כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מחדל בלתי נתפס

לא חוברה למכונת ההנשמה - ונפטרה כעבור שנתיים

אשה נכנסה ב-2017 לניתוח מעקפים, הצוות הרפואי במחלקת הלב לא הדליק את מכונת ההנשמה שלה, והיא הפכה לצמח ומתה. כעת תובעת משפחתה את בית החולים ואת משרד הבריאות על רשלנות רפואית. מומחה רפואי: "זה אחד ממקרי הרשלנות הקשים ביותר שפגשתי". בית החולים: "הוטמעו נוהלי עבודה חדשים"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: pexels

שרה כלפון מאוד חששה מניתוח המעקפים ללב שהייתה צריכה לעבור בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר ב-2017. לאחר הניתוח מנתח הלב הבכיר שביצע את ההליך בישר למשפחה שהניתוח עבר בשלום. דקות לאחר מכן, כלפון הייתה במצב של צמח, ושנתיים אחר כך נפטרה. כעת תובעת המשפחה את בית החולים ואת משרד הבריאות על רשלנות רפואית.

ניתוח הלב של כלפון היה תקין ושגרתי. לאחר תום הניתוח, בסביבות 19:00, היא הועברה מורדמת ומונשמת ליחידה לטיפול נמרץ במחלקת ניתוחי הלב. היא נותקה כמקובל ממכשיר ההנשמה הנייד שאליו הייתה מחוברת, וחוברה למכונת ההנשמה הקבועה ליד מיטתה. אולם, אז התרחש מחדל מזעזע, טראגי וחסר תקדים במערכת הבריאות בארץ: אף אחד מאנשי הצוות הרפואי לא לחץ על כפתור ההפעלה של מכונת ההנשמה שלה. כתוצאה מכך, שרה לא הונשמה כלל למשך כ-15 דקות ונחנקה לאיטה, וכל זאת בזמן שאנשי הצוות הרפואי והסיעודי לא הבחינו בתקלה הנוראית, כך מדווח רן רזניק ב'ישראל היום'.

לאחר שהצוות במחלקה הבחינו שיש החמרה קשה במצבה של כלפון, הם החלו בפעולות החייאה. הם ניסו לבצע עיסוי ידני של הלב, רק אז הבין הצוות הרפואי שהיא כלל אינה מונשמת. הצוות הפעיל את מכונת ההנשמה, והלב של כלפון חזר לפעול.

לדברי המשפחה, בשלב זה יצא אליהם מנתח הלב הבכיר שבישר להם קודם שהניתוח עבר בהצלחה, וסיפר להם על מצבה של שרה. "הוא אמר לנו במילים לא מסודרות ומבולבלות ש'קרתה תקלה, מכונת ההנשמה התקלקלה. זה כמו תאונת דרכים. היא כעת במצב של כמו אחרי טביעה בים'. היה נראה שהוא עצמו היה בשוק", סיפרו בני המשפחה.

ואכן, חוסר חמצן למוח במשך 15 דקות ארוכות גרמו לשרה כלפון נזק כבד ובלתי הפיך. מוחה נפגע ללא כל תקנה, היא נותרה מחוסרת הכרה במצב וגטטיבי של צמח למשך כשנתיים, מאז המחדל במחלקת ניתוחי הלב ועד למותה ביוני 2019 כשהיא בת 49 בלבד. בינואר 2018, כחצי שנה אחרי המחדל ועוד לפני מותה של שרה, פורסם המקרה לראשונה על ידי מיטל יסעור בית־אור ב'ישראל היום'.

התביעה נסמכת על חוות דעתו של פרופ' גבריאל גורמן, מבכירי הרופאים המרדימים בישראל, לשעבר מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי וחטיבת ההרדמה בבית החולים סורוקה בבאר שבע. לדברי גורמן הסיבוך שאירע בהנשמה של שרה הוא "גם נדיר וגם בלתי ניתן להבנה. רק צוות לא מקצועי, חובבן, מפוזר, עלול להיתקע במצב כזה ולא לגלות את התקלה מייד ולטפל בה במקום. המקרה של שרה כלפון הוא אחד ממקרי הרשלנות הקשים ביותר שפגשתי בחיי כרופא במשך 55 שנה וכנותן חוות דעת ב-40 השנים האחרונות. הצוות שטיפל במטופלת הגיב באיחור כל כך רב, שלא הותיר לה אפילו את הסיכוי הנמוך ביותר לשרוד".

מבית החולים שיבא נמסר בתגובה ל'ישראל היום': "המקרה המדובר אירע לפני 5 שנים. בעקבות המקרה הוטמעו נהלי עבודה חדשים כחלק ממדיניות של הצבת בטיחות המטופל בראש סדר העדיפויות. כמו בעבר, כך גם עתה, נמשיך לנהוג בשקיפות מלאה אל מול המשפחה ומול באי כוחה. אנו משתתפים בצערה של המשפחה. נמשיך לטפל במקרים המורכבים הקשים ביותר, כפי שהיה גם במקרה זה".

 

שיבא תל השומר ניתוח מעקפים מכונת הנשמה צמח תביעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד