י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הבן הבטיח בשם האחים: "נילחם על הפסקים שלך"

הגר"מ יוסף: "שירתתי אותך בנאמנות" • דרעי: "הרב מצווה לנו להתאגד סביב מועצת חכמי התורה" • ההספדים

אריה דרעי סופד, צילום: אלי סגל
אריה דרעי סופד, צילום: אלי סגל

בישיבת 'פורת יוסף' בירושלים, שם למד הגר"ע יוסף זצוק"ל כנער וצמח כפוסק וכגדול בתורה, הוצבה מיטתו של נשיא מועצת החכמים והחלו ההספדים.

ראשית, הוזמן הראשון לציון הגר"ש עמאר, לקריאת פרקי תהילים. אחריו נשא הספד הגר"ש אויערבך.

הגאון הרב ראובן אלבז הספיד: "העיקר זה ללמוד את מה שהוא רצה. לשקוד על התורה הקדושה. להיזהר בנושא הצניעות, בנושא ביטול תורה. הוא הקים התורה בכל מושב ועיר. רבותיי, הייתי מתבייש לראות את מרן הולך בכל המקומות. השכינה הייתה מדברת מתוך גרונו. ועכשיו נסתלקה שכינה מישראל. גלה כבוד מישראל. יתומים היינו ואין אב. לא הזמן להאריך, אבל כל אחד יקבל על עצמו את מה שרצה מורינו ורבינו. לחם את מלחמת התורה. זה מה שהוא. הכאב הזה".

הרב הראשי לשעבר, רבה של תל אביב, הגאון רבי ישראל מאיר לאו, אמר: "תראו את ההלוויה הזו, תסתכלו על ההדים שלה בכל הארץ והעולם. מה אתם רואים? הפגנה אמיתית לכבודה של תורה. תורת אמת. עם ישראל מאמינים בני מאמינים. מי זוכה להלוויה כזאת. מי זוכה לאהבה כזאת. אילו הרב עובדיה היה עומד פה ליד המיקרופון, היה מבקש: כולנו בני איש אחד אנחנו. שנחיה באהבה ובאחווה".

לאחר מכן, נשא הספד בנו של הגר"ע, הגאון רבי יצחק יוסף. בקול בוכים אמר: "זה אבא שלי ואבא של כולם. העולם של אתמול הוא לא העולם של היום ולא של מחר. יש תקופה של הרב עובדיה. מזמן הרמב"ם והבית יוסף לא היה כמוהו. מי ייתן לנו תמורתו".

הבן, הגר"ד יוסף אמר: "אבא, את מי אשאל עכשיו שאלות. איך נמשיך בלעדיך. הגעת לכל מה שהגעת בעמל גדול בתורה, יומם ולילה. יותר מ-85 שנים של שקידה מופלאה. לא לחינם היית פוסק הדור, לא הפסקת רגע מללמוד. כשהיו צריכים לעשות צינתור, ביקשת ללכת קודם הביתה ל-3 שעות. כי היית באמצע כתיבת פסק על העגונה. אני נכנס לבית החולים, אני לא יודע אם ייצא. מי ירחם על האומללה. אבא, מי ירחם על האומללים. אבא, אנחנו מבטיחים לך: אנחנו הבנים מבטיחים שנלך בדרך שהתוות לנו, אנחנו נפסוק בדרך שלך, אנחנו נילחם על הפסקים שלך".

הבן, הגר"מ יוסף, שיחד עם רעייתו טיפלו בגר"ע בכל שנותיו האחרונות, אמר: "כשאבא נפטר אין מה לומר. רק לזעוק. אבא, שירתתי אותך בנאמנות".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי: "עזבת אותנו בתקופה הכי קשה שלנו. עולם התורה בסכנה. רבנו אנחנו יודעים את רצונך, יודעים את צוואתך, אנחנו בטוחים שעכשיו אתה מצווה לכל אחד בתוכנו: תתאגדו סביב מועצת חכמי התורה, סביב גדולי ישראל. להפיץ תורה בעם ישראל, לעזור לעניים. רבנו, אנחנו מתחננים. עמוד לפני כסא הכבוד. גדולים צדיקים במיטתם יותר מבחייהם".

הגר"י צדקה: "נפלה עטרת ראשינו. פוסק הדור, מנהיג הדור. מוריי ורבותיי, אנחנו נפרדים מאדם גדול. נפרדים מהשמש. כל הארץ כולם נקהלו יחד – איפה היה דבר כזה. תורה, וישראל והקדוש ברוך הוא – אחד מהם. הרב היה דבוק בתורה כל הזמן, בלי שינויים. צריכים ללכת בדרכו של רבנו. ללמוד תורה בקדושה, ביראת שמיים. עלינו להיות לב אחד לשמיים. להתקדש ולהיטהר. ספר תורה חי הלך מאיתנו. אנחנו מוקפים באויבים, בצרות ומחלות – מי יגן עלינו אם לא התורה הקדושה. הרב כאב את כאב הדור. כאב לנו שבני הישיבות סובלים. נבקש ממנו שיעלה לשמיים ויתפלל על כלל ישראל, שנינצל מאויבנו הגשמיים והרוחניים".

הגאון רבי שמעון בעדני: "איך אפשר לדבר כשהלב שבור? ציפינו וחיכינו שיישאר איתנו עד משיח צדקנו. הלב שבור, שבור. יתומים היינו ואין אב. אני לא יודע איך נסתדר. כשהתארגנו עצרות תפילה: כל עם ישראל התגייס. כי אהבו אותו. רצו אותו, צריכים אותו. אבל משמים גזרו אחרת. כשאנחנו אומרים שאין לנו חליפתו – לא צריך הסברים, באמת אין לו מחליף, נשאר חלל, שאינני יודע איך יתמלא".

בסיום ההספדים, אמרו הבנים קדיש יותר. נציג הבנים ביקש מחילה: "בשם הבנים והבנות ובכל המשפחה אנחנו מבקשים סליחה. לא ידענו לכבד אותך כראוי. ואומרים לך: מחול לך, מחול לך. שרוי לך.

רגע לפני שמסע הלוויה החל בדרכו לבית העלמין בסנהדריה, הודה אריה דרעי לבנו וכלתו של הגר"ע, יבדלח"א, הגאון רבי משה יוסף ורעייתו יהודית, שטיפלו בגר"ע בשנים האחרונות: "בשם כל הקהל, אנחנו מחוייבים טובה לבנו של מרן משה ורעייתו וכל המשפחה, שטיפלו במסירות ברב לאורך כל השנים האחרונות".

רגעים של אבל • תיעוד ענק מהלווית הענק
מהישיבה אל בית העלמין • תמונות לאורך המסלול
10 דקות בבית החולים • צפו בתיעוד מטלטל ונדיר
בדרכו האחרונה לא צעד לבד • תמונות מהלוויה
פרס: "חשתי שאני מנשק לגדולתה של ישראל" • צפו
"הרב עובדיה שלי" • יש לך סיפור על הגר"ע? טקבק!
לא רוצים להיפרד • צפו: ההמונים עם מיטת הגר"ע
שבר על שבר • כ-300 איש נפגעו מהדוחק
כמיליון איש ממררים בבכי • צפו: מסע ההלוויה
בני הגר"ע יוסף לקחו טרמפ ב'איחוד הצלה' • צפו
תיעוד מיוחד: הקבר, המיטה והמתנת הרבבות
לְכָל יִשְׂרָאֵל הֵאִיר • מראות חייו ב-100 תמונות
בגלל האבל: חתונת הנכדה תידחה בחודש
ארגוני ההצלה נערכים ל'אם כל ההלוויות'
כל מה שרציתם לדעת על מסע הלוויה • מתעדכן
מראה כהן • מיוחד: 42 דקות וידאו מחיי הגר"ע
הבכי, ההלם, הזעקות • צפו: תיעוד מיוחד
הפוליטיקאים מבכים: "אבי אבי, רכב ישראל ופרשיו"
תל תלפיות • צפו: הגר"ע זצ"ל עם גדולי ישראל
כבה נר המערבי • כמיליון איש ליוו למנוחת עולמים את הגר"ע יוסף • סיקור ענק
הגר''ע פורת יוסף הספדים הגר''ש כהן הגרי''מ לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד