כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מיליונר ובן מהגרים

הכירו: רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה החדש

רישי סונאק, בן למהגרים הודים, היה שר האוצר הבריטי עד לפני כמה חודשים, ולפני שישה שבועות הפסיד לליז טראס במרוץ לראשות הממשלה. כעת, עם התפטרותה, הפך סונאק לראש ממשלת בריטניה ולראש המפלגה השמרנית. סונאק נחשב לתומך ישראל מוצהר, שבעבר אף הכריז כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל. פרופיל

הכירו: רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה החדש
רישי סונאק צילום: טוויטר

אמש (ראשון) הודיע ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון כי הוא פורש מהמרוץ לראשות המפלגה השמרנית ולראשות הממשלה, לאחר פרישת ליז טראס מתפקידה אחרי שישה שבועות בלבד. היום יצאה הודעה רשמית לפיה ראש הממשלה החדש של בריטניה הוא רישי סונאק. סונאק הוא תומך ישראל מובהק, ובעבר התנגד בתוקף לאנטישמיות ול-BDS. עם היכנסו לראשות הממשלה הוא עשוי להוציא לפועל תוכנית שבה הביע תמיכה בעבר: העברת שגרירות בריטניה בישראל לירושלים, בה סונאק הכיר בעבר כבירתה ההיסטורית של ישראל.

סונאק בן ה-42 בלבד נולד בסאות'המפתון להורים ממוצא הודי, שהיגרו ממזרח אפריקה. בילדותו למד בבתי ספר יוקרתיים ונחשבים, ועם בגרותו השלים תואר בפילוסופיה, מדע המדינה וכלכלה, וכבר אז בלט בחוכמתו. בזמן שעבד במספר חברות פרטיות נישא לאקשתה מורתי, בתו של המולטי מיליארדר נאראיאנה מורתי ההודי. בשל כך הפך סונאק לאחד מחברי הפרלמנט העשירים בבריטניה, שהונו מוערך במיליונים רבים.

לפוליטיקה הצטרף סונאק ב-2015, כאשר נבחר מטעם המפלגה השמרנית לנציג מחוז ריצ'מונד בפרלמנט. כעבור כשלוש שנים מונה לתפקיד מיניסטריאלי ראשון, סגן שר השיכון, קהילות וממשל מקומי בממשלת תרזה מיי, ותוך שנה מונה לתפקיד המזכיר הראשי של האוצר, השני בחשיבותו במשרד האוצר הבריטי.

עם התפטרותו של שר האוצר סאג'יד ג'אוויד ממשלת ג'ונסון בפברואר 2020, מונה סונאק לתפקיד הבכיר תחתיו. תפקיד זה הפך תוך זמן קצר לחשוב מאין כמוהו, עם פרוץ משבר הקורונה. סונאק הבין את פוטנציאל ההרס של המשבר והכין תוכנית כלכלית בשווי מאות מיליארדי פאונד למזעור הנזקים.

רבים העריכו אותו על תפקודו בעת המשבר, בטח ביחס לפוליטיקאים אחרים שנהגו בדרכים לא ראויות ולא שמו את המשבר הכלכלי והבריאותי בראש סדר העדיפויות שלהם. בזכות תפקודו נסק סונאק במפלגה השמרנית וצבר מעמד רם. סקרים שנערכו בממלכה אף הראו כי הוא אחד משרי האוצר הפופולאריים בתולדות בריטניה.

עם זאת, בקיץ האחרון היה סונאק אחד מהגורמים האחראים להפלת ממשלת ג'ונסון, כאשר התפטר מתפקיד שר האוצר יחד עם שר הבריאות ג'אוויד במחאה על חוסר אמינותו של ראש הממשלה הבריטי. לאחר נפילת ג'ונסון התמודד סונאק מול ליז טראס לראשות הממשלה, אף הגיע למקום השני. כבר אז ידע להזהיר מהרפורמות הכלכליות שתנסה טראס להעביר, שבסופו של דבר היו אלה שעלו לה בתפקידה, כאשר אמר כי: "מדובר בחוסר אחריות פיננסית".

כעת, לאחר התפטרות טראס מתפקיד ראש הממשלה אחרי 45 ימים בלבד בתפקיד, הפך סונאק למועמד ההגיוני ביותר לתפקיד ראש הממשלה, כשלו תומכים רבים בשורות המפלגה השמרנית. עם זאת, סונאק יצטרך להתמודד עם ביקורת שחטף בעבר והוא ממשיך לספוג על אורח חייו הראוותני הכולל בין ביתר חליפות בשווי כסף רב. בנוסף לכך עלו בעבר חשדות נגד סונאק באשר להסדרי המיסים של סונאק, ובמהרה דברים אלו עלולים לחזור לכותרות עם התמנות סונאק לראשות הממשלה.

רישי סונאק ראש ממשלת בריטניה ליז טראס מהגרים הודו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד