כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מי יותר גרוע ומי עובר

זה מה שמגלה מחקר שנערך במגזר הערבי

מחקר חדש של מרכז דיין באוניברסיטת תל אביב טוען כי רק חד"ש-תע"ל צפויה לעבור את אחוז החסימה, הליכוד עשויה לקבל 1.3 מנדטים מהמצביעים הערבים, יש עתיד רק עם 0.3 | עוד עלה כי 40.9% ממשתתפי הסקר סבורים שמצבה של האוכלוסייה הערבית בעקבות כהונת ממשלת בנט-לפיד גרוע יותר מבעבר

זה מה שמגלה מחקר שנערך במגזר הערבי
כסיף, עודה וטיבי צילום: יח"צ

המפלגות הערביות עשויות להיות אלה שיקבעו את גורלן של הבחירות וככל הנראה גם איך תראה הממשלה הבאה. מחקר חדש שבוצע על ידי מרכז דיין באוניברסיטת תל אביב וכלל כ-510 נשאלים מקרב אזרחי ישראל הערבים ופורסם היום (שלישי) באתר 'מעריב' טוען כי שיעור ההצבעה של הציבור הערבי בבחירות לכנסת ה-25 צפוי להיות 49%, גבוה במעט מהשיעור בבחירות הקודמות במרץ 2021 (44.6%) ודומה לאחוז ההצבעה בבחירות שנערכו באפריל 2019 (49.2%).

עוד עלה כי רק חד"ש-תע"ל צפויה לעבור את אחוז החסימה ולקבל מהמצביעים הערבים 4.1 מנדטים. רע"מ מתנדנדת על סף אחוז החסימה עם 3.7 מנדטים ובל"ד רק עם 3.2 מנדטים, מתחת לאחוז החסימה. בגזרת המפלגות היהודיות, הליכוד עשויה לקבל 1.3 מנדטים מהמצביעים הערבים, מנגד מרצ תקבל חצי מנדט ויש עתיד רק עם 0.3 מנדטים.

כשליש מהציבור הערבי (34.2%) סבורים שאין כיום מועמד מתאים לתפקיד ראשות הממשלה. עם זאת, בנימין נתניהו הוא המועמד המוביל בעיני הציבור הערבי לתפקיד זה (18.6%) ואחריו סאמי אבו שחאדה (6.6%), אחמד טיבי (6.3%), מנסור עבאס (4.8%), יאיר לפיד (4.7%), בני גנץ (3.2%) ואימן עודה (3.0%).

כמחצית מהנשאלים (46.8%) סבורים שכדי להבטיח הישגים לציבור הערבי, רצוי שמפלגה ערבית תצטרף לכל ממשלה אשר תקום לאחר הבחירות; 15.6% מסייגים את הסכמתם להצטרפות רק לממשלת מרכז-שמאל. מנגד, 22.3% סבורים שאין להסכים בשום תנאי להצטרפותה של מפלגה ערבית לממשלה או לתמיכה בה מבחוץ.

תפקודה של ממשלת בנט-לפיד כלפי האוכלוסייה הערבית זוכה להערכה נמוכה מאוד – בעיקר בתחום הכלכלי, בתחום הביטחון האישי, ובתחום בעיות התכנון והבנייה. 40.9% ממשתתפי הסקר סבורים שמצבה של האוכלוסייה הערבית בעקבות כהונת ממשלת בנט-לפיד גרוע יותר מבעבר, ו-44% סבורים שהמצב נותר ללא שינוי. רק 13% סבורים שחל שיפור במצבה של האוכלוסייה הערבית.

ראש התכנית ד"ר אריק רודניצקי מדגיש: "בניגוד גמור לתמונה שנצפתה לפני חודש, כאשר ברחוב הערבי שררה אדישות עמוקה כלפי הבחירות, הסקר הנוכחי משקף עניין הולך וגובר בקרב המצביעים הערבים להשתתף בבחירות. יש לקחת בחשבון כי כוחן האלקטורלי האמיתי של חלק מהמפלגות גדול יותר ממה שנמדד בסקר. למשל רשימת חד"ש-תע"ל צפויה לקבל תמיכה גם מצד מצביעים ביישובים יהודיים, מה שכנראה יסייע לה לעבור בבטחה את אחוז החסימה, ואילו לרע"מ יש קהל תומכים נאמן – בעיקר בנגב – שיתגייס לטובתה ביום הבחירות, בדיוק כפי שקרה בבחירות הקודמות שנערכו במרץ 2021. לפי שעה, בל"ד לא צפויה לעבור את אחוז החסימה, אולם אין ספק שהמפלגה הצליחה להגדיל במידה ניכרת את התמיכה העממית בה בתוך פרק זמן קצר יחסית, והיא נמצאת במומנטום חיובי".

"יש לזקוף זאת לעובדה שמנהיג המפלגה, סאמי אבו שחאדה, זוכה בציבור הערבי להערכה שאינה נופלת – ואולי אף עולה – על ההערכה שלה זוכים ראשי המפלגות הערביות האחרות. בצד זאת, למרות שההערכה של הציבור הערבי על תפקוד ממשלת בנט-לפיד אינה גבוהה, עדיין הציבור ברובו מבקש לראות מפלגה ערבית בקואליציה. גם אם הציבור הערבי אינו מתלהב מהניסיון הקואליציוני הקצר של רע"מ, הוא לא פוסל ניסיון דומה בממשלה הבאה", הוסיף.

הסקר נערך באמצעות מכון יאפא – מחקרי שיווק, סקרים וייעוץ, בהנהלת ד"ר עאס אטרש. הנתונים נאספו בתאריכים 16 – 21 באוקטובר 2022 בסקר טלפוני שנערך בשפה הערבית בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הערבית הבוגרת בישראל (בני 18 ומעלה). טעות הדגימה המרבית 4.4%.

הרשימה הערבית המשותפת הערבים אחוז החסימה בחירות לכנסת ה-25 ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד