כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ארך כ-8 שעות

לראשונה בישראל: ניתוח השתלת בלוטות לימפה

ניתוח ראשון בארץ של השתלת בלוטות לימפה. בניתוח מורכב הושתלו בלוטות לימפה שנלקחו מהבטן, ברגלה של צעירה בת 34 הסובלת מחוסר במערכת לימפתית ברגל. "לא יכולתי לנעול נעל על הרגל – רק כפכפים רחבות מאד, זו היתה תקופה מאד מאד קשה. התנתקתי מכולם והסתגרתי בבית. כל החיים שלי נהרסו"

לראשונה בישראל: ניתוח השתלת בלוטות לימפה
ניתוח השתלת בלוטות לימפה צילום: המרכז הרפואי פדה פוריה

לראשונה בישראל. במחלקה הכירורגית של המרכז הרפואי פדה-פוריה ביצעו ניתוח ראשון בארץ של השתלת בלוטות לימפה. בניתוח מורכב, בהובלתם של ד"ר מועאד פראג' מנהל המחלקה הכירורגית וד"ר אסי דרובוט, מנהל יחידת כירורגית ולימפאדמה, הושתלו בלוטות לימפה שנלקחו מהבטן, ברגלה של צעירה בת 34 הסובלת מחוסר במערכת לימפתית ברגל.

לפני 5 שנים ראניה (שם בדוי), תושבת רמת הגולן, עלתה במדרגות הבית והרגישה שהרגל הימנית שלה החלה לכאוב ולהתנפח. "זה התפרץ פתאום. במשך כמה שנים סבלתי מאד מהרגל, היו לי כאבים, תחושה של נימול ברגל ונפיחות ובצקת מכף הרגל ועד מעל הברך. הייתי בוכה בלילות, הפסקתי לצאת מהבית, הפסקתי לקנות בגדים, לא רציתי שיראו אותי ככה עם הרגל כל כך נפוחה, לא יכולתי לנעול נעל על הרגל – רק כפכפים רחבות מאד, זו היתה תקופה מאד מאד קשה. התנתקתי מכולם והסתגרתי בבית. כל החיים שלי נהרסו".

ד"ר אסי דרובוט מומחה ליפאדמה, במחלקה הכירורגית במרכז הרפואי פדה פוריה מסביר, "מדובר במחלה מולדת כרונית, שהתפרצה פתאום, הבצקת ברגל נוצרה כתוצאה מחוסר של מערכת לימפתית בכף הרגל, מה שגורם להצטברות של נוזלים ולבצקות. הפתרון המקובל הוא ניתוח שבמהלכו מנקזים את הצינור הסתום. אלא שראניה עברה שלושה ניתוחים כאלה והבצקת חזרה שוב ושוב".

ד"ר מועאד פארג' מנהל המחלקה הכירורגית מוסיף," הניתוחים שראניה עברה שיפרו את המצב אבל עדיין נותרה בצקת ברגל. לכן החלטנו לבצע לראשונה בישראל, ניתוח שבו לוקחים קשריות לימפה ממקום אחר בגוף ומשתילים אותה בקרסול. ניתוח חדשני זה מבוצע רק במספר מקומות בעולם".

בניתוח מורכב שארך כ-8 שעות בוצעה השתלת מערכת לימפה בהצלחה רבה, "צריך להבין את המורכבות של הניתוח הזה, שני צוותים של כירורגים פעלו במקביל, צוות אחד הסיר את רקמת השומן עם קשריות הלימפה מהבטן. במקביל צוות שני הכין את כלי הדם באזור כף הרגל ואז חיברו את כלי הדם והשתילו את רקמת השומן". ד"ר פראג', תאר את הניתוח המורכב וציין כי במרכז הרפואי נרכשה מערכת חדשנית למיפוי דרכי הלימפה באמצעותה יכלו הרופאים לתכנן את הניתוח בצורה אופטימאלית.

ד"ר דרובוט מדגיש כי זוהי בשורה אדירה לחולי הלימפאדמה בישראל, "מדובר במחלה שהיא כרונית לכל החיים. עד כה חולים פשוט נאלצו לחיות עם המחלה אלא שעם השנים המצב הולך ומחמיר. הניתוח החדשני הזה מאפשר ממש לטפל בבעיה. שבועיים לאחר הניתוח חל שיפור מהיר במצב הגפה המנותחת ונמדדה ירידה של 4 סנטימטרים בהיקפים. אנחנו מאמינים שתוך שנה ראניה תוכל להוריד באופן מוחלט את הגרב האלסטית שרוב החולים משתמשים בה כדי לצמצם את הבצקת".

לאחר אשפוז של חמישה ימים ראניה שוחררה לביתה. בבדיקת ביקורת חודש לאחר הניתוח, אמרה לנו בחיוך רחב, "אני מרגישה הרבה יותר טוב, מרגישה שינוי מאד גדול, מעבר למראה האסתטי של הרגל, אני פחות עייפה, יכולה ללכת יותר טוב. אני מודה לאלוקים שמצאנו את ד"ר דרובוט ומאמינה שעכשיו אחזור לחיים שלי".

ד"ר דרובוט סיכם, "ניתן היום לראות בברור שהבלוטות המושתלות נקלטו, ההשקות פעילות וכתוצאה מכך אין הצטברות של נוזל שמביאה ליצירת הבצקת. מבחינתנו וגם עבור ראניה ובני משפחתה זו הצלחה גדולה".

בית חולים פוריה בלוטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד