כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נתון היסטורי

שליש חרדי: יו"ש מציינת חצי מיליון תושבים

ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון חצתה את רף חצי מיליון התושבים - וחוגגת. איש ההתיישבות בני קצובר התייחס לנתון המרשים, ואמר כי: "זו רק הוכחה שהשמיים הם הגבול". גם בשמאל הגיבו להישג, והודו כי מדובר בכשלון מבחינתם. כשליש מתושבי יו"ש הם חרדים, ושתי הערים הגדולות ביו"ש הן חרדיות. הנתונים המלאים

שליש חרדי: יו"ש מציינת חצי מיליון תושבים
תושבי ביתר צילום: Aharon Krohn/Flash90

נתונים שהגיעו לידי יוסף ארנפלד ו"בשבע" מצביעים על נתון היסטורי: ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון עברה את 500,000 התושבים, נכון לערב ראש השנה תשפ"ג. לפני עשור מנה היישוב היהודי ביו"ש 342,000 אנשים. תוך עשור בלבד זינק המספר בקרוב למאה ושישים אלף תושבים. המספר הגבוה של תושבי יו"ש הוביל לשמחה רבה על ציון הדרך החשוב, שהושג לאחר 55 שנים בשטחי יו"ש, מאז כיבושם במלחמת ששת הימים.

בני קצובר, ממנהיגי תנועת גוש אמונים ומראשי ההתיישבות, התייחס לנתון ואמר: "בראשית הדרך, לדבר על חצי מיליון יהודים היה נועז למדי. כמעט אף אחד לא הרשה לעצמו לדבר במונחים כאלה, התנאים שהיה צריך להתמודד איתם היו קשים, מה שהיה בשפע זה טרור ערבי ולחץ בינלאומי גורף, ובחלק גדול מהתקופות גם התנגדות ממשלתית. אבל יחד עם זה, ידענו שעם אמונה אפשר להתגבר על הכל. וכמו שהיה גם אומר לנו שוב ושוב הרב צבי יהודה קוק: 'אתם תראו איך שהכל יפרח מארץ ישראל'".

לפי נתוני מועצת יש"ע, ממוצע הגידול של האוכלוסייה מדי שנה הוא 3.7%, וכמות התושבים החדשים לשנה בממוצע הוא 14,800. היישוב הגדול ביותר מבחינת אוכלוסייה ביו"ש הוא העיר מודיעין עלית, בה מתגוררים 85,012 תושבים. גם הילודה הגדולה ביותר היא במודיעין עילית, בסך 18,160 תינוקות שנולדו בה בחמש השנים האחרונות. נתון מעניין נוסף הוא כי קרוב למחצית מתושבי יו"ש עוד לא עברו את גיל 18, בעוד סך התושבים המבוגרים מ-65 הוא 28,477 בלבד.

לפי ההערכות, כשליש מבין תושבי יו"ש (שהם בערך 166,000 אנשים) הם חרדים, בעוד שליש נוסף הם דתיים-לאומיים והשליש הנותר הם מסורתיים-חילוניים. "בשנתיים האחרונות זיהינו מגמת גידול באוכלוסייה החרדית והיא מהווה קצת יותר משליש, מה שמקטין כמובן את החלק היחסי של מגזרים אחרים", אמר ל"בשבע" מנכ"ל מועצת יש"ע הפורש יגאל דילמוני.

כ-40% מתושבי יו"ש שהם 213,807 אנשים, מרוכזים בארבע הערים שנבנו עד כה ביו"ש: מודיעין עילית, ביתר עילית, מעלה אדומים ואריאל. שתי הערים המאוכלסות ביותר הן חרדיות.

במועצת יש"ע הביעו סיפוק רב מהנתונים המרשימים, אך אמרו כי: "אסור לנו לנוח על זרי הדפנה". יגאל דילמוני הוסיף ואמר: "אסור לנו לחשוב שניצחנו במערכה. חצי מיליון זאת כמות ענקית שהייתה בגדר חלום. אם היינו מדברים על המספר הזה לפני עשרים שנה היו לועגים לנו. זאת הצלחה כנגד על הסיכויים - כנגד ארה"ב, המדיניות של אובמה, המדיניות של ממשלות ישראל שפעלו בזדון נגד ההתיישבות, כנגד הקפאות בנייה, כנגד ארגוני שמאל, כנגד אירופה ושאר ארגונים בינלאומיים".

עוד אמר דילמוני, כי: "אנחנו צריכים להיות תמיד עם הפנים קדימה", וכי "כשיש כבר תשתיות ובסיס קל יותר להתקדם".

חבר הכנסת מוסי רז, איש מרצ המתנגד להתנחלויות, הודה בכישלונו המתבטא במספר הגדול של המתיישבים, ואמר: "בפועל נכשלנו. חד וחלק. אבל המערכה לא הסתיימה".

בהתיישבות מציינים בשמחה את עבירת חצי מיליון התושבים, אך כאמור לא נחים על זרי הדפנה וכבר מסמנים את היעדים הבאים - ומציינים כי חצי המיליון הבא יבוא ביתר קלות.

יהודה ושומרון קרית ספר ביתר מוסי רז התיישבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד