כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מהשכונה הירושלמית לבית הלבן

הכירו את עמוס הוכשטיין, הישראלי שמנווט את הסכם הגבול הימי

אנגלית רהוטה, כשרון רב בתיווך ומומחיות בנושאי אנרגיה איפשרו לעמוס הוכשטיין להוביל להסכם בין ישראל ללבנון. הוכשטיין מסתובב מזה שנים במסדרונות הבית הלבן והספיק לצבור הערכה רבה מצד הנשיא ביידן. הנער שצמח ברחובות ירושלים, עשה את שירותו הצבאי בחיל השריון מדבר עברית מושלמת והפך לאחד מאנשי המפתח בבית הלבן. פרופיל

הכירו את עמוס הוכשטיין, הישראלי שמנווט את הסכם הגבול הימי
עמוס הוכשטיין והנשיא ביידן צילום: טוויטר

בימים הקרובים יחתם הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון, לאחר מאמצים רבים של צוותי המדינות שעבדו עליו. מה שלא רבים יודעים, זה שהמתווך ואחד האנשים המשמעותיים ביותר בהסכם זה, עמוס הוכשטיין, הוא בחור יהודי שהתגורר בישראל בעברו ושירת בצה"ל במשך שלוש שנים. אנגלית מושלמת ואי-הסכמה לדבר בעברית אמנם מסווים זאת, אך הוכשטיין בעל המעמד הרם במסדרונות הבית הלבן אשר מכונה בפי רבים "הבחור של ביידן" - הוא יליד ירושלים שהתחנך בתנועת הנוער הציונית-דתית "בני עקיבא".

הוכשטיין בן ה-49 נולד בשנת 1973 לזוג עולים מארה"ב, סוזן ומיקי, בירושלים. את 20 שנותיו הראשונות העביר בארץ הקודש, ודיבר עברית מושלמת. הוכשטיין גדל בבית דתי, ובנערותו היה פעיל בתנועת הנוער הציונית-דתית "בני עקיבא". חברו לתנועה סיפר לימים כי להוכשטיין "היה צ'ארם אחר. כבר אז יכולת לומר שהוא יכול לגרום לדברים לקרות".

בדומה לדיפלומטים מצליחים בארה"ב, סביבתו של הוכשטיין הייתה סביבה אליטיסטית: הוריו היו מן החזקים והמשפיעים בקהילה הדתית-לאומית באזורם בירושלים, והם עד היום מתגוררים ברחביה. מפעם לפעם, בקפיצותיו מביירות לוושינגטון, מגיע עמוס לבקרם בביתם.

עמוס הוכשטיין

הוריו של הוכשטיין עבדו שניהם בעבודות מכניסות: אביו היה איש עסקים ובמשך שנים ארוכות עמד בראש הוועד המנהל של תיכון הבנות הדתיות "פלך". אמו הייתה פעילה מרכזית בפורום הנשים הדתי "קולך", הייתה שותפה למיזמים חינוכיים שונים ואף קיבלה את התואר הנכסף של יקירת העיר ירושלים. מכר המשפחה אמר ל"ידיעות אחרונות" כי: "זאת משפחה מאוד מבוססת שממש מסורה לעשייה ציבורית. גם בתוך החברה הבורגנית של רחביה הם נחשבו לממש אמידים וייאמר לזכותם שהם מושקעים, באופן מאוד רחב, בפעילות חברתית. הם גם תורמים מהכסף שלהם, אבל יותר חשוב, הם מעורבים מאוד בעצמם. יש סביבם הרגשה של אכפתיות".

הוכשטיין התבלט חברתית כבר מגיל צעיר. חבריו מתארים אותו כ"בחור עם תסרוקת של שביל בצד, כיפה סרוגה קטנה תלויה, ילד בני עקיבא קלאסי". הוא השתלב בקלות בחברה הציונית-דתית, וחבריו אהבו אותו. לדבריהם, הוא לא היה עילוי מבריק, אך כן היה בחור חברתי המעורב בחיי החברה הירושלמים. באותם שנים הייתה הישיבה התיכונית "נתיב מאיר" ישיבת הדגל של הציונות הדתית. היא הצמיחה רבנים מוכרים ומוערכים, חתני פרס ישראל, משפטנים, אנשי אקדמיה ואנשי צבא. הוכשטיין למד בישיבה החל משנת 1987, אך תוך שנתיים עזב אותה לטובת תיכון "הרטמן". כעבור חמש שנים התגייס לחיל השיריון, ובהמשך עבר לחטיבת קשרי החוץ של צה"ל.

באותן שנים החליט ככל הנראה הוכשטיין כי עתידו מעבר לים. עם שחרורו מצה"ל ניסה מזלו בארה"ב, ותוך זמן קצר צבר מעמד במסדרונות הממשל האמריקני. נחיתתו הייתה חלקה, השתלבותו מהירה ובמהרה הפך לאיש צוות בכיר מטעם המפלגה הדמוקרטית בוועדת החוץ של הסנאט האמריקאי.

עם טום נידס שגריר ארה"ב בישראל

יחסית לבחור חדש בתפקידו, ללא רזומה עשיר מדי, היה הוכשטיין בשלב זה רב עוצמה. בשל תפקידו הגיע לעיראק שבשליטת סדאם חוסיין ופעל להסכם לפיו יוסרו העיצומים הכלכליים מעל המדינה בתמורה ליישובם של אלפי פלסטינים בה, ובהמשך נשלח לצפון קוריאה כדי לראות ולחקור מקרוב את מצבה.

במהלך כהונות הנשיאים הרפולינקנים בחר הוכשטיין לקחת צעד אחורה בפעילותו הציבורית. הוכשטיין הוא איש המפלגה הדמוקרטית לחלוטין, ובמפלגה רוכשים לו הערכה רבה. בחלק מתקופת הנשיא בוש השני, שהחלה בשנת 2001, יצא למגזר הפרטי וייעץ לחברות נפט וגז, ויחד איתן אף ייעץ למנהיגים במדינות העולם. בימים אלה למד על אנרגיה ונעשה למומחה בתחום, מה שעתיד לעזור לו רבות בתפקידיו בבית הלבן. מאידך, עבודתו בחברות הגז גררו כלפיו חשדנות רבה, שהתבטאה בין היתר באמירתו של בכיר בארגון איכות סביבה אמריקני, שאמר ל"פוסט": "אני לא מעריץ גדול של עמוס. אני חושב עליו כעל 100 אחוז איש נפט וגז, לא איש אקלים".

במהלך כהונת הנשיא אובמה הדמוקרטי, חזר הוכשטיין לעשייה הציבורית ובשנת 2011 החל לעבוד במשרד החוץ האמריקני, שם היה המתאם לענייני אנרגיה בינלאומיים. בתפקיד זה המשיך לצבור ידע רב בנושא, והחל לרקום קשרים עם אישים בינלאומיים העוסקים בתחום. באותם ימים שם עין סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על הצעיר המצליח וסימן אותו כאיש איתו ירצה לשתף פעולה בעתיד. עם נצחון הרפובליקנים בראשות טראמפ, חזר לשוק הפרטי ועבד בחברת גז אוקראינית - ממנה התפטר כעבור שלוש שנים תוך פרסום מאמר החושף את שחיתויות החברה.

ומה בנוגע ליהדותו של הוכשטיין? הוא אינו חובש כיפה, אך מגדיר עצמו אורתודוקס. רבים במפלגה הדמוקרטית אף זוכרים כי לפני שבע-עשרה שנים התיישב הוכשטיין עם 25 צירים יהודיים נוספים על רצפת מרכז הקונגרסים, וביחד קראו את מגילת איכה. הוכשטיין סיפר על כך כי: "זה היה רגע מרגש שלא ציפיתי לו, הצהרה רבת עוצמה. אין עוד מדינה אחרת בעולם שבה יושבים נציגים על רצפת ועידת המפלגה ומשלבים בוועידה את קריאת מגילת איכה".

לאחר עלייתו לשלטון, נזכר ביידן בבחור המוכשר שפגש במשרד החוץ האמריקני, הוכשטיין. תחילה רצה למנותו לשגריר ארה"ב בישראל, אך בסופו של דבר בחר בו לתפקיד יועץ הנשיא לאנרגיה. תפקיד זה הפך לתפקיד חשוב ביותר בשנה האחרונה, בין היתר בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה שהובילה לעלייה במחירי הדלק והגז בעולם. הוכשטיין הפך לאיש מפתח בבית הלבן, שנועד עם הנשיא לעיתים תכופות ונמצא בדיונים הסודיים ביותר בו משתתף הנשיא. הוכשטיין אף כתב לאחר בחירת ביידן לנשיאות: "הנשיא ביידן, היום המדינה והעולם שלנו באמת ניצלו, תודה לך הנשיא".

הוכשטיין טס לרחבי העולם והפך לשליח הנשיא לנושאים שונים בתחם הגז. בין היתר היה בסעודיה, איחוד האמירויות, מצרים, עיראק, לבנון וישראל. בעזרת הידע הרב שצבר בנושאי אנרגיה הוא מתרוצץ ממקום למקום במטרה לפתור משברים בינלאומיים. בכיר לבנוני שניהל איתו משא ומתן אמר כי הוא: "התגלה כמנהל משא ומתן מיומן עם חוש הומור". ללא ספק, ביידן שם מבטחו בהוכשטיין ולדברי גורם אמריקני: "הוא לא עושה זאת לעיתים תכופות". הוכשטיין נחשב למקורבו של ביידן עד כדי כך שהוא מכונה "הבחור של ביידן". גורם אמריקני אמר אף כי הוא: "לא מכיר אדם נוסף בעולם, ודאי לא ברמה הפוליטית הבכירה, שמתקרב אל עמוס הוכשטיין במונחי הבנת המציאות של תעשיית האנרגיה". בשל כך, אומר אותו גורם, ביידן מעריך מאוד את הוכשטיין וסומך עליו. רבים חושדים כי ביידן התלבט האם לשים בתפקיד השר לענייני שינויי אקלים ג'ון קרי את הוכשטיין, ומייחסים לשניים תחרות.

הוכשטיין נעשה גם למעין שליח של הבית הלבן לענייני גז בתקשורת. הופועתיו ברשתות השונות גררו שבחים מהבית הלבן, ואף מאזרחים מן השורה שהתרשמו מהופעותיו.

לפני כשנה שלח ביידן את הוכשטיין להשיג הסכם בין ישראל ללבנון. הוכשטיין מכיר את שני הצדדים היטב, ובעבר אף היה המתווך במו"מ בין ירדן לישראל, שבסופו הושג הסכם גז בין המדינות. בישראל כבר הכירו בשלב זה את הוכשטיין ראש הממשלה לפיד, היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא, ואנשי שב"כ, מוסד ומשרד החוץ. מן הצד השני, הלבנונים התנכלו תחילה להוכשטיין ולא סמכו עליו, אך עם הזמן גם זה השתנה. בכיר ישראלי המעורה בפרטי המו"מ בין ישראל ללבנון תיאר את קבלתו של הוכשטיין, ואמר: "היה לנו מוזר שהלבנונים קיבלו אותו כמתווך, בידיעה שהוא יהודי וישראלי. אבל חסן נסראללה אפילו הזכיר אותו באחד מנאומיו. אמרנו לעצמנו, מה, הוא לא יבוא לקראתנו וייתן לנו נקודה או שתיים? אבל הוא שמר על ניטרליות מוחלטת – ואנחנו הבנו מהר לאן הרוח נושבת".

כעת, הצליח הוכשטיין לתווך בין שתי המדינות בהצלחה ולהוביל להסכם, עוד לפני החלפת השלטון בלבנון. ישראל ולבנון הודיעו שהן מאשרות את הטיוטה הסופית שהועברה אליהן מהוכשטיין וארה"ב, המתווך האמריקני בירך על: "ההסכם ההיסטורי" ובימים הקרובים ישראל ולבנון יחתמו על ההסכם בעיירה נאקורה שבגבול בין המדינות. לא בטוח שהסכם זה היה מגיע ללא תיווכו המוצלח של הוכשטיין, שכבר הוכתר בידי רבים כמתווך מוצלח במיוחד.

עמוס הוכשטיין לבנון חיזבאללה בני עקיבא ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד