כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הנורמליזציה מתרחקת?

בסעודיה מזהירים: המשבר עם ארה"ב יבלום ההתקרבות לישראל

בריאד הודיעו על תמיכה בהחלטת אוסטרליה לבטל את ההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל והדגישו: "עומדים לצד הפלסטינים". הרקע לקרע עם ארה"ב: הודעת אופ"ק על צמצום דרמטי בייצור הנפט. האמריקנים מאשימים - סעודיה חוברת לרוסים. הבכירים הסעודים אומרים - לא מתרגשים מהאיומים, יש לנו עוד אופציות

בסעודיה מזהירים: המשבר עם ארה"ב יבלום ההתקרבות לישראל
הנשיא ביידן ומלך סעודיה צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

הקרע ביחסים בין סעודיה לארצות הברית הולך ומעמיק, על רקע החלטת ארגון אופ"ק פלוס, ארגון יצואניות הנפט הגדולות בעולם, לקצץ את ייצוא הנפט החל מהחודש הבא. ממשל ביידן אף מאיים בצעדי ענישה נגד סעודיה, שנחשבת בעלת ברית אסטרטגית. בשיחה עם 'כאן חדשות', גורמים בסביבת בית המלוכה הזהירו: למשבר בין וושינגטון לריאד עשויות להיות השלכות על ישראל - או ליתר דיוק לבלום את מאמצי ההתקרבות בינה לבין סעודיה. כך דיווח היום (רביעי) רועי קייס בתוכנית בחצי היום בכאן רשת ב.

כשדברים אלה ברקע - סעודיה הודיעה היום שהיא תומכת בהחלטת אוסטרליה לבטל את ההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל. משרד החוץ הסעודי פרסם הודעה שבה נאמר כי הממלכה מצפה לכך שהקהילה הבינלאומית תאחד את מאמציה כדי למצוא הסדר צודק לסוגיה הפלסטינית "באופן שמגשים את השאיפות של העם הפלסטיני להקים מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים". בנוסף, סעודיה הדגישה בהודעתה את "עמדתה האיתנה ביחס לעם הפלסטיני ואת עמידתה התמידית לצדו ותמיכתה בבחירותיו".

לצד ניסיונות ההבהרה האלו, בריאד לא נותרים חייבים. בשיחה עם כאן חדשות אמרו הגורמים הסעודיים: האיומים האמריקניים להעריך מחדש את היחסים לא מפחידים אותנו, יש לנו אופציות במקומות אחרים - במזרח, למשל, כשהכוונה לרוסיה ולסין. והאופציות האלה, אמרו, כוללות גם את כל מה שקשור לקניית אמצעי לחימה.

על הקיצוץ בייצור חביות הנפט בהיקף של שתי מיליון חביות ביום בנובמבר ודצמבר פרסם ארגון אופ"ק לפני כשבועיים. מאז, ממשל ביידן מאשים את סעודיה בכך שחברה לרוסיה על מנת להעלות את מחירי הדלק ולפגוע בארצות הברית. בריאד מבהירים שוב ושוב כי ההחלטה של אופ"ק כלכלית גרידא ואינה מכוונת לארצות הברית, תוך שהם מסתייעים גם במדינות ערביות ומפרציות שתומכות בהחלטה.

בתוך זאת, הגורמים לא הסתירו את האכזבה מהממשל הנוכחי בוושינגטון ואמרו שהאמריקנים לא מתייחסים לסעודיה כבעלת ברית, מטיפים להם מוסר בסוגיות של זכויות אדם, מנסים לכפות עליה ערכים, הולכים לקראת האיראנים והמורדים החות'ים שנתמכים בידי טהראן ומכפישים את הממלכה בתקשורת. בעידן אחר אולי היינו מתנהלים אחרת, אמרו הגורמים הסעודים.

עד לפני כמה חודשים אמרו אותם גורמים בריאד לכאן חדשות שצריך לחכות שכהונת ביידן תסתיים - אבל נראה שסבלנותם פוקעת. הפתרון היחיד למשבר, אמרו, הוא שהממשל האמריקני ישנה את יחסו לסעודיה ויסתכל גם על האינטרסים שלה.

מאמצי ההתקרבות בין ישראל לסעודיה היוו נדבך משמעותי במהלך הביקור של ביידן בישראל ובסעודיה בחודש יולי שעבר. אז גם הודיעו הסעודים על פתיחת השמיים באופן מוחלט בפני מטוסים ישראליים - וסביר להניח שגם פה בישראל עוקבים בדאגה אחר המשבר הזה.

ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן סעודיה נפט ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד