כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לא היה חשמל ומים

"מל''ט פגע בבניין ברחוב שלנו": שמחת תורה של יהודי אוקראינה

בקייב נהרגו ארבעה תושבים ברחוב שבו מתגורר רב קהילה. בז'יטומיר פגע טיל בתחנת הכח והחשמל קרס ובניקולייב רקדו בחושך: תיעוד מבפנים משמחת תורה בקהילות היהודיות באוקראינה: רבני הקהילות היהודיות מדברים על מה שעבר עליהם בחג

"מל''ט פגע בבניין ברחוב שלנו": שמחת תורה של יהודי אוקראינה
שמחת תורה בצל ההפגזות צילום: באדיבות המצלם

יהודי אוקראינה נושמים לרווחה עם סיומו של חודש החגים תשפ"ג. אמש נחתמו יומיים של חגי שמחת תורה ושמיני עצרת בקהילות היהודיות באוקראינה, בצל המלחמה הבלתי פוסקת על אדמת מדינתם.

ז'יטומיר: "מל"טים חגים באוויר"

בעיר ז'יטומיר, חגגו יהודי הקהילה עם רב העיר ומערב אוקראינה, הרב שלמה וילהלם. "עברנו את החג, כמו את שאר החגים, תחת האזעקות הקבועות ומל"טים שחגים באוויר ללא הפסקה בשמי העיר", סיפר שליח חב"ד הרב וילהלם.

הרב מספר כי ביום הראשון של החג נפל טיל על תחנת כח חשמל בעיר. "לא היה חשמל ומים יום שלם. ברוך השם ביום השני הצליחו להחזיר את החשמל וזרם המים".

הקשיים בעיר לא הפריעו לאווירת החג. "עשינו הכל במהלך ימי החג להביא שמחה לאנשים ולעודד את מצב רוחם. וזה המשך לפעילות הגדולה בחג הסוכות, שבאה לידי ביטוי בחלוקת סטים של ארבעת המינים ומארזי חסד מיוחדים. בכינוס שערכנו לרגל שנת 'הקהל', הגיעו גם יהודים מרחבי המחוז והשמחה הייתה רבה מאוד".

קייב: "ארבעה הרוגים ברחוב שלנו"

בקייב הבירה, שם התגברו ההפגזות, נחגגו ימי החג בזהירות רבה ותחת שמירה על הנחיות הבטיחות. "ליד הבית המצב לא משהו", סיפר אחד מרבני קייב ושליח חב"ד, הרב מרדכי לבנהרץ, "מל"ט פגע בבניין ברחוב שלנו והיו ארבעה הרוגים. סמוך למוסדות היהודיים שלנו פגעו בתחנת כח ובכל האיזור לא היה מים וחשמל".

הרב מוסיף ומספר כי למרות כל המצב הקשה, שסיומו לא נראה באופק, "השתדלנו לחגוג את ימי החג ולהשרות אווירה של אמונה, שמחה וביטחון על בני הקהילה שלנו. היה שמח מאוד. כמובן שאנחנו תמיד מוסיפים ומכוונים בתפילה שהמלחמה הקשה הזו תסתיים. אציין כי הרבה מאנשי הקהילה מבקשים שנקבע להם מזוזה לשמירה ולהגנה".

הרב לבנהרץ מספר כי במהלך ימי חג הסוכות נערכו פעילויות מיוחדות למשפחות הקהילה. "גם בהפנינג שמחת בית השואבה וגם בכינוס 'הקהל' הגיעו רבים למרות כל ההפצצות והאזעקות".

ניקולאייב: "רקדנו בחושך"

בעיר ניקולאייב, היו הפגזות קשות, וגם שם יהודי הקהילה התכנסו לחגוג את שני ימי החג, למרות המצב. "הייתה פה שמחה גדולה, הרבה מעבר למה ששיערתי", מספר רב העיר ושליח חב"ד הרב שלום גוטליב, "היו כאן הפגזות קשות בליל שמיני עצרת ובליל שמחת תורה. בשני הלילות, עקב ההפגזות, לא היה חשמל. היה חושך. ועם זאת, יהודי הקהילה הגיעו לבית הכנסת ורקדו בשמחת התורה. קרוב למאה יהודים, אנשים, נשים וטף הגיעו לכאן. וזה נחשב להישג גדול", משתף הרב.

הרב גוטליב משתף ברגע מרגש: "13 יהודיות בחרו וביקשו לקבל שם יהודי, מה שעורר מאוד את הרגש והאחווה היהודית בקהילה שלנו. בכלל, חודש החגים, היה 'חגים בצל ההפגזות', ולמרות כל זאת - האווירה אצלנו לא נפגעה".

במוקד ההצלה של חב"ד באוקראינה הממוקם בישראל, בניהולו של הרב שלמה פלס, המשיכו גם במהלך ימי החג לעקוב מקרוב אחר ההתרחשויות.

קייב ז'יטומיר מלחמת אוקראינה רוסיה שמחת תורה שמיני עצרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד