ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הפוליטיקאים מבכים: "אבי אבי, רכב ישראל ופרשיו"

הפוליטיקאים מרכינים ראש • נתניהו: "החכמתי ולמדתי ממנו" • בנט: "מגדולי מנהיגי הרוח של עמנו" • פירון: "הותיר חותם בל יימחה"

הגר"ע יוסף. צילום ארכיון
הגר"ע יוסף. צילום ארכיון

המערכת הפוליטית מצטרפת למאות אלפי היהודים האבלים בכל רחבי תבל על פטירתו של הגר"ע יוסף זצ"ל, מי שהיה הראשון לציון, מנהיגה של יהדות המזרח, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס ומחבר עשרות ספרי הלכה שתפסו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי.

יו"ר ש"ס אריה דרעי מסר ביציאה מבית החולים כשהוא ממרר בבכי: "אוי לי שהגעתי ליום הזה שאני צריך לבשר על פטירתו של אבא שלנו של המנהיג שלנו, כבה השמש, אבי אבי רכב ישראל ופרשיו, יתומים היינו ואין אב. ברוך דיין האמת, השם נתן השם לקח יהי שם ה' מבורך מעתה ועד עולם, אנחנו מקבלים עלינו את הדין, אבל בורא עולם איך נישאר לבד, מי ינהיג אותנו, מרגישים את תחושת היתמות".

השר אורי אריאל מסר: ״ציון במר תבכה וירושלים תתן קולה. עם ישראל כולו מבכה את לכתו של מרן גדול הדור הרב חיים עובדיה יוסף זצוק״ל. היה גדול הפוסקים ומורה ההוראה בדורנו שהקדיש חייו למען תורת ישראל ועם ישראל. זוהי שריפה לכל בית ישראל והסתלקותו הינה חור עצום שנפער בלב האומה״.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק על פטירתו של הרב עובדיה יוסף: "שמעתי ביגון כבד על לכתו של הרב הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, מגדולי הפוסקים בדורנו. הרב עובדיה היה ענק בתורה ובהלכה ומורה דרך לרבבות. הוא פעל רבות להאדרת המורשת ישראלית, ובה בעת פסיקותיו התחשבו בתמורות הזמן ובמציאות החיים המתחדשת במדינת ישראל. הוא היה חדור באהבת התורה והעם. הערכתי מאוד את אישיותו הלבבית ואת דרכו הישירה. בפגישותיי עמו תמיד החכמתי ולמדתי. עם ישראל איבד את אחד מחכמי דור. אני שולח את תנחומי למשפחתו, לתלמידיו ולמוקירי דרכו הרבים".

נשיא המדינה שמעון פרס, ידיד קרוב של הגר"ע זצוק"ל, השתתף בטקס האשכבה בבית הלויות 'שמגר' ונשא דברי הספד: "לפני מספר שעות הלכתי להיפרד ממורי רבי וידיד נפשי המר"ן עובדיה יוסף- זו הייתה שעה קשה. גרוני נחנק מדמעות - לחצתי את ידו שעוד הייתה חמה ונשקתי על מצחו שנראה לי גדול כתמיד. כשלחצתי את ידו חשתי שאני לוחץ את ידה של ההיסטוריה וכנשקתי לראשו חשתי שאני מנשק לגדולתה של ישראל. אנו עם קטן והקדוש ברוך הוא שיגר לנו ענקי רוח ופיצה אותנו באיכות ענקית על המזער של החומר".

"מיד לאחר חורבן בית שני קמו שני ענקי רוח- יוחנן בן זכאי ויהודה הנשיא. אני מזכיר את זה כיון והם הגיעו למסקנה שכדי לקיים את העם היהודי צריך ללמוד. "והגית יומם ולילה"- הרב עובדיה יוסף סימל את זה, ועשה את זה - הוא פשוט היה אדם גדול. גדולה אינה נמדדת, היא מורגשת כרוח הנושבת החודרת לפינות עלומות ומפיצה אור גדול במקומות בלתי צפויים. גם כאשר לא חסך את שבטו הוא אהב את בנו. היה תמיד סנגור לכל אדם קטגור לכל עוולה".

"מעולם לא ביטל את זמנו, והשקיע בעיון ולימוד תורה, והתאמת התורה למצבים החדשים. משהכרתי אותו חשתי שהוא אדם גדול עם זיכרון בל יאומן, וחוכמה לדעת עוד ולחלוק עם האחרים. תרומתו הייתה בגדולתו ובאהבתו לארץ, בהתחשב עם בעיותיה פתר בעיות שאף אחד אחר לא יכל לפותרן תוך שימוש ברוח".

הנשיא סיים את דבריו במילות פרידה אישיות ואמר: "מורי ורבי שכב בשלום ותישן בשלום עד בוא מנחם משמיע שלום. זכותך תגן עלינו ועל כל ישראל ותהא מליץ אושר לבני משפחתך ולבני ישראל כולם"

רגעים של אבל • תיעוד ענק מהלווית הענק
מהישיבה אל בית העלמין • תמונות לאורך המסלול
10 דקות בבית החולים • צפו בתיעוד מטלטל ונדיר
בדרכו האחרונה לא צעד לבד • תמונות מהלוויה
פרס: "חשתי שאני מנשק לגדולתה של ישראל" • צפו
"הרב עובדיה שלי" • יש לך סיפור על הגר"ע? טקבק!
לא רוצים להיפרד • צפו: ההמונים עם מיטת הגר"ע
שבר על שבר • כ-300 איש נפגעו מהדוחק
כמיליון איש ממררים בבכי • צפו: מסע ההלוויה
הבן הבטיח בשם האחים: "נילחם על הפסקים שלך"
בני הגר"ע יוסף לקחו טרמפ ב'איחוד הצלה' • צפו
תיעוד מיוחד: הקבר, המיטה והמתנת הרבבות
לְכָל יִשְׂרָאֵל הֵאִיר • מראות חייו ב-100 תמונות
בגלל האבל: חתונת הנכדה תידחה בחודש
ארגוני ההצלה נערכים ל'אם כל ההלוויות'
כל מה שרציתם לדעת על מסע הלוויה • מתעדכן
מראה כהן • מיוחד: 42 דקות וידאו מחיי הגר"ע
הבכי, ההלם, הזעקות • צפו: תיעוד מיוחד
תל תלפיות • צפו: הגר"ע זצ"ל עם גדולי ישראל
כבה נר המערבי • כמיליון איש ליוו למנוחת עולמים את הגר"ע יוסף • סיקור ענק

ראש העיר ירושלים ניר ברקת מסר: "רבי עובדיה יוסף, היה חלק מנופה של ירושלים בדור האחרון, אישיות דגולה וחוצה מגזרים, היה למנהיג רוחני וכפוסק הלכה לרבבות בעם ישראל ובעולם כולו. ירושלים אבלה יחד עם כל בית ישראל ושולחת תנחומים למשפחתו החשובה, לבניו הרבנים שליט״א ולבנותיו. בחודשים הקרובים תמצא עירית ירושלים את הדרך הראויה להנציח את זכרו הברוך בעיר ירושלים בה חי ופעל".

השר נפתלי בנט מסר: "הציבור הדתי לאומי ועם ישראל כולו מתעטף ביגון על לכתו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, שכיהן כרבה של תל אביב והרב הראשי לישראל וסלל נתיבות ברגישות ובתבונה בין אדם לחבירו ובין ישראל לאביהם שבשמים. הרב היה מגדולי מנהיגי הרוח של עמנו בדור האחרון, היה סמל לרגישות הלכתית, זכה להנגיש את ההלכה להמונים והנהיג במשך קרוב לשבעים שנה את עם ישראל. אני שולח תנחומי למשפחה ומקווה לימים טובים יותר לעם ישראל".
הגר"ש אויערבך פרץ בבכי כשנודע לו על הבשורה, ואמר: "רבים רבים חייבים לו את יהדותם, נזקף לזכותו מהפכת החינוך הגדול בעם ישראל ועוד רבות ונצורות, לחם בעוז נגד חוק הגיוס".

שר החינוך הרב שי פירון על פטירתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל: "יחד עם מאות אלפי חסידיו אני מבכה היום את פטירתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. הרב היה יחיד בדורו בגאונות, בפסיקה ובהנהגת הציבור. הרב הותיר חותם בל יימחה על ההיסטוריה של עם ישראל. מורשתו ההלכתית תמשיך ללוות את עם ישראל עוד שנים רבות".

המועמד לראשות עיריית ירושלים משה ליאון: "מתעטף ביגון על לכתו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף. מגדולי מנהיגי הרוח של עמנו בדור האחרון. אני שולח תנחומי למשפחה ומקווה לימים טובים יותר לעם ישראל".

יו״ר סיעת הליכוד, ח״כ יריב לוין, מסר: ״סיעת הליכוד קיבלה בצער עמוק את הידיעה על פטירתו של אחד מחכמי וגדולי הדור. זוהי אבדה גדולה לכל עם ישראל. אנו שולחים את תנחומינו למשפחתו ולכל מוקירי דרכו.״

שלי יחימוביץ מסרה: "הי זאת שלי, אני משתתפת בצערם ובאבלם הגדול של בני משפחתו של הרב עובדיה יוסף ושל הציבור הגדול שראה בו מנהיגו הבלתי מעורער. הרב עובדיה היה גאון גדול בתורה ומנהיג רוחני ענקי. פטירתו היא אבדה עצומה למאמיניו וזה הרגע להשאיר מאחור את אמירותיו השנויות במחלוקת. בלכתו של אדם כזה לוקח איתו כל אחד את מה שהוא בוחר לקחת, ואני אקח את תמיכתו החדה, שהדהימה רבים, בשלום, ובהצבת פיקוח נפש מעל לכל. וגם את הגישה האנושית והמקלה שלו בכל הנוגע לעגונות, לגיורים בצה"ל, ולנושאים רבים אחרים שחשובים לבני אדם".

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס לפטירתו של הרב עובדיה יוסף: "הכרתי את הרב עובדיה יוסף ז"ל מאז היותי ראש אמ"ן, אז נפגשתי עמו לבקשתו כדי לשטוח בפניו את תובנותיי בנושאים שונים הקשורים בביטחון המדינה, ומאוחר יותר גם כרמטכ"ל וכשר בממשלה".

יעלון הוסיף כי הרב היה אדם "הרב הפגין בכל פגישותיו דאגה כנה למדינת ישראל, מעורה ומעורב במתרחש בישראל ומחוצה לה, ואישיותו באה לידי ביטוי לא רק בזכות היותו גדול בתורה ובפסיקה, אלא גם בשל העובדה שהקפיד להאזין לדעות שונות לפני שגיבש את עמדתו, ועשה זאת בסבלנות רבה ובפתיחות".

עוד ציין שר הביטחון כי "הרב הפגין בכל פגישותיו דאגה כנה למדינת ישראל, לביטחונה ולחוסנה של החברה הישראלית על גווניה השונים. הוא היה פרגמטי מאוד, גם בעמדותיו המדיניות והביטחוניות וגם בפסיקותיו, ומנהיגותו הייחודית נשענה על חוכמתו, גדולתו בתורה ומעורבותו ברבדיה השונים של החברה הישראלית, שחסרונו יורגש בה. יהי זכרו ברוך".

מהרב חיים אמסלם ותנועת עם שלם נמסר: "אנו מרכינים ראש יחד עם עם ישראל ביום הסתלקותו של גאון התורה וההלכה הרב עובדיה יוסף, דמותו גדלותו ומורשתו ילמדו בדורות יבואו וזכרו לא ימוש מקרב ישראל, יהי זכרו ברוך".

תנועת 'דגל התורה' מסרה כי היא "משתתפת עם המוני בית ישראל באבל הגדול על פטירת מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס ונשיא מועצת חכמי התורה הגאון הגדול רבי עובדיה יוסף זצוק"ל. הקים עולה של תורה. תלמיד חכם שהפיץ תורה ברבים והשיב רבים מעוון וקירבם לתורה. לוחם שלחם יחד עם גדולי ישראל עד ימיו האחרונים למען לומדי התורה ותלמידי הישיבות. דגל התורה שולחת תנחומיה למשפחה הרוממה ולתלמידיו הרבים בכל רחבי העולם".

משה פייגלין: "הלך לעולמו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל והותיר אחריו חלל גדול בעולם התורה. מלבד היותו של הרב עובדיה יוסף גדול תורה וגאון הלכתי בקנה מידה הסטורי, מדובר במנהיג אמיץ ופורץ דרך שידע להתחבר ולדבר לשכבות רחבות של עמך ישראל וקבע עבורם סדר-יום שונה לחלוטין מזה שהיו רגילים אליו. המהפכה שהצליח הרב עובדיה לחולל בחייו הגיעה לכל עיר ולכל שכונה בישראל והוציאה רבבות ממעגלים של מצוקה ובורות וקבעה עבורם סדר יום של חיבור למסורת, קיום מצוות, לימוד תורה ותפילה. הרב עובדיה חולל מהפכה רוחנית וחברתית. פעילותו הרימה מאשפות ציבור ענק שהרגיש מנותק ומנוכר ונתנה לו מקום של כבוד, שייכות ותרומה. אין ספק שעם ישראל איבד היום את אחד ממנהיגיו החשובים והגדולים בדורות האחרונים".

ח"כ מאיר פרוש: "אבד לעולם התורני ולעם ישראל מנהיג רוחני משכמו ומעלה, שזכה להחזיר עטרת יהדות המזרח ליושנה, איננו מסוגלים בשעות אלה להעריך את גודל האבידה לעם ישראל".

הנשיא הפלסטיני אבו מאזן הביע את תנחומיו על פטירת מרן הגר"ע יוסף. "נפגשתי עם בני משפחתו של הרב במוקטעה ברמאללה בעבר ואני רוצה להעביר את תנחומיי ואת תנחומי העם הפלסטיני על מותו".

מתנועת חב"ד מסרו כי התנועה "מביעה צער עמוק על הסתלקותו של אחד מענקי הדור, שכל מעייניו בלימוד תורה ובהפצתה להמוני העם, שהחזיר את עטרת יהדות ספרד ליושנה, ופעל גדולות ונצורות לקירוב ליבם של ישראל לאביהם שבשמים. הרב עובדיה יוסף היה ידיד אמת לחסידות חב"ד ולמפעליה, והתבטא בהערכה עצומה על פועלו של הרבי מליובאוויטש, במילים: "יחיד בדור בהרבצת התורה בישראל. לא קם כמוהו". הרב תרם תרומה חשובה מאוד לשיתוף פעולה מבורך בין שומעי לקחו ובין חסידי חב"ד, דבר שחיזק את אחדות העם ואת חיזוק התורה והפצתה.

"יחד עם המוני בית ישראל מביעה תנועת חב"ד את השתתפותה באבל הכבד, ושולחת תנחומים למשפחתו של הרב ולכל תלמידיו וההולכים בדרכיו. ייתן ה' שאורו הגדול של הרב יוסיף להאיר את הדרך, ובהמשך פיתוח מפעליו הכבירים והפצת תורתו תמצאו ניחומים, עד ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, כאשר יקויים הייעוד "הקיצו ורננו שוכני עפר".

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', מסר: "יחד עם כל בית ישראל מבכה אני את הסתלקותו לשמי רום של המנהיג הגדול, הדמות המופלאה, פוסק ההלכה, ומורה הדרך הרוחני.הנהגתו הרוחנית ואהבת ישראל שבו, בצד גדולתו בתורה הביאו אותו להקים את תפארתה של מורשת יהדות המזרח. כשהוא הטביע חותם מיוחד כל כך על דורנו".

"כדוד המלך – כשהיה יושב ועוסק בתורה – היה מעדן עצמו כתולעת, ובשעה שיוצא למלחמה – היה מקשה עצמו כעץ. הרב האיר פנים לכל אדם ובה בעת חרף נפשו במאבק למען התורה, אחדותה וצביונה. כל ימיו כיתת הרב זצ"ל את רגליו בכל רחבי הארץ כדי להפיץ תורה. ואכן – הצליח להגדיל תורה ולהאדירה בכמות שלא היתה.זכה דורנו וזכינו כולנו לחסות בצלו של אחד מגדולי העם היהודי בכל הדורות".
אבל הגר''ע פוליטיקה דרעי הודעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד