י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תקרית חריגה בשגרירות

נשיא סין צפוי להתמנות בימים הקרובים לקדנציה נוספת

הנשיא הסיני ניהל מבצע נרחב של טיהור נגד מתנגדיו ויריביו בתוך המפלגה, וחיסל את כל מי שעמד בדרכו. במהלך הקדנציה השניה שלו, שבימים אלו מתקרבת לסיומה, הוא העביר תיקון בחוקה הסינית שמסיר את ההגבלה על שתי כהונות לכל נשיא, וסלל לעצמו פתח לכהונה שלישית

נשיא סין צפוי להתמנות בימים הקרובים לקדנציה נוספת
שוטרים בריטיים צילום: pixabay

המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין מקיימת בימים אלו את הכינוס השנתי שלה, במסגרתו היא אמורה לבחור את הנשיא שיכהן במשך חמש השנים הבאות. לפי כל ההערכות וכפי שעולה גם מפרסומים רשמיים בסין, מי שצפוי לזכות בתפקיד הוא הנשיא המכהן שי ג’ינפינג שהחל להנהיג את סין לפני כעשר שנים, וכעת מסיים את הקדנציה השניה שלו בתפקיד.

עד למינויו של ג’ינפינג נהגו הסינים במשך עשרות שנים להגביל את כהונתו של הנשיא לשתי קדנציות בלבד, ולאחריהן הוא הוחלף בבכיר אחר במפלגת השלטון. זאת, כדי למנוע מסין להפוך למדינה של איש אחד, ולשמר את השלטון בידי כל בכירי המפלגה. אלא שהנשיא הנוכחי הוכיח שסופה של כל מוסכמה להישבר לבסוף. הוא ניהל מבצע נרחב של טיהור נגד מתנגדיו ויריביו בתוך המפלגה, וחיסל את כל מי שעמד בדרכו.

במהלך הקדנציה השניה שלו, שבימים אלו מתקרבת לסיומה, הוא העביר תיקון בחוקה הסינית שמסיר את ההגבלה על שתי כהונות לכל נשיא, ופתח לעצמו פתח לכהונה שלישית. סביר להניח שגם תוצאות ההצבעה שתיערך על ידי חברי המפלגה, כבר נקבעו, ואף נחתמו בחותמות הרשמיות זה מכבר, וההכרזה על האשרור להמשך הכהונה של סין כבר מוכנה ומזומנה.

ובזמן שבבייג’ינג מנהלים דיונים ומציגים הצגה של הצבעה על זהותו של הנשיא הבא, בלונדון הפגינו גולים סינים ופעילים נוספים, מול הקונסוליה הסינית בבירת בריטניה. בין המפגינים היו גם פעילים למען הדמוקרטיה בהונג קונג, שנמלטו ממנה בשנים האחרונות, כשסין החלה לרדוף אותם ולהעלים אותם.

ההפגנה כללה גם הצבת שלטי מחאה נגד משטר הדיכוי הסיני ונגד הנשיא ג’ינפינג. אלו עוררו את זעמם של צוות האבטחה הסיני של המקום. כשהתלהטו הרוחות, יצאו כמה מאבטחים ממתחם הקונסוליה, והחלו לבעוט בשלטים ולהשחית אותם. במקום התפתחה תגרה, והמאבטחים הסינים גררו ככל הנראה מפגין אחד אל תוך מתחם הקונסוליה והכו אותו נמרצות.

שוטרים בריטים שהגיעו כדי להפריד בין הניצים, נכנסו לתוך מתחם הקונסוליה, בניגוד לחוק הבינלאומי שאוסר עליהם לעשות זאת, וחילצו את המפגין המוכה מידי המאבטחים הזועמים והאלימים. יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט הבריטי מסרה בתגובה להתרחשות שחובתם של שר החוץ ושר הפנים להביע גינוי חריף למשטר הסיני בגין מעשי המאבטחים בשגרירות, וכן נקיטת צעדי אכיפה כנגדם למרות החסינות הדיפלומטית השמורה להם.

"בריטניה לא יכולה לאפשר למשטר הסיני לייבא לכאן את הנוהג הנפסד של הכאת מפגינים וסתימת פיות בכח הזרוע. אצלנו בבריטניה יש חופש ביטוי וזכותו של כל אדם להפגין נגד כל מי שירצה" אמרה היו"ר.

סין הונג קונג בריטניה שגרירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד