כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"לא יחול על נתניהו"

סמוטריץ' הציג תוכניתו לשינוי מערכת המשפט | לפיד: "ביטול הדמוקרטיה"

במפלגת 'הציונות הדתית' חשפו תוכניתם לשינויים במערכת המשפט והציגו את דרישותיהם במסגרת המו"מ, כמו שינוי שיטת בחירת השופטים, חוק צרפתי ואף ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים - בה מואשם נתניהו. בליכוד טוענים: לא יחול עליו | לפיד תקף: "ביטול מעשי של הדמוקרטיה"

סמוטריץ' הציג תוכניתו לשינוי מערכת המשפט | לפיד: "ביטול הדמוקרטיה"
בצלאל סמוטריץ' צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

סערה במערכת הפוליטית: יו"ר מפלגת 'הציונות הדתית' בצלאל סמוטריץ' הציג הצהריים (שלישי) תכנית לשינוי מערכת המשפט, אותה יציב כתנאי לכניסה לממשלה.

תחת הכותרת "חוק וסדר", הציגו סמוטריץ' וחברו למפלגה, חה"כ שמחה רוטמן, תכנית שכוללת שינויים דרמטיים באופי מערכת המשפט, ותחולק לארבע נושאים שונים. בין השינויים אותם ידרשו יהיו פיצול תפקיד היועמ"ש לשלושה תפקידים, הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות ושינוי מבנה הועדה לבחירת שופטים לרוב לפוליטיקאים במקום המצב הנוכחי כיום.

'הציונות הדתית' תדרוש גם החלת חוק פסקת ההתגברות ברוב רגיל של 61 חברי כנסת, כשהיו"ר הודיע במסיבת עיתונאים כי פסילת חוק תהיה רק אם כל שופטי בית המשפט העליון יתמכו, עם ביטול עילת הסבירות ועם החזרת ההגבלות על זכות העמידה. בנוסף, בתכנית נמצאת גם חוק צרפתי לרה"מ והשרים וחוק חסינות לח"כים.

שינוי נוסף שעורר סערה הוא ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים - עבירה בה מואשם יו"ר 'הליכוד' בנימין נתניהו בתיקי 1,000 ו-2,000. במפלגה של האחרון מיהרו להבהיר הבוקר כי התוכנית לא תשפיע על הליכי המשפט: "ההצעות לא יחולו רטרואקטיבית ולא ישפיעו על ההליכים בעניין נתניהו שבלאו הכי קורסים בבית המשפט''.

"ביטול העבירה שאנחנו מתכננים לא תחול על נתניהו. יש לנו אינטרס שהמשפט יימשך כי נתניהו יזוכה ובדרך נחשוף את הקלקול הגדול במערכת המשפט", אישר סמוטריץ' בהצהרה בכפר המכבייה. האחרון הצהיר כי כל התוכנית תהיה כתנאי להצטרפות מפלגתו לממשלה, 

ראש הממשלה יאיר לפיד תקף בישיבת סיעתו את התוכנית וטען כי היא "ביטול דה פקטו של הדמוקרטיה הישראלית". לדברי מפלגתו, 'יש עתיד', "נתניהו מוכן למכור לקיצוניים את כל היסודות עליהם בנויה מדינת ישראל רק כי הוא רוצה להימלט מגזר הדין".

 

בצלאל סמוטריץ' בחירות לכנסת ה-25 מערכת המשפט מרמה והפרת אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד