כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בלי טיפת בושה

ראש העיר החצוף: "מי שרוצה שיעשה זאת על חשבונו"

בשואה נהרס בית הקברות היהודי בעיירה אופטוב, ותושבים פולנים השתמשו במצבות שבו לצורכי בנייה ולעיטור חצרות בתיהם. לאחר מבצע להשבת המצבות היהודיות, תיחנך בקרוב אנדרטה ממאות שברי מצבות שנאספו. אלא שמסביב לאודיטוריום ובית התרבות העירוני, בנויה חומת אבן שמכילה שברי מצבות, והעירייה מסרבת להכיר בכך ולסייע ואף דורשת שיהודים יממנו את הפינוי 

ראש העיר החצוף: "מי שרוצה שיעשה זאת על חשבונו"
המצבות שהתגלו צילום: מאיר בולקה

העיירה אופטוב הייתה במשך שנים משכנם של יהודים רבים ואדמו"רים שהיו מחשובי רבני פולין. לאחר השואה, נהרס בית העלמין היהודי עד היסוד, וכל המצבות שהיו בו נלקחו בידי תושבים פולנים מקומיים, לצורכי בנייה ולעיטור חצרות הבתים. במקום שבו היו טמון האדמו"ר רבי מאיר הלוי, המכונה "האור לשמיים", נבנה אמפיתיאטרון, כך מדווח איתמר אייכנר באתר Ynet.

לפני כשנתיים החל מבצע להשבת המצבות היהודיות למקומן. היוזמה מומנה בידי מוזיאון פולין בוורשה וגופים תרבותיים נוספים, ועד כה, בהצלחה מסוימת, נענו התושבים לקריאה ונאספו כ-200 שברי מצבות. מהשברים הללו נבנתה אנדרטה בבית העלמין היהודי, והיא תיחנך ביום ראשון הקרוב, באירוע לציון 80 שנה לגירוש וחיסול הגטו של אופטוב – בהשתתפות צאצאי העיירה שיתקבצו מרחבי העולם ופרנסיה.

מאיר בולקה, יו"ר ארגון "ג'נריישנס", הגיע לשטח בית העלמין כדי להתחקות אחר האפשרות לגילוי ציונו של הצדיק רבי מאיר הלוי מאפטא, שנהרס במלחמה ועליו ככל הנראה נבנה מאוחר יותר האמפיתיאטרון המקומי להופעות. להפתעתו, לא כולם השתתפו במבצע הזה. מתברר שמסביב לאודיטוריום ובית התרבות העירוני, שנבנו על שטח בית העלמין, בנויה חומת אבן שעשויה בחלקה משברי מצבות יהודיות.

עוד התברר שמצבות יהודיות נוספות נמצאות על גדות הנהר ובאזורים ציבוריים נוספים, והעירייה לא משתתפת במבצע זה. את שברי המצבות הדביקו הפוך, אז לא תמיד קל לזהות אותם.

בולקה פנה לעיריית אופטוב, וזו השיבה כי אין כל הוכחה שמדובר במצבות. בהמשך המכתב הוסיף ראש העיר כי אם ברצונו של יהודי כלשהו להשיב את המצבות למקומן – שיעשה זאת על חשבונו האישי. כמו כן, בתשובת העירייה, מכחיש ראש העיר כי האמפיתאטרון בנוי על קברי יהודים: לטענתו הקברים הוצאו ממקומם כדי לבנות את היסודות לאמפיתאטרון ולכן אין לטעון שמתקיימים אירועים על קברי יהודים.

בולקה מסר כי "מצד אחד מדובר באירוע חשוב מאין כמותו. יש לעודד פולנים שעדיין מעוניינים בשימור המורשת היהודית של פולין. אולם מצד שני, אנו נמצאים בליבה של בעיה לא פשוטה. על ראש העיר להוות דוגמה אישית ולהשיב את כל המצבות היהודיות למקומן הטבעי. הקמת האנדרטה אמנם תייתר את בית העלמין המשמש כיום כפארק ועל חלקו נמצא האודיטוריום העירוני, ולכן חשובה הדוגמה האישית.

"אם כוונת תושבי אופטוב טובה כל כך, תואיל העירייה להשיב את המצבות המוטמעות בחומת האבן למקומם הטבעי, ויואילו פרנסי העיר לגדר את שטח בית העלמין כפי שיש לנהוג על פי ההלכה היהודית – או לפחות ינהגו בכבוד לבית העלמין כפי שהם נוהגים בבתי העלמין שלהם".

 

מצבות חילול מצבות פולין מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד