כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ניסוי ענק בבריטניה:

חיישן שמודד את קצב ההליכה מצליח לחשב מתי תמותו

מחקר שבדק 100 אלף משתתפים בבריטניה הצליח להעריך בדיוק של למעלה מ-70% כמה זמן נשאר לכל אחד מהם לחיות, על בסיס המרחק והמהירות שבה הם הלכו

 חיישן שמודד את קצב ההליכה מצליח לחשב מתי תמותו
בחורים בטיול בין הזמנים צילום: דוד כהן, פלאש 90

מחקר שפורסם בכתב העת PLOS Digital Health, והובא ב'חדשות 12', בחן מדדים של 100 אלף בני אדם בבריטניה הצליח לקבוע כמה זמן נשאר להם לחיות. במסגרת הפרויקט העצום, ענדו המשתתפים על ידיהם חיישן שעקב אחר המדדים הבריאותיים שלהם. הנתונים נאספו במשך 14 שנים - משנת 2006 ועד 2020.

החל מהשבוע הראשון שבו ענדו את החיישן, החוקרים באוניברסיטת אילינוי פיתחו מודל שמשווה את הקצב שבו אדם הולך ואת מרחק ההליכה שלו - לחלקים של 6 דקות. על פי מחבר המחקר, ברוס סצ'אז, הבחירה בחלוקה לקטעים של 6 דקות נעשתה כדי לחקות את מבחן ההליכה שמבצעים רופאים במטרה לבחון את הלב ותפקוד הריאות של המטופל וכך לקבוע את מצב בריאותם בהתאם לגילם.

החוקרים בעצם העריכו עוד כמה זמן נשאר לכל משתתף לחיות באמצעות קצב הליכתו והמרחק שאותו הוא הלך בשילוב הנתונים הבריאותיים שלו כמו קצב הלב ותפקוד הריאות: "המבחן הזה הוא מדד חיצוני מאוד טוב כדי לבחון מה קורה בפנים", הסביר מחבר המחקר, וניתן לערוך אותו בקלות באמצעות החיישנים הפשוטים שיש לנו במכשיר הנייד שמודדים צעדים. ההערכה שקיימו החוקרים בנוגע למוות העתידי של המשתתפים הייתה נכונה ב-72% מהפעמים בשנה הראשונה, וב-73% לאחר 5 שנים.

מחבר המחקר טוען כי הוא מהווה דוגמה מבטיחה לדרך שבה הטלפונים הניידים וחיישנים דומים קובעים את המדדים שלנו. "אם אתה בוחן את המידע המתועד, אתה רואה שיש מאפיינים שונים להליכה של אנשים שונים – וניתן לקבוע במי מדובר".

מחקר מדעי מחקר ופיתוח ניסוי רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד