כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
למרות האתגרים

לפיד ממשיך לצפצף על כולם: קיצוץ ענק פחות משבוע לבחירות

הממשלה תאשר היום קיצוץ של 1.3 מיליארד שקלים מתקציב הביטחון וקיצוץ של מאות מיליונים ממשרדי הבריאות והרווחה, בניסיון למנוע את ביטול הסכם השכר עם הסתדרות המורים שעשוי להיטיב עם מרכיבי הקואליציה הנוכחית ובייחוד עם לפיד ועשוי להזיק להם אם ההסכם יבוטל

לפיד ממשיך לצפצף על כולם: קיצוץ ענק פחות משבוע לבחירות
יאיר לפיד צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

זוכרים את קמפיין "אתם מנותקים" של יאיר לפיד כמה שנים, אז נראה כי אותו לפיד מציג "ניתוק" בכבודו ובעצמו וכל זאת לצרכי קמפיין הבחירות שלו בישורת האחרונה. בזמן שמערכת הביטחון מאותגרת בכל החזיתות, שר הביטחון בני גנץ אישר קיצוץ דרמטי של 1.3 מיליארד שקלים מתקציב משרדו כחלק מהקיצוץ הרוחבי שנועד למנוע את ביטול הסכם השכר עם המורים. כך מפרסם מיכאל שמש ב'כאן 11'. וכל זאת, למרות שמשרד הביטחון קיבל הבטחה שיוחרג מקיצוצים כאלו.

בנוסף, מאות מיליונים יקוצצו ממשרדי הבריאות והרווחה. היועץ המשפטי למשרד האוצר, אסי מסינג, הביע התנגדות נחרצת באומרו שקיצוץ שכזה, ארבעה ימים בלבד לפני הבחירות, אינו חוקי.

לפי הדיווח, את הקיצוץ אישר השר גנץ אחרי ששוחח עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, חברת מפלגתו, שחתמה על ההסכם עם הסתדרות המורים יחד עם שר האוצר אביגדור ליברמן רק בשבוע שעבר. בסביבתו של גנץ אמרו שהוא "הבין את חשיבות ההסכם". 

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מדובר בקיצוץ מותנה לשנה הבאה, שיבוטל עם העברת תקציב המדינה לשנת 2023. ישנם עודפים שנשתמש בהם בתקציב הבא ואנחנו נדאג ששירות חברתי לאזרח לא ייפגע, להיפך, האזרחים רק ירוויחו מזה והמורים יקבלו את הכסף שמגיע להם". מפלגת העבודה הודיעה שתצביע נגד יוזמת הקיצוץ: "אכזרי ומיותר".

החשש מביטול ההסכם עם המורים מגיע בעקבות מכתב חריף של היועץ אסי מסינג, שחשף כיצד אושר הסכם השכר. לפי המכתב, שפורסם לראשונה שלשום בחדשות 'כאן 11', היועץ המשפטי אסי מסינג מאשים את ליברמן ושאשא-ביטון כי פעלו באופן תקדימי ובלי שום סמכות בחוק כשחתמו על ההסכם עם יפה בן-דויד והסתדרות המורים.

מסינג ציין במכתב שבתקופת הבחירות אסור היה לאשר את ההסכם, שכולל בתוכו השלכות תקציביות דרמטיות. מסינג פנה באופן חריג ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, וביקש ממנה להתערב ולהודיע במיידי על ביטול ההסכם כיוון שאינו חוקי.

על פי הפרסום, ברקע החתימה על ההסכם, לשכת ראש הממשלה ומנכ"לית המשרד נעמה שולץ הפעילו לחץ לאשר את ההסכם בלי מקור תקציבי, לאחר שראש הממשלה לפיד סרב להביאו לממשלה לפני הבחירות, לצורך אישור הסכם קיצוץ רוחבי שנדרש למימונו. וכך, למעשה, נענו שר האוצר ושרת החינוך לבקשת לשכת ראש הממשלה וחתמו על ההסכם עם המורים - בלי כל סמכות.

יאיר לפיד בחירות לכנסת ה-25 הסתדרות המורים קיצוץ משרד הביטחון תקציב הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד