כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בצל נייעס הבחירות

גמ"ח תיווך לר"מים: עולם הישיבות פותח "זמן חורף" • החידושים

המיזם לתווך משרות לבעלי פראקים; הישיבות שנמצאות בעיצומה של בניה; הישיבה בקרית אתא שפותחת כולל לבוגרים; באיזו ישיבה יחנכו את בית המדרש החדש? | וגם: הישיבה שמסיימת ס"ת לעילוי נשמת הבחור שנהרג • הפרטים המלאים על פתיחת זמן חורף תשפ"ג בעולם הישיבות

גמ"ח תיווך לר"מים: עולם הישיבות פותח "זמן חורף" • החידושים
בחורי ישיבות חוזרים ללימודים צילום: שוקי לרר

זמן חורף פורה: רבבות תלמידי ישיבות ואברכים החלו היום (רביעי, ב' דראש חודש חשון) את זמן החורף תשפ"ג בהיכלי התורה והישיבות ויחזרו לחבוש את ספסל הלימודים לאחר חופשה שהחלה ממוצאי יום הכיפורים.

זמן חורף מהווה את עונת הלימודים הארוכה ביותר במחזור השנה הישיבתי, במסגרתו לומדים הבחורים ברצף במשך חמישה חודשים, עד ראש חודש ניסן. חלק מהישיבות החלו כבר אתמול את הזמן, אך רובם יתחילו היום את הזמן הארוך.

הזמן נפתח בצל הבחירות לכנסת ה- 25 שתערכנה בשבוע הבא, ובעולם התורה הן תורגשנה במיידי במיידי שכן בחורי הישיבות בחלקם עובד לבחירות כהוראת גדולי ישראל, לצד אלו שלא ידברו על הבחירות כלל. ביום הבחירות יצאו כולם באוטובוס המאורגן על ידי המפלגות להצביע ולחזור לישיבה.

ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין מנהיג הציבור הליטאי, התבטא ואמר כי על הבחורים שעובדים במטות להשפיע ולהביא מצביעים: גם בתחילת הזמן על חשבון הלימוד צריכים לפעול ולהשפיע כי זה קידוש שם שמים והלימוד מחייב את זה, התורה מחייבת את זה, וכל הבחורים שעובדים במטות מי שצריך שידוך יזכה לשידוך טוב בקרוב.

במהלך הזמן ילמדו ברוב הישיבות את מסכת יבמות, הידועה כמסכת קשה ומפותלת; בחלק מהישיבות החלו את לימוד המסכת כבר במהלך זמן אלול שבמהלכו למדו את עיקרי הסוגיות ובזמן חורף יוכלו לצלול ישר לעומקן אחרי שכבר למדו את הבסיס.

רוב השינויים המרכזיים נעשים בדרך כלל לפני זמן אלול ונשארים כך גם למשך זמן חורף, אך מכיוון שאין בית מדרש בלא חידוש, 'בחדרי חרדים' מביא את השינויים שכן נעשו בחלק מהישיבות לקראת זמן חורף כשעולם התורה פורח ומשגשג בעשרות אלפי בחורים מכלל החוגים והעדות.

• חידוש רציני וייחודי נרשם בעולם התורה עם פתיחת הזמן והוא "גמ"ח מרביצי תורה", ראשי הישיבות הקטנות שהגיעו לכינוס השנתי שנערך כמדי שנה בבני ברק בשבוע שלפני זמן חורף, התוודעו למודעה המבשרת על הקמת הגמ"ח שישדך בין רמי"ם ומשגיחים לישיבות - והכל בדיסקרטיות.

‏במודעה נאמר כי ‏עקב המצב שישנם רמי"ם ומשגיחים נפלאים בעלי ניסיון עשיר ‏שכיהנו בישיבות ומעוניינים עתה לחזור לכהונתם ומחמת סיבות ‏שונות חוששים לפרסם את עצמם, ואשר על כן הישיבות לא ‏מודעות להם, הוקם מיזם חדש המתעתד בס"ד לתווך ביניהם לבין הישיבות הקדושות ע"י שליחת פרטים למערכת התיווך במייל.

על הישיבות לשלוח את מבוקשם ולציין סדר עדיפויות, וכן לציין ‏על אלו דברים אינם מתפשרים - כגון שנות ניסיון, גיל, עדה וכדומה.

‏על מרביצי התורה לשלוח קו"ח מדויקים, שם, כתובת, טלפונים, כתובת מייל, גיל, עדה, פירוט מקום לימודים, ומקומות בהם ‏כיהנו בעבר בציון תפקיד ותאריכים. כ"כ יש לציין טלפונים לבירורים, והמערכת תשתדל בל"נ להתאים ככל האפשר את המבוקשים למבקשים מתוך שימת דגש שהדברים יעשו בדיסקרטיות ‏‏מוחלטת.

גמ"ח מרביצי התורה. צילום: שוקי לרר

• הבוקר החלו עשרות אברכים מופלגים את זמן חורף בכולל החדש של המשגיח רבי דן סגל שנפתח בבית מדרשו בגבעת משה 8 בירושלים, המשגיח התייצב לסדר א' בשעה 9:00 יחד עם האברכים והתיישב ללמוד בבית המדרש את הסוגיא הראשונה ב"השוכר" יחד עם עשרות האברכים החדשים. התרגשות גדולה נרשמה בקרב קהל מאות תלמידיו הקרובים של המשגיח לראות את המשגיח יושב עם האברכים הצעירים לריתחא דאורייתא של סדר א'.

• בישיבת חברון בגבעת מרדכי השלימו את השיפוץ של הבית מדרש אחר שהרחיבו את ספסלי הישיבה לרגל בואם של הבחורים הצעירים משיעור א' ההרחבה נעשתה על חשבון הרחבה המפורסמת של הישיבה. בישיבה מביעים סיפור מהמסע ההיסטורי לליטא של קהילת יוצאי ישיבת חברון בפ"ת בהשתתפות הגר"י חברוני ראש ישיבת חברון. 

בית המדרש של ישיבת חברון מוכן לקליטת הבחורים. צילום: מ. זילברשלג

• בישיבת מיר בירושלים הקדימו את תחילת הזמן ליום ג' וזאת בצל הטרגדיה בפטירתו של הרב יעקב ישראל ורשואר ז"ל, מחשובי אברכי הישיבה, שנפטר באופן פתאומי. כמו כן הרב שלזינגר שמשמש כמשיב המרכזי בסדר ג' יחזור לשמש כמשיב בסדר ב' לאחר פסק זמן שלקח בזמן אלול.

• בישיבת מיר ברכפלד לאחר שמספר רב של בוגרים עברו להתגורר באזור הצפון (חיפה רכסים קרית אתא ועוד מ.ו), הוחלט לפתוח כולל חדש לבוגרים שבאזור הצפון. הכולל יפתח בעיר קרית אתא.

• בישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון מינו לר"מ את הגאון ר' דב שמעון לשמש כר"מ בישיבה, לאחר ששימש עד לאחרונה כמשגיח בישיבת אורחות תורה בכרמיאל, הגר"ד שמעון שמתגורר בצפת יבוא מדי יום לישיבה שממוקמת בקמפוס בראשון לציון.

• בישיבת 'נתיב הדעת' שבראשות המשגיח הגר"נ קפלן שבשכונת רמות בירושלים יחנכו בתחילת הזמן את בית המדרש החדש שנבנה ברוב פאר והדר.

• בישיבת 'סלבודקה' מציינים בהתרגשות את האירוע שנערך השבוע במלאת 75 שנה להקמת הישיבה בכך שבוגרי ישיבת סלבודקה לא ישכחו לעולם. אלפי בוגרי הישיבה הוזמנו למעמד 'לדורותם' בו התכנסו כמעט שמונה עשורים של תלמידים לאולם אחד בכדי להקל על המשא הכבד המונח על כתפי ראש הישיבה הגרמ"ה הירש, מה שיעניק תנופה משמעותית לישיבה. 

• בישיבת 'תורת זאב' בבית שמש התחילו את זמן חורף ביום שלישי בערב, כאשר שורת מינויים חדשה מבשרת את תחילת הזמן. בישיב מונו לכהן כרמי"ם לאחר עזיבתו של הגאון רבי ישראל יעקב שמולאביץ שעבר לכהן כראש ישיבת 'מגדל עוז', הגאון רבי אברהם יצחק לורנץ שכיהן עד עתה כנו"נ בישיבה ומגדולי תלמידי החכמים בירושלים והגאון רבי נתן קפלן שכיהן עד עתה כר"מ בישיבת דרך חכמה ונחשב לאחד מגדולי תלמידי החכמים בירושלים.

כמו כן לסדר ב' מונה לכהן כמשיב הגאון רבי משה זייבלד מחשובי האברכים בבית שמש, בישיבה גם שורה של חיזוקים שלא ידברו על הבחירות והאקטואליה בימים אלו.

• בישיבת 'קרית מלך' שבראשות הגאון רבי שלמה קנייבסקי התחלת מסכת יבמות בישיבה הביאה להרחבת חדר השיעורים של ראש הישיבה הגר"י קרפ שמוסר את שיעוריו היומיים, וזאת בעקבות הצפיפות הצפויה של עשרות מבני הקיבוץ והאברכים הבאים לשמוע את שיעוריו המיוחדים על המסכת, הידועים כשיעורים מיוחדים הנמסרים לעומק העיון בשפה ברורה.

בישיבה כאמור, מתחילים יבמות כמו ברוב עולם הישיבות, ומסכת זו ידועה כמסכת שמצריכה מאמץ ויגע להבנתה בצורה בהירה, וידועה החשיבות וההמלצה לשמיעת שיעורים בלימוד מסכת זו. עםם זאת, מגיעים לשמוע את שיעוריו המיוחדים של ראש הישיבה הגר"י קרפ גם אברכים מבוגרי ישיבת חדרה שם ראש הישיבה מסר שיעור יומי בעבר, וזאת מכיוון ששיעוריו של הרב קרפ ידועים כשיעורים מיוחדים מאוד, בעקבות כך הרחיבו כאמור את חדר השיעורים של ראש הישיבה והוסיפו בו ספסלים ומקומות רבים למניעת הצפיפות.

• בממלכת התורה 'ברכת שמואל' בארה"ק נפתח זמן חורף בגידול מרשים במהלך החורף ילמד במתיבתא מסכת יבמות אשר נחשבת למסכת עמוסה ביסודות מבית מדרשו של מרן רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל בעל ה'ברכת שמואל' כאשר דגש מיוחד ינתן בשיעורי ראש המתיבתא הגאון רבי עוזיאל ליבוביץ להעמדת יסודות ר' ברוך בער במסכת זו לצד הדברים הרבים שקיבל במסכת זו מאביו הגרח"ש זצ"ל, כמו כן ימסרו שיעורים מנשיאי הכולל תדיר הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון והגאון רבי דוד מילר ראש ישיבת פוניבז' לצד שיחות מוסר וועדים קבועים מהמשגיח רבי דן סגל.

• בישיבת אלכסנדר בבני ברק יצאו בקמפיין "ישעי' רוצה כבר להיכנס לישיבה!" מדובר בספר תורה שהחלו בכתיבתו לפני שנתיים ימים לע"נ תלמיד הישיבה הבחור ישעי' ברכר ז"ל שנפל מגובה במדבר יהודה. ספר התורה שייכנס אי"ה להיכל הישיבה, עומד לקראת סיומו ב"ה, וכבר החלו לכתוב את ספר דברים. לפי התכנית, השלמת כתיבת הספר תהיה לקראת חנוכה הבעל"ט.

בפרסום מציינים כי "כתיבת הספר עלולה להתעכב שוב, אם לא יגויס מיידית את הסכום האחרון שדרוש להשלמת הספר תורה, בסך 40,000 שקל בלבד". בישיבה מבקשים להשאיר שם ושארית לשעיה ז"ל, שביום כ"ט תשרי חל היארצייט שלו ומי שיתרום מאה דולר ייכנס להגרלה על פיטום הקטורת מקלף.

הקמפיין בישיבת אלכסנדר לזכור של הבחור ישעי' ברכר ז"ל

בחירות לכנסת ה-25 עולם הישיבות זמן חורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד