י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

גיוס חרדים יבוא על חשבון כבוד האישה?

הועדה לשוויון בנטל דנה בשמירה על כבוד הנשים בצבא - במידה והחרדים יתגייסו • ומה הוצע לבסוף?

גיוס חרדים יבוא על חשבון כבוד האישה?

הוועדה המיוחדת ל"שוויון בנטל" הקדישה היום (ד) את דיוניה לשאלה האם וכיצד ניתן לשמור על כבודן של הנשים בצה"ל - במידה ואכן הצעת החוק ל'שוויון בנטל' תעבור בקריאה שנייה ושלישית ואלפי חרדים יתגייסו לצה"ל.

הסעיף, אשר במתכונתו הנוכחית נכתב: "שמירה על כבודן שילובן ומעמדן של נשים" - עורר ויכוח בדיון הקודם בוועדה. יוזמת הסעיף היא השרה לבנת, אשר בהשפעתה נכתב הניסוח עוד בוועדת פרי. לבנת ביקשה לדון בסעיף בנוכחותה ולכן היא הוזמנה היום לוועדה.

לדברי השרה, "דרשתי להיות חלק מוועדת פרי לאחר שהתברר שאין בקרב חברי הוועדה אף לא אישה אחת. בעיני העובדה שבוועדה זו של הכנסת יש רק חברת כנסת אחת, זהו מצב שאינו תקין. מבחינתי היעד היה ונשאר לא רק שילובן של נשים בצה"ל אלא גם השמירה על כבודן. כבר היום אנחנו מזהים הרבה יותר מנגיסה במעמדן של הנשים בצה"ל וזה עוד לפני שהחל הגיוס המשמעותי של חרדים לצה"ל". השרה לבנת הוסיפה כי מבחינתה "כל זמן שאין החלטה להאריך את משך השירות של חיילי ישיבות ההסדר - לא נכון להאריך את משך השירות של הנשים בצה"ל".

"יעד נוסף לוועדה, שהוא מוסרי וראוי לא פחות הוא שמירה על כבודן מעמדן ושילובן של נשים בצה"ל. שנים אנו נאבקים על היעד הזה. אני מכבדת את הצורך לאפשר לחיילים דתיים מכל גווניהם לחיות על פי אמונתם. בחוק השוויון בנטל ישנם ערכי יסוד אשר עלולה להיות ביניהן התנגשות. ככל שיתגייסו יותר חרדים תגדל ההתנגשות, וחובתנו כמחוקקים לשמור על המשך שילובן וכבודן של החיילות באמירה קונקרטית בחוק".

יו"ר הוועדה, ח"כ שקד, אמרה: "אין עוררין על המהות והחשיבות של הנושא. הויכוח היום הוא האם צריך לעגן זאת בחוק או לא".

לטענת ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), "עם כל הכבוד לשמירת כבודן של הנשים בצה"ל, ראוי לזכור כי חיילי צה"ל פוגעים בכבודן של נשים פלסטינאיות הרבה יותר מאשר הם פוגעים בנשים המשרתות בצבא, ולמרות זאת אין חוק בנושא. אם כבר מבקשים לדאוג לכבודם של הנשים בצה"ל נכון לדאוג גם לכבודם של החרדים שמשרתים בצבא".

"אני חושב שאנחנו צריכים להשתדל להכניס כמה שפחות חוקים למערכת הפיקוד הצבאית. האמירה הזו, אם היא לא הייתה פוגעת בציבורים אחרים, לא הייתה מפריעה לי כי. אני רק חושב שאנחנו פותחים כאן מקום לדרישות לגיטימיות שלא נדע איך לצאת מהם", לסיום הציע ח"כ שטרן להשאיר את המילה "שילובה" ולהוריד "כבודה ומעמדה".

על הכוונה להכניס בחוק סעיף המיועד להגן על כבודן של הנשים הגיב ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ואמר: "בחברה החרדית, מעמדה וכבודה של האישה גדול יותר מאשר המעמד הניתן לגברים. אין לנו בעיה שהצעת החוק תכיל את החובה לשמור על כבודן של הנשים אך במקביל חייבים להכניס סעיף המתייחס לשמירה על כבודם של החרדים". עוד הוסיף ח"כ גפני: "אם הסעיף אמנם יאושר, הרי שתיתכן סיטואציה שבה אישה תחליט לפנות לבג"ץ לאחר שבסיס מסוים בו משרתים חרדים לא נתן לה להיכנס, ובג"צ אומנם יחייב את כניסתה, וזאת על בסיס אותו סעיף בחוק המחייב לשמור על כבודה".

ח"כ פרוש אמר: "הכבוד שאנו, החרדים, נותנים לנשים הוא סוג כבוד אחר, יש לנו דרך משלנו וכך אנו מגדלים את הדור שלנו. אישתי לא תיפגע אם לידה יעברו קבוצה של גברים ויסובבו את הראש. היא לא רואה בזה פגיעה. אם אתם חושבים שיעבור פה חוק, והחוק הזה יביא אלפי חרדים לצבא, צריך גם לדעת שיש ביניהם כרגע שלא רוצים שנשים יסתובבו לידם. אם חיילת תסתובב בחדר האוכל זה יפגע בחיילים החרדים. תעבירו חוק כזה אבל שאף אחד לא יבוא בטענה אם ההוא יעצום את העיניים. זה האורח חיים שלנו. אתם רוצים לשנות את האורח חיים שלנו? תצהירו על זה בחוק. אנחנו לא מתנגדים - אנחנו רק רוצים סעיף ראי מקביל לחרדים", סיכם.

יו"ר הוועדה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) סיכמה כי להבנתה על כבודן של הנשים בצה"ל יכולים להקפיד ולשמור מפקדי הצבא - שיודעים לפעול בנושא בשום שכל ובשיקול דעת. כמו כן קבעה יושבת הראש, כי בהינתן והוועדה תגיע לשלב ההצבעות על הצעת החוק ועל הסעיף הרלוונטי, היא תאפשר לחברי הכנסת לבחור בין שלוש חלופות אפשריות כפי שהציעו חברי הכנסת במהלך הדיון:

1. להשאיר את הצעת החוק על פי הנוסח המקורי.
2. להוריד מנוסח ההצעה את המילה כבודן של הנשים ובמקום זאת לכתוב שמירה על מעמדן ושילובן.
3. להשאיר את הנוסח המקורי ולהוסיף "שמירה על כבוד החיילים החרדים".
ועדת שקד נשים חיילים חרדים גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד