כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ללא פתרון באופ"ק

ביידן בנה על הנפט הסעודי, לבן סלמאן יש תוכניות אחרות

המשבר החריף בין ממשל ביידן לסעודיה בעקבות הקיצוץ בייצור הנפט הוא סיפור שילווה אותנו לא מעט בתקופה הקרובה. הרצון של הצד האמריקני היה שהסעודים יפצו על המחסור בנפט בעקבות החרם המערבי על רוסיה, שייצרו יותר חביות נפט ליום. אלא שהסעודים לא התרצו ועכשיו ארה"ב כועסת | מאמר של רועי קייס

ביידן ובן סלמאן
ביידן ובן סלמאן צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

רק לפני שלושה חודשים הפסטיבל התקשורתי היה בעיצומו. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הגיע לביקור היסטורי בג'דה במערב הממלכה, הישר מישראל, ביקור שהיה אמור לפתוח דף חדש ביחסים המתוחים בין ריאד לבין וושינגטון או ליתר דיוק בין ממשל ביידן ליורש העצר, מוחמד בן סלמאן, מי שהממשל הנוכחי מאשים בחיסולו של העיתונאי הסעודי, ג'מאל ח'אשוקג'י.

שלושה חודשים חלפו ונראה שכאילו לא היה ביקור או שליתר דיוק היה ביקור, אבל שום דבר לא השתנה. רק כדי לרענן את הזיכרון, עם כל הכבוד לפתיחת השמיים של סעודיה בפני מטוסים ישראליים והנושא האיראני, נשיא ארצות הברית הגיע לסעודיה בעקבות ההשלכות של המלחמה הרוסית באוקראינה, מלחמה שיצרה טלטלה בשווקי האנרגיה והנפט בפרט. כך בפרשנות נרחבת שמפרסם רועי קייס ראש דסק ערבים ב'כאן חדשות' ומומחה לעולם הערבי.

הרצון של הצד האמריקני היה שהסעודים יפצו על המחסור בנפט בעקבות החרם המערבי על רוסיה, יפצו הכוונה שייצרו יותר חביות נפט ליום. אלא שהסעודים או יותר נכון בן סלמאן ממש לא באו לעזרת חבר מאז הביקור.

בחודש אוגוסט האחרון הודיע ארגון אופ"ק פלוס, ארגון יצואניות הנפט הגדולות בעולם (שסעודייה מובילה) כי הוא יגדיל בספטמבר את הייצור במאה אלף חביות בלבד, לא הגדלה משמעותית שיכולה להשפיע במשהו על מחירי הדלק המאמירים בארצות הברית, מה שמטריד מאוד את הממשל האמריקני לקראת בחירות האמצע.

אבל המכה או יותר נכון הסטירה המצלצלת הגיעה לפני פחות משבועיים, כאשר ארגון אופ"ק פלוס הכריז על קיצוץ בייצור חביות הנפט בהיקף של 2 מיליון חביות ביום בחודשים נובמבר ודצמבר, הקיצוץ הגדול ביותר מאז התפשטות מגיפת הקורונה.

הממשל האמריקני יצא מכליו והאשים את הסעודים שחברו לצד רוסיה, גם כן חברה באופ"ק נגד האמריקנים, לא פחות, כשברקע איומים אמריקניים להקפיא עסקאות נשק עם סעודיה ולהעריך מחדש את היחסים עם הממלכה שנחשבת לבעלת ברית אסטרטגית והיסטורית של ארצות הברית.

דף המסרים הסעודי לא איחר לבוא – הנפט הוא לא נשק בעבורנו. זאת החלטה כלכלית גרידא שלא מכוונת לארצות הברית, כל ההאשמות שלפיהן סעודיה חברה לרוסיה לא נכונות. בעיתוי מעניין בסוף השבוע האחרון החליטה סעודיה להעביר לאוקראינה 400 מיליון דולר כסיוע הומנטרי רגע אחרי שיחת טלפון בין יורש העצר הסעודי, בן סלמאן, שבינתיים גם הפך לראש ממשלת סעודיה, עם נשיא אוקראינה זלנסקי.

המשבר הנוכחי הזכיר לי את מה שאמר לי הפרשן הסעודי, אחמד אל איבראהים, רגע לפני שביידן הגיע לממלכה: "סעודיה היא לא תחנת דלק. אם הוא חושב שהוא יבוא רק בעבור נפט, אז יש לנו מדיניות ריבונית בנוגע לנפט. אנו מקווים שיהיו נושאים טובים יותר שביידן ידון בהם עם ההנהגת הסעודית".

בצל האכזבה מהמדיניות האזורית של הממשל האמריקני הנוכחי (בעיקר ביחס לאיראן ושלוחותיה), הסעודים ושותפיהם כבר לא שמים את כל הביצים בסל של וושינגטון, אלא בודקים אופציות במקומות אחרים בדגש על המזרח.

לטור המלא של רועי קייס לחץ כאן

רועי קייס ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד