כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מגמת עלייה

פתיחת שנה"ל אקדמית באו"פ: עליה במספר הסטודנטים החרדים; נהירה למדעי המחשב

מגמת העלייה נמשכת: גידול של 12% במספר הסטודנטים החרדים באוניברסיטה הפתוחה • ולא תאמינו כמה חרדים יש בקרב סטודנטים בעלי "הצטיינות יתרה"

פתיחת שנה"ל אקדמית באו"פ: עליה במספר הסטודנטים החרדים; נהירה למדעי המחשב
נהירה למחשבים צילום: יח"צ

שנת הלימודים האקדמית נפתחה השבוע בתנופה: על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה 342,000 סטודנטים החלו את לימודיהם במוסדות האקדמיים השבוע, לעומת 337,230 בשנה הקודמת. נתונים אלה משקפים גידול צנוע של פחות מ-2% במספר הסטודנטים בכלל המוסדות האקדמיים. על רקע זה, בולטים לטובה הנתונים על המשך הגידול במספר הסטודנטים החרדים - ובפרט באוניברסיטה הפתוחה. מנתונים ראשוניים עולה כי מספר הסטודנטים החרדים באוניברסיטה הפתוחה זינק ב-12% בסמסטר שנפתח השבוע.

לימודי חרדים באקדמיה תפסו תאוצה בשנים האחרונות: בעשור האחרון, מספר הסטודנטים מהציבור החרדי, שילש את עצמו. מ-5,500 בתשע"א ל-16,575 בתשפ"ב, שהם 4.9% מכלל הסטודנטים בישראל - עדיין הרבה פחות מחלקם של החרדים באוכלוסייה. בקרב המוסדות האקדמיים, המשיכה האוניברסיטה הפתוחה להוביל גם בשנת תשפ"ב במספר הסטודנטים החרדים הלומדים בה. בתשפ"ב, למדו באוניברסיטה הפתוחה 2,945 סטודנטים וסטודנטיות מהציבור החרדי - יותר מאשר בכל האוניברסיטאות האחרות גם יחד.

מסקרים ובדיקות שנעשו בעבר עלה, כי מתעניינים בלימודים אקדמיים מהציבור החרדי מעדיפים את האוניברסיטה הפתוחה בזכות שיטת הלימודים הגמישה, המותאמת לאורח החיים של הסטודנטים החרדים. התאמה זו באה לידי ביטוי גם בשיעורם הגבוה של סטודנטים חרדים, בקרב מסיימי התואר בהצטיינות יתרה. בשנת תשפ"ב עמד חלקם של הסטודנטים החרדים המצטיינים על 14% מכלל הסטודנטים באו"פ שסיימו את התואר בהצטיינות יתרה - מדובר בשיעור גבוה מאוד ביחס לחלקם של הסטודנטים החרדים באוכלוסיית הסטודנטים באוניברסיטה. "זוהי עדות יוצאת דופן למצויינות של סטודנטים חרדים באוניברסיטה הפתוחה וליכולת של הסטודנטים להתגבר על פערי ידע קודמים בזכות מוטיבציה גבוהה, שקדנות והאיכות המעולה של חומרי הלימוד וסגל המנחים של האוניברסיטה הפתוחה" אומר ד"ר מושיק לביא, סמנכ"ל היזמות באו"פ והאחראי על הנגשת הלימודים לחברה החרדית.

זאב סקלר, מנכ"ל חברת תלם המלווה את פרויקט שילוב החרדים באו"פ, אומר כי "ההצלחה של האו"פ מעידה על כך שניתן לשמור על אורח חיים חרדי וחיים בקהילה החרדית ללא צורך להתפשר על השכלה אקדמית איכותית. בזכות הייחודיות של האו"פ והליווי הצמוד של רכזי תלם באוניברסיטה - החרדים מרגישים בבית גם כשלומדים מהבית".

הנתונים המתפרסים לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית מגלים עוד, כי בקרב הסטודנטים החרדים קיימת נהירה דווקא אל מקצועות ההיי-טק ומדעי המחשב. 38% מהחרדים באו"פ לומדים לתואר במדעי המחשב או מתמטיקה. הסיבה להעדפה של סטודנטים חרדים ללימודים בתחומי ההיי-טק, קשורה לשכר הגבוה הצפוי למי שמשלים בהצלחה את הלימודים. לפי נתוני אתר AVODATA של זרוע העבודה במשרד הכלכלה שפורסמו בחודשים האחרונים, בוגרי תואר במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה מרוויחים שכר גבוה מהממוצע בתחום. שנה לאחר סיום הלימודים, משתכרים בוגרי האו"פ במדעי המחשב 29,500 ש"ח. גם בהמשך הקריירה בהייטק, שכרם של בוגרי האו"פ גבוה יותר מעמיתיהם, ו-7 שנים לאחר סיום הלימודים הם מרוויחים בממוצע 38,100 ש"ח.

לדברי ד"ר מושיק לביא: "בחודשים האחרונים אנו מוצפים בגל של פניות של מתעניינים וללא ספק יש עלייה משמעותית במודעות וברצון של חרדים צעירים להבטיח את עתידם התעסוקתי ע"י רכישת השכלה אקדמית איכותית. באופן מעניין, רבים מהסטודנטים החרדים נעזרים בפלטפורמות מקוונות להשלמת פערים בצורה עצמית לפני תחילת הלימודים האקדמיים ובדרך זאת רוכשים גם ידע וגם מיומנויות לימודיות חשובות. השלמת פערי הידע לא פשוטה, אך היא אפשרית. גם השנה ראינו הישגים מרשימים מאוד בקרב הסטודנטים החרדים ונשמרה התופעה של משקל יתר של שיעור הסטודנטים החרדים שלנו בקרב המצטיינים".

האוניברסיטה הפתוחה מדעי המחשב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד