כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לראשונה מאז מלחמת העולם

איטליה: הושבעה הממשלה הימנית בראשות מלוני

בראשות ממשלת איטליה תעמוד ג'ורג'יה מלוני שתהפוך לאשה הראשונה בתפקיד. יממה קודם ההשבעה הכריזה מלוני כי עלה בידה להרכיב ממשלת ימין בה שותפים מפלגת המרכז-ימין פורז'ה איטליה והליגה נגד המהגרים. זו חלוקת התפקידים בממשלה הימנית החדשה מאז מלחמת העולם השנייה

איטליה: הושבעה הממשלה הימנית בראשות מלוני
טקס השבעת הממשלה אצל נשיא איטליה צילום: באדיבות המצלם

ג'ורג'יה מלוני הושבעה לראשות ממשלת איטליה ותהפוך לאשה הראשונה בתפקיד. השבעתה מגיעה יום לאחר הכרזתה של מלוני על הצלחתה בהרכבת קואליציה ימנית. שותפיה לקואליציה הם סילביו ברלוסקוני, מנהיג המרכז-ימין פורז'ה איטליה ומתאו סלביני, מנהיג מפלגת הליגה נגד המהגרים, שפגשו ביום שישי את נשיא איטליה סרג'יו מטרלה בארמון הנשיאות.

השבעתה הרשמית של הממשלה החדשה התקיימה בשבת בבוקר, ובשבוע הבא היא צפויה לעמוד בפני הצבעות אמון בשני בתי הפרלמנט. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין בירכה את מלוני על בחירתה ואמרה שהיא מצפה לעבוד עם מלוני. גם ראש המועצה האירופית, צ'רלס מישל, בירך את מלוני כראש הממשלה החדש של איטליה, וצייץ: "בואו נעבוד יחד לטובת איטליה והאיחוד האירופי".

ראש ממשלת איטליה החדשה מינתה את ג'אנקרלו ג'ורג'טי ממפלגתו של סלביני לשר הכלכלה שלה ואת אנטוניו טאג'אני ממפלגתו של ברלוסקוני לשר החוץ. לתפקיד שר הפנים מונה מתאו פיאנטדוסי, כמינוי חיצוני ללא השתייכות לאחת המפלגות. לתפקיד שר ההגנה במדינה מונה גידו קרוסטו, מייסד שותף של מפלגת האחים של איטליה – מפלגתה של מלוני.

בסך הכול, חולקו תשעה משרדים לחברי מפלגת האחים של איטליה וחמישה לכל אחת מהמפלגות הנוספות הליגה נגד מהגרים ופורז'ה איטליה, כאשר חמישה מועמדים חיצוניים מומחים, ללא השתייכות למפלגות, מונו לתפקידי שרים בממשלה הימנית החדשה מאז מלחמת העולם השנייה.

הממשלה החדשה עומדת כעת בפני שורה ארוכה של אתגרים, כולל עליית מחירי האנרגיה, מלחמה באוקראינה והאטה כלכלית מחודשת. ברלוסקוני וסאלוויני דיברו בעבר על חיבתם למנהיג רוסיה ולדימיר פוטין, אולם הביעו הסתייגות מהפלישה לאוקראינה. לעומתם מלוני הייתה נחרצת לגבי תמיכתה באוקראינה, שעולה בשורה אחת עם שאר מדינות האיחוד האירופי וארצות הברית.

עם זאת, היא קראה למצור ימי כדי למנוע מסירות מהגרים לעזוב את חופי צפון אפריקה והיא צפויה להתנגש עם מעצמות אירופה בנושא ההגירה. כזכור, לפני קרוב לחודש ג'ורג'יה מלוני ומפלגתה "האחים של איטליה" זכו לרוב מובהק של מעל 20 אחוזים בבחירות שנערכו במדינה.

תוצאות הבחירות מלמדות כי גוש הימין השיג את מירב הקולות. בתוך הגוש, מפלגת "האחים של איטליה" בהובלת ג'ורג'ה מלוני זוכה ליותר מ-%26 מהקולות, מפלגת ה"לגה" ל-%9 מהקולות, ומפלגת "פורצה איטליה" ל-%8 קולות. לעומת זאת, גוש המרכז-שמאל זוכה לפחות מ-%30 מהקולות. "המפלגה הדמוקרטית", שהינה השנייה בגודלה, זוכה ל%19 מהקולות, ותנועת "חמשת הכוכבים" בראשות ג'וזפה קונטי זוכה בין %15 מהקולות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך את מלוני על השבעתה לתפקיד ואמר כי היא "בעלת ברית חיונית של נאט"ו ושותפה קרובה. כמנהיגים ב-G7 אני מצפה להמשיך ולקדם את תמיכתנו באוקראינה, לחייב את רוסיה באחריות לתוקפנותה, להבטיח כיבוד זכויות אדם וערכים דמוקרטיים ולבנות צמיחה כלכלית בת קיימא", אמר ביידן בהצהרה.

גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בירך את מלוני. "אני מצפה להמשך שיתוף פעולה פורה כדי להבטיח שלום ושגשוג באוקראינה, איטליה והעולם", כתב בטוויטר. מלוני, הודתה לזלנסקי על ברכותיו ואמרה כי "איטליה תהיה תמיד בצד של האנשים האמיצים של אוקראינה שנלחמים למען חירותו ולמען השלום הנכון".

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בירך את מלוני ואמר שהוא מצפה לעבוד איתה. "איטליה היא חברה מייסדת בנאט"ו, ף מחויבת לקשר הטרנס-אטלנטי ותורמת תרומה חזקה לביטחון שלנו בעולם מסוכן יותר. אני מצפה לעבוד איתך", צייץ בטוויטר.

לאחר שנודעו תוצאות הבחירות באיטליה שררה מבוכה בישראל, מאחר והמפלגה של מלוני עם שורשים פשיסטיים ונאציים, רק לאחר כמה ימים פרסם משרד החוץ הודעה שנמנעה מלברך את מלוני עצמה על ניצחונה: "ישראל מברכת את העם באיטליה על סיום מערכת בחירות ומצפה להמשך שיתופי הפעולה והידידות עם הממשלה שתוקם ועם העם האיטלקי, בדגש על תחומי הכלכלה, האנרגיה, המים, החדשנות והסייבר – כמו גם במאבק המשותף באנטישמיות ושימור זיכרון השואה. איטליה היא ידידה חשובה של ישראל".

אך במוצאי שבת צייץ ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד "מברך את ‎ג'ורג'יה מלוני על הקמת הממשלה החדשה באיטליה. אני מצפה לפעול יחד לחיזוק הקשרים בין ירושלים לרומא כמו גם בזירה הבינ"ל, כולל בארגונים בינ"ל ובכל הקשור במאבק באנטישמיות, באירופה ובמזה"ת. אני מברך גם את שר החוץ ‎אנטוניו טאג'אני, ידיד איתן וותיק של מדינת ישראל, על כניסתו לתפקיד".

מלוני הגיבה בציוץ: "יאיר לפיד היקר, תודה על מחשבותיך ביום החשוב הזה, אני משתפת אותם לגמרי, אנו מצפים לעבוד עם ישראל בכל פורום דו-צדדי ובינלאומי כדי לאשר את הערכים המשותפים שלנו".

ראש ממשלת איטליה יאיר לפיד איחוד אירופי ג'ורג'יה מלוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד