום שמחת תורה עקב חוסר במקום בביהמ"ד הקבוע, באותו מדרש גם היה אביו, עורך את ההקפות בעשר שנים האחרונות. היכל הישיבה המה במתפללים שהיו מגיעים לראות את עבודת הקודש של הגאב"ד זצ"ל והמשיכו לכבדו גם אחרי הסתלקותו, השיא היה כשגאב"ד שערי טוביה החל לשיר את השירים שאביו היה שר בכל שנה בהקפות ממה ששמע מרבו ראש הישיבה הגאון רבי משה שניידר זצ"ל בעת לומדו בישיבת תורת אמת בלונדון, בעיני המשתתפים היו געגועים לאותם רגעים נשגבים, כמו כן כובד רב בית המדרש בעליית 'חתן תורה'. 

בחצרות גדולי ישראל, והיכלי התורה והישיבות.

• ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין התפלל את תפילות החג בביתו שם ערך את ההקפות ורקד עם ספר התורה האישי שלו שהוכנס לביתו לפני מספר חודשים. כמנהגו מזה שנים, לישיבת פוניבז' הגיע בהקפות ביום, כאשר אלפי בני הישיבה מקפצים לפניו, והוא ניצב על בימה גבוהה במזרח עם ספר תורה קטן. בני הישיבה ליוו אותו בבואו ובצאתו, לאחר שעלה ל'חתן תורה' נשא דברים במעלת חובת לימוד המוסר. 

• פאר הדור הגאון רבי שמעון בעדני זקן חברי מועצת חכמי התורה שהה בבית החולים בחג שם מאושפז במצב קשה וזקוק לרחמי שמים מרובים. לצד הרב שהו בני המשפחה והמקורבים שהכניסו לחדרו ספר תורה. שיפור מעט נרשם במצבו, אך עדיין הציבור נקרא להתפלל לרפואתו של הגאון רבי שמעון בן חביבה. 

• בבית מדרשו של המשגיח רבי דן סגל, בשכונת גבעת משה בירושלים, ההקפות בלילה נמשכו שלוש שעות. ביום שמחת תורה ההקפות נמשכו למעלה מחמש שעות והסתיימו לקראת הערב. לראשונה הביאו למשגיח ספר תורה קטן בגודל 7 ס"מ שרקד עמו את כל ההקפות, המשגיח כובד בהקפה ראשונה וב'חתן תורה'. 

המשגיח רבי דן סגל בהושענא רבא. צילום: שוקי לרר

• פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שהה כמדי שנה בהיכל ישיבתו בעיר בית שמש למרות חולשתו הרבה. בישיבה הייתה התרגשות רבה עם הגעתו של ראש הישיבה לשמחת תורה לישיבה. למרות חולשתו הגדולה ביקש ראש הישיבה להיות עם תלמידי הישיבה בחג והנהלת הישיבה דאגה להבאת כל הציוד הרפואי הנדרש בכדי לאפשר את הגעת ראש הישיבה ללא חשש סכנה.

הגר"מ שרטנבוך עלה ל'חתן תורה' בישיבה כשהוא משמש כבעל קורא. קבוצת תלמידים קנו עבורו את העלייה והתחייבו כל אחד על לימוד אלפי דפי גמרא במהלך השנה הקרובה וכל אחד מהם קיבל מידיו את סט ספריו ביאורים והנהגות על התורה.

פוסק הדור השתמש עם ספר התורה הזעיר ביותר בעולם שנכתב במיוחד בזמנו עבור מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל כדי להקל עליו באחיזת הספר תורה במשך כל זמן ההקפות, וכעת לאחר הסתלקותו העביר הרב אברהם שטרן את הספר תורה לפוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שענד אותו על גופו כל זמן ההקפות. הרב שטרן כבר הגיע לפוסק הדור באחד מימי חול המועד להביא את הספר תורה בכדי שיקרא בו, ולאחר מכן הגיע שוב הרב שטרן היום ביום הושענא רבה להביא את הספר תורה לקראת שמחת תורה. 

לאחר צאתו מהמעמד סיפר הרב שטרן כי במהלך המעמד סיפר לפוסק הדור כי מרן שר התורה זצ"ל היה קורא לספר תורה זה "ספר תורה של משיח" בהיות שספר תורה זה מתאים למלך ישראל שהיה צריך לאחוז הספר תורה בידו במשך כל היום, והוסיף הרב שטרן שהיות ופוסק הדור הוא מלך ומנהיג בישראל הרי הוא שמח להעניק לפוסק הדור את הספר. אולם פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך השיב לו כי הוא חושש לאיסור 'בל תוסיף' אם יכוון לתת לו בתורת מלך... ועל כן אינו מקבלו בתורת מלך.

פוסק הדור עם ספר התורה הזעיר בהושענא רבא. צילום: שוקי לרר

ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן: רגעים ספורים לפני תום יום הושע"ר ביקש ראש הישיבה מנכדו, עמו הוא לומד בחברותא, לקיים את סדר הלימוד בסוכה, באומרו שראוי להיפרד מן הסוכה מתוך דברי תורה. וכך למד ראש הישיבה עד כניסת חג שמחת תורה. 

ראש הישיבה התפלל את התפילות בבית מדרשו ישיבת רשב"י בבני ברק, כמו כן השתתף ראש הישיבה בכל מהלך ההקפות הן בלילה והן ביום שנערכו שעות ארוכות. במהלך כל ההקפות עלו ובאו המונים מתלמידיו ותושבי העיר להתברך מפיו ולחזות בראש הישיבה הישיש שמנצח על שמחת התורה. התרגשות מיוחדת נרשמה כשראש הישיבה שורר את הניגון המיוחד על סדר ה'אלפא ביתא' מתחילה לסוף ומהסוף להתחלה. את ניגון זה שמע ראש הישיבה בילדותו בבתי הכנסת לבני עדות המזרח בירושלים וכמדי שנה בשנה נוהג ראש הישיבה לשורר אותו ברגש בבית מדרשו, בליל שמחת תורה. כמו כן משורר ראש הישיבה את הניגון העתיק על המילים "מלך רחמן רחם עלינו טוב ומטיב הדרש לנו". בעת שירת "אין גדולה כתורה" הורה ראש הישיבה לכבד זאת את אחד הילדים כשהוא מביט ומאזין ברוב קשב.

חרף חולשתו ניגש ראש הישיבה ל'תפילת גשם' כשהוא לבוש בקיטל. כמדי שנה כובד ראש הישיבה ב'חתן תורה', עם תום העלייה לתורה פרצו המוני המתפללים בספונטניות בשירת "כי אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לך". כמו כן נשא ראש הישיבה דברי חיזוק קצרים לקראת זמן החורף הארוך העומד לפתחינו, כשהוא מציין שצריכים להתפלל שהזמן הזה יעבור בסיעתא דשמיא בלי הפרעות כלל, אלא רק בהתמדה ובשקידה, ונזכה להרמת קרן התורה בכלל ובפרט.

הגרמ"צ ברגמן בועד בערב החג בביתו. צילום: נתי אמרגי

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין חבר מועצגה"ת שהה בשמחת תורה עם בני קהילתו בשכונת רמת אלחנן בבני ברק, ונשא מדברותיו בליל החג בשיעור הלכתי עמוק ועיוני, בו השתתפו מאות מתושבי השכונה ואורחיה. בהקפות עצמם, בלילה וביום, נרשם חידוש כשעמוד ההוראה שידוע בשמירתו מנגיף הקורונה, ריקד ופיזז ללא מסיכה ומחוץ לקפסולה, יחד עם מאות בני הקהילה, והיה ניכר כי שרוי בשמחה אדירה ועצומה.

בשמחת תורה בבוקר בהקפות, נרשם חידוש מיוחד שלא היה שנים רבות בבית הכנסת, גבאי הקהילה הזכירו לעמוד ההוראה כי בשנותיה הראשונות של רמת אלחנן שר המרא דאתרא עם הקהל והילדים ניגון מיוחד המכונה "קמ"ץ א'-ב'-ג'", בו שרים את כל אותיות האל"ף בי"ת עם ניקוד קמ"ץ, מקורו של הניגון הוא ממרן הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל בעץ חיים. ושנים רבות שלא שרו הניגון, ואכן לאחר הפצרות מרובות, הועיל עמוד ההוראה לשיר את הניגון המיוחד, ובאמצע ההקפות נעצרו הכל, ועמוד ההוראה נעמד על הבימה, והקדים ודיבר שזכה לראות בצעירותו את מרנא רבי איסר זלמן זצ"ל בעץ חיים, ולקבל ממנו תורה, וסיפר כמה סיפורים על גדלותו הנוראה, ואז שר עם הקהל את אותיות האל"ף-בי"ת עם ניקוד הקמ"ץ, ללמד את ילדי ישראל כמה קדושה יש באותיות. בני הקהילה מציינים שהמעמד היה מיוחד במינו, כשעמוד ההוראה היה נרגש בעת שנזכר איך רבי איסר זלמן עצמו היה שר עמם בעץ חיים את הניגון המיוחד.

לאחר מכן, כובד עמוד ההוראה בעליית "חתן תורה", כשבני הקהילה שרים ומפזזים ומרקדים בעלייתו ובחזרתו. לאחר מכן שימש כשליח ציבור לתפילת גשם, ואמר התפילה בבכי נורא, ובפרט בקטע האחרון בעת הגיעו למילים "תולדותם נשפך דמם עליך כמים וכו''" (יודעי דבר אומרים שהבכי נגרם כשנזכר בשואה הנוראה, כשעמוד ההוראה היה נער בן ח' שנה כשפרצה). לאחר מכן שימש אף כש"ץ בתפילת מוסף עצמה, ומיד לאחר התפילה נערך קידושא רבא ע"י עמוד ההוראה, על עלייתו לחתן תורה. ושם אף נשא מדברותיו, ודיבר על מעלת הקובע עיתים לתורה, ושאדם חייב לקבוע לעצמו זמנים ללימוד, בסדרי הכולל והישיבה, ומהם לא לזוז ולא לבטל. לאחר מכן ליוו בני הקהילה את עמוד ההוראה מבית הכנסת המרכזי עד לביתו, כשהוא מוקף במעגל רוקדים – בשירת "כי אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לו".

אחר הצהריים של שמחת תורה, לאחר תפילת מנחה, נערכה מסיבת חג גדולה, ובמרכזה לאחר דקות ארוכות של שירות ותשבחות, נשא דברים עמוד ההוראה, ובו דיבר שכעת כשיוצאים לזמן חורף, ופוגשים אנשים ברחוב, בבית הכנסת, ובכל מקום שלא יהיה, להכין "א' גוט ווארט", דברי תורה המתאימים לכל אדם, לחזק אנשים, לעודד אותם, ואמר שאין לנו מושג מה אפשר לחולל בווארט אחד, וסיפק כמה מעשים על אנשים שחזרו בתשובה מווארט אחד של המגיד ר' שלום שבדרון זצ"ל, ועוד. לאחר מכן ליווהו בני הקהילה בשירות ותשבחות לתפילת מעריב.

• בישיבת מיר בירושלים תיקנו תיקון וביקשו מכל הבנות שעומדות בעזרת נשים לא לעמוד יותר מעשרים דקות כדי לתת לנשים אחרות לראות את ההקפות, בזכות הוויתור יזכו אותם הנשים המוותרות שימלאו משאלות ליבם לטובה. כמו כן, חידוש נרשם השנה מקהלת ילדי האברכים בהקפה רביעית, לקחו את כל הילדים לארון קודש, שם הם שרו שיר גם בלילה וגם ביום, בלילה 'כי הם חיינו' ובבוקר כה אמר ה'. את היוזמה יזמה הרבנית פינקל שתחי' אשת ראש הישיבה הגרא"י. את ההקפות ניהל המשגיח הגאון הצדיק רבי בנימין פינקל, הגאון רבי יצחק אזרחי מראשי הישיבה רקד והרקיד עד סוף ההקפות למרות גילו המופלג. 

המודעה בישיבת מיר בירושלים. צילום: בחדרי חרדים

• המוני תלמידי ובוגרי ישיבת סלבודקה שמחו בשמחת התורה בהיכל הישיבה, סדר חלוקת העליות: ראש הישיבה הגאון רבי דוב לנדו עלה ל'חתן תורה', ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש עלה ל'חתן בראשית', ראש הישיבה הגאון רבי יצחק שורץ עלה למפטיר והמשגיח הגה"צ רבי אברהם פולק עלה ל'כל הנערים'. רגעי השיא בהקפות היו בעת החזרת ספרי התורה לארון הקודש כאשר שלושת ראשי הישיבה עלו על מדרגות ארון הקודש בכדי להחזיר את ספרי התורה האחרונים ובמשך זמן עמד הקהל הגדול ושר 'ותחזינה עינינו בשובך לציון', עם שקיעת החמה נערך מעמד סיום החג בהיכל הישיבה.

• בהקפות ביום שמחת תורה אצל ראש הישיבה הגאון רבי חיים פיינשטיין קיצרו בהקפה השביעית כאשר בכל שנה היא מתארכת בשירים בענייני הגאולה וביאת במשיח, ואולם השנה קיצרו בה זאת לרגל שתי בריתות שהגר"ח שימש בהן כסנדק.

• בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק הובא ס"ת זעיר וקל משקל ששימש בישיבת וואלוז'ין אצל הנצי"ב לפני כמאה חמישים שנה לראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר.

שמחת תורה הקפות שניות סיכום החג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד