כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
גורמים לקלקולים רבים

מאבק בבית ישראל נגד 'חבורות' האמריקאים

עצרת תתקיים הערב בשכונת בית ישראל בירושלים נגד אותם 'חבורות' של בחורים אמריקאים חסידים שלטענת תושבי השכונה גורמים לקלקולים רבים. הרבנים יצאו בקריאות קודש נגד אותם אלו שמשכירים להם דירות

מאבק בבית ישראל נגד 'חבורות' האמריקאים
עצרת בשכונת בית ישראל צילום: שמואל דריי

ברחובות ירושלים התפרסמו לאחרונה מודעות נגד 'חבורות' של בחורים של בני חו"ל חסידים מארה"ב ואירופה, המתגוררים בשכונת בית ישראל בירושלים.

מדובר במאבק של תושבי שכונת בית ישראל, שטוענים כי כבר מספר שנים מתמתחים באזור השכונה חבורות שונות שמיועדות לבחורי חו"ל, בצורה שאינה מתנהלת על פי דרכם של תושבי השכונה. לטענתם הדבר מביא לידי הרס ברוח הקדושה. הערב (רביעי) תתקיים עצרת גדולה ביוזמת כל הרבנים.

תושב שכונת בית ישראל מספר ל'בחדרי חרדים' את הבעיה בחבורות הללו. לטענתו, חבורות אלו נפתחו לפני כמה שנים לאחר שהנהלת ישיבת מיר בשכונה התנערה מאותם בחורים, בישיבה תפסו קבוצות של בחורים שהיו רשומים בישיבה והחזיקו מכשירי סמארטפון נגד תקנות הישיבה כשרבים מהם אף נפלטו מהמסגרת. בעקבות כך, פעל ראש הישיבה הגרא"י פינקל נגד אותן קבוצות, כאשר החיל תקנות חמורות על כל בחורי הישיבה ובפרט בענייני הטלפונים מה שהביא להתחזקות הישיבה.

אך קבוצה קטנה של בחורים חסידים שהגיעו אז מחו"ל בכדי ללמוד בישיבה, לא מצאו את מקומם בישיבה לאחר שלא עמדו בתקנות והמשיכו להחזיק במכשירי הסמארטפון. אי לכך הם נזרקו מהישיבה, אך החליטו לפתוח 'חבורה' מיוחדת באזור של הישיבה לכל אותם הבחורים. בתחילה הייתה זאת אכן תקנה בשביל אותם בחורים שאכן צריכים מסגרת כלשהי, אך בהמשך הזמן התחילה החבורה לגדול לעשרות בחורים שמצאו את מקומם באותה חבורה. כמובן רבים מהם הצטרפו ללא כל ידיעה של הוריהם שחשבו לתומם שילדיהם לומדים בישיבת מיר.

החבורה מתנהלת ללא כל השגחה וללא מסגרת של ישיבה, כך שהבחורים עושים ככל העולה על רוחם. בשנתיים האחרונות התחילו עוד ועוד קבוצות לפתוח את אותו סגנון של חבורות, מה שהביא לכך שבתקופה האחרונה רואים עשרות בחורים צעירים חסידים שהידרדרו ביידישקייט ומסתובבים בשכונה עם סמארטפון ללא כל השגחה וכמובן הרבה מהם ללא ידיעת ההורים הנמצאים בחו"ל.

אותו תושב אומר, כי "לאחרונה ישנה הידרדרות בקרב הבחורים שיושבים בחוץ כל היום עם הטלפונים שלהם ומתנהגים בדרך לא הולמת לשכונה ועוד מקרים שאי אפשר לפרטם".

אחד ההורים בשכונה אומר ל'בחדרי חרדים': "מדוע הילדים שלנו צריכים לראות כל היום בחורים יושבים בטלפון וצופים בדברים אסורים, ועוד דברים נוספים". לטענתו כמה וכמה בחורים תושבי המקום שהתחברו איתם גם הם נפלו והידרדרו בצורה רוחנית קשה.

בעקבות כך, בשנים האחרונות כבר הוקם ועד מיוחד שפעל תחת בד"ץ 'העדה החרדית' בכדי לשמור על צביון השכונה, הוועד פעל מול משכירי הדירות שלא ישכירו דירות לבחורים שאינם פועלים על פי דרכה של השכונה והקדושה.

לאחרונה העסק יצא מכלל שליטה, רבנים ועסקנים כבר ישבו עם הגורמים של אותם חבורות וביקשו מהם לבדוק שתהיה להם איזו חבורה בכדי שלא יפלו לגמרי, אך אין כל סיבה מדוע זה יהיה דווקא בשכונה הקדושה של בית ישראל.

הם טוענים כי מדובר בעיקר בחסידים, כי בציבור הליטאי יש גם כאלו קבוצות, אך הם מוצאים לעצמם פינות מיוחדות לבחורים הללו, וכן מקימים פנימייה מיוחדת כך שלא יצטרכו להסתובב בדירות בין משפחות רגילות. העסקנים והרבנים אומרים שקירוב הוא מצווה גדולה, אך לא על חשבון הרב רוחני לאחרים. לאחר שלא נענו לבקשתם לצאת מהשכונה, בצעד חריג החליטו כמה מהעסקנים לצאת בעצרת מחאה והסברה מיוחדת לתושבי השכונה, וכן למחות נגד גורמים אלה בדרישה להעביר את החבורות לאזורים אחרים.

העצרת תתקיים הערב ברחוב יואל בירושלים ליד בית המדרש של חסידי סאטמר בראשות רבני השכונה וגדולי המשפיעים שישמיעו את דעתם נגד חבורות אלה.  

 

 

 

 

שכונת בית ישראל ועדת אכלוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד