כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
השגריר יזומן

מהפך: אוסטרליה ביטלה את ההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל

לאחר הדיווח כי החלטתו של ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר סקוט מוריסון להכיר רשמית במערב ירושלים כבירת ישראל בוטלה על ידי ממשלת הלייבור. משרד החוץ האוסטרלי מאשר הלילה את הדיווח | בימים האחרונים נמחקו ביטויים מאתר משרד החוץ האוסטרלי שנוספו לאחר ההכרה

מהפך: אוסטרליה ביטלה את ההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל
דגל אוסטרליה צילום: Pixabay

באוסטרליה מאשרים את הדיווח כי בוטלה ההכרה שלה במערב ירושלים כבירת ישראל, והפכה את ההחלטה שאומצה על ידי ממשלתו של ראש הממשלה לשעבר סקוט מוריסון לאחר שארצות הברית העבירה גם היא את השגרירות שלה מתל אביב לירושלים. בעקבות הדיווח, השגריר האוסטרלי יזומן היום לבירור במשרד החוץ.

ממשרד החוץ והמסחר האוסטרלי נמסר, כי המשרד "שומר על העמדה הדו-מפלגתית לפיה אוסטרליה מחויבת לפתרון שתי מדינות שבו ישראל ומדינה פלסטינית עתידית מתקיימות במקביל, בשלום ובביטחון, בגבולות מוכרים בינלאומיים". ה'גארדיאן' הבריטי פרסם כי בימים האחרונים המשרד מחק מאתר האינטרנט הרשמי שני משפטים שנוספו לראשונה לאחר שראש הממשלה דאז מוריסון חשף מדיניות אוסטרלית חדשה לפני ארבע שנים.

המשפטים שנמחקו לאחרונה הם: "בהתאם למדיניות ארוכת השנים הזו, בדצמבר 2018 הכירה אוסטרליה במערב ירושלים כבירת ישראל, בהיותה מקום מושבה של הכנסת ורבים ממוסדות ממשלת ישראל. אוסטרליה מצפה להעביר את השגרירות שלה למערב ירושלים כאשר הדבר יהיה מעשי, לאחר קביעת הסטטוס הסופי של פתרון שתי המדינות".

שרת החוץ הנוכחית, פני וונג, אמרה ב-2018 כי מפלגת הלייבור "לא תומכת בהכרה חד-צדדית בירושלים כבירת ישראל ובממשלה בראשות השמאל הם יבטלו את ההחלטה הזו" אבל עד שבוע שעבר עדיין היה באתר הממשלה את ההחלטה להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל. כזכור וונג מתחה ביקורת על ההכרה ב-2018, וכינתה אותה "החלטה חד צדדית, מסוכנת" שהייתה "כסיכון ללא רווח".

משרד החוץ הגיב על ההחלטה: ישראל מביעה את אכזבתה העמוקה לנוכח החלטת ממשלת אוסטרליה הנובעת משיקולים פוליטיים קצרי ראות. ירושלים היא בירתה של העם היהודי מזה 3000 שנה ותמשיך להיות בירת ישראל הנצחית והמאוחדת ללא קשר להחלטה זו או אחרת.

באתר משרד החוץ האוסטרלי נאמר: "ירושלים היא סוגיה שיש לפתור כחלק מכל משא ומתן לשלום בין ישראל לעם הפלסטיני, זה הופך את ההכרה של ממשלת מוריסון במערב ירושלים כבירת ישראל".

עוד נמסר, כי "שגרירות אוסטרליה תמיד הייתה ותישאר בתל אביב. אוסטרליה מחויבת לפתרון שתי מדינות שבו ישראל ומדינה פלסטינית עתידית מתקיימות זו לצד זו בשלום ובביטחון בגבולות מוכרים בינלאומיים".

משרד החוץ הוסיף כי "לא נתמוך בגישה שתערער את הסיכוי הזה. ממשלת אוסטרליה מתחייבת למאמצים בינלאומיים להתקדמות לקראת פתרון שתי מדינות, אוסטרליה תמיד תהיה ידידה איתנה של ישראל. היינו בין המדינות הראשונות שהכירו רשמית בישראל תחת ראש ממשלת הלייבור בן צ'יפלי. ממשלה זו תומכת בישראל ובקהילה היהודית באוסטרליה. באותה מידה אנו תומכים בלתי מעורערים של העם הפלסטיני, ומספקים תמיכה הומניטרית מדי שנה מאז 1951 ודוגלים בחידוש משא ומתן לשלום".

עוד נאמר, כי "אני מצרה על כך שהחלטתו של מר מוריסון לשחק בפוליטיקה הביאה לשינוי עמדתה של אוסטרליה, ולמצוקה שהשינויים הללו גרמו לאנשים רבים בקהילה האוסטרלית שאכפת להם מאוד מהנושא הזה".

ראש הממשלה יאיר לפיד בתגובה להודעת אוסטרליה: "לאור הדרך שבה התקבלה ההחלטה באוסטרליה, כתגובה חפוזה לידיעה שגויה בתקשורת, לא נותר לנו אלא לקוות שבעניינים אחרים ממשלת אוסטרליה מתנהלת יותר ברצינות. ירושלים היא בירת ישראל הנצחית המאוחדת ודבר לא ישנה זאת לעולם"

אוסטרליה ראש ממשלת אוסטרליה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד