כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הגבלת זכות ההצבעה

בחירות לכנסת ה-25: ממי נשללת האפשרות להצביע

בכל מדינות העולם נדרש להיות אזרח המדינה על מנת להצביע למוסדות הלאומיים, ובכולן נקבע גיל מינימום להצבעה, בטווח שבין 16 ל-25. עם זאת, ישנן מדינות שבהן נקבעו הגבלות נוספות על זכות ההצבעה. בניגוד לישראל, במדינות אחרות כמו ארצות הברית, מאפשרים גם לאזרחים הנמצאים מחוץ לגבולות המדינה להצביע. כל הפרטים

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בישראל ובמדינות אחרות הכניסה למאגר הבוחרים היא אוטומטית, והאזרחים אינם נדרשים לנקוט פעולה מקדימה לתהליך ההצבעה. לעומת זאת, יש מדינות אשר מחייבות רישום מוקדם טרם ההצבעה, כמו רוב מדינות ארצות הברית, קנדה, בריטניה, דרום אפריקה ושבדיה. יש מדינות המגבילות את זכות ההצבעה של אסירים. כך למשל ברוב מדינות ארצות הברית, באיטליה, בהונגריה ובבולגריה. בקנדה חלה המגבלה רק על אסירים שנשפטו למאסר של שנתיים ומעלה.

בבריטניה נשללת זכות ההצבעה מחלק מהאסירים, תוך הבחנה בין סוגי האסירים והעבירות שביצעו. בין היתר, זכות ההצבעה נשללת ממי שהורשעו בשחיתות הקשורה לטוהר בחירות, עבירות הקשורות לתהליך הבחירה עצמו, לתהליך הרישום לבחירות, או למסע הבחירות, במשך 3-5 שנים מיום ההרשעה. במספר קטן של מדינות מוגבלת זכות ההצבעה על רקע אי כשירות נפשית, כך למשל נהוג בסינגפור ובהונגריה.

ב-27 מדינות בעולם חלה על האזרחים חובה חוקית להצביע. עם זאת, רובן אינן נוקטות סנקציות בשל אי-הצבעה, או שהן מאפשרות להתחמק מן הסנקציה אם האזרח מתעקש לא להצביע. דמוקרטיות בולטות המחויבות הצבעה כיום הן בלגיה, יוון ואוסטרליה.

בכל מדינות העולם יש להיות אזרח המדינה כדי להצביע למוסדות הלאומיים, ובכולן נקבע גיל מינימום להצבעה, בטווח שבין 16 ל-25. עם זאת, יש מדינות שבהן נקבעו הגבלות נוספות על זכות ההצבעה. בישראל ובמדינות רבות אחרות אזרחים זכאים להצביע רק אם הם תושבי המדינה או אם שהו בה במשך פרק זמן מסוים טרם הבחירות, לעומת זאת, יש מדינות, ובהן ארצות הברית, המאפשרות גם לאזרחים הנמצאים מחוץ לגבולות המדינה להצביע.

בחירות לכנסת ה-25 זכות הצבעה בחירות אסירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד