א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
לא התארגן לבחירות

הנשיא האריך לעצמו את הכהונה בשנתיים: עשרות הרוגים

מהומות בשתי הערים הגדולות בצ'אד; למעלה מ-60 מפגינים נורו למוות ע"י כוחות הבטחון. המפגינים זועמים על הנשיא דבי שהאריך לעצמו את הכהונה בשנתיים נוספות. הנשיא החליף בתפקיד את אביו, אידריס דבי, ששלט במדינה מאז עלה לשלטון בהפיכה צבאית שהוביל לפני 32 שנים

הנשיא האריך לעצמו את הכהונה בשנתיים: עשרות הרוגים
דגל צ'אד צילום: Pixabay

הנשיא הטרי והזמני של צ’אד, מחמט אידריס דבי, החליט להאריך את הכהונה שלו בשנתיים, למרות שמעולם לא נבחר לתפקיד בידי העם, ובעקבות כך פרצה מחאה גדולה שהובילה גם לדיכוי חריף ונוקשה מאוד מצד כוחות הבטחון, ולפי הדיווחים, בהפגנות שנערכו בשתי הערים הגדולות במדינה, נורו למוות למעלה מ-60 מפגינים, מאש כוחות הבטחון.

הנשיא דבי מחליף בתפקיד את אביו, אידריס דבי, ששלט במדינה מאז עלה לשלטון בהפיכה צבאית שהוביל לפני 32 שנה, ועד לפני כשנה וחצי, אז נהרג בקרב יריות שנערך יום אחד בלבד אחרי ש'נבחר' בבחירות הכלליות לקדנציית נשיאות נוספת.

הרודן היה נוהג לצאת מדי פעם לבקר בחזית, כשהתנהלו קרבות בין צבא צ'אד ובין ארגון מורדים מקומי. כך עשה גם יום אחרי שהוכרז כמנצח ב'בחירות' שבהן זכה כמובן בכ-80 אחוז מהקולות. אידריס נקלע לקרב יריות בחזית, וספג פגיעה קטלנית. באותה הודעה בה נמסר על מותו של אידריס באופן רשמי, אמר מפקד הצבא של צ'אד, כי בנו של אידריס, מחמט, יכהן כנשיא זמני, עד שיתקיימו בחירות חדשות.

כמו כן פוזר הפרלמנט, והוקמה מועצת מעבר צבאית השולטת בצ'אד במקום הפרלמנט, תחת נשיאותו של הנשיא הזמני, למשך 18 חודשים. אלא ש-18 החודשים עומדים להסתיים, והנשיא הזמני לא הספיק עדיין להתארגן כראוי לקראת מינויו כנשיא קבוע, ככל הנראה בגלל חילוקי דעות כאלו ואחרים בין הפלגים והכוחות השונים בצבא ובכוחות הבטחון, ולכן החליט מחמט אידריס להאריך את הכהונה הזמנית שלו בשנתיים נוספות, מה שעורר את ההפגנות הנרחבות, ואת הדיכוי ביד קשה.

אפריקה מהומות הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד