ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
בתי המחבלים ייהרסו

תחקיר נפילת רס"ן בר פלח: בוצעו שגיאות אך פעלו בנחישות וחתרו למגע

צה״ל הודיע על כוונתו להרוס את בתי המחבלים מאירוע ההיתקלות סמוך למעבר ג׳למה, בו נפל רב-סרן בר פלח ז"ל | מתחקיר עומק שביצע צה"ל עולה כי בוצעו טעויות בשיטת הפעולה אך לא נפל כל דופי בביצוע, רס"ן פלח חתר למגע גם לאחר שכבר נפגע 

תחקיר נפילת רס"ן בר פלח: בוצעו שגיאות אך פעלו בנחישות וחתרו למגע
רס"ן בר פלח הי"ד צילום: דובר צה"ל

צה"ל מפרסם הבוקר (חמישי) את תוצאות התחקיר על נפילתו של רס"ן בר פלח הי"ד שנהרג לפני כחודש סמוך למעבר ג'למה בתקרית ירי עם מחבלים. מהתחקיר שפורסם היום עולה כי בוצעו שגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב בו שהו המחבלים.

על פי התחקיר, ראשיתו של האירוע החלה בזיהוי שני חשודים על ידי תצפיות של צה"ל סמוך לכפר ג'למה. כוח צה"ל שנכח בעמדה סמוכה פתח בנוהל מעצר חשוד, שכלל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, ירי חי לאוויר ולעבר המרחב בו זוהו החשודים. לירי זה המחבלים לא הגיבו.

כוחות צה"ל בפיקוד מח"ט "מנשה", אלוף-משנה אריק מויאל, וסגן מפקד סיירת הנח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל, קפצו לנקודה. מאחר והחשודים לא הגיבו ולא זוהתה תנועה, נוצרה הבנה כי הם לא חמושים.

בר פלח ז"ל. (דובר צה"ל)

מאחר והחשודים לא הגיבו ולא זוהתה תנועה, הכוח איגף אותם והתקרב לכיוונם, והחשודים פתחו באש אל עבר הכוח. הלוחמים השיבו באש והרגו את המחבלים. במהלך חילופי האש בין המחבלים לכוח צה"ל, נהרג רב-סרן בר פלח ז"ל בעת שהוביל את לוחמיו.

מהתחקיר הפיקודי עולה כי חטיבת "מנשה", על כלל יחידותיה, והכח שפעל בשטח במיוחד, עמדו במשימת ההגנה וסיכלו פיגוע בעורף ישראל, זאת במחיר כואב של נפילת סגן מפקד סיירת נח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל. עוד עולה כי אמצעי התצפית וכלל הכוחות שהיו בנקודה שלטו במתרחש באופן מלא לאורך האירוע כולו, אולם לא זיהו שמדובר במחבלים חמושים.

לצד זאת כאמור, מהתחקיר עלו שגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב בו שהו המחבלים. מהרגע בו המחבלים פתחו באש לעבר הכוחות, הלוחמים ביצעו ירי לעבר המחבלים עד להריגתם. רס"ן בר פלח ז"ל הוביל את לוחמיו בפיקוד מלפנים, חתר למגע, ופעל בנחישות במטרה להסיר את האיום.

פלח ז"ל בפעולה. (דובר צה"ל)

לאחר פציעתו של רס"ן בר פלח ז"ל ותחת אש, הקשר של בר פלח ז"ל זחל לכיוונו והעניק לו טיפול רפואי ראשוני, תוך דיווח בקשר והזנקת כוחות רפואה, במקביל לכך השתתף בקרב נגד המחבלים.

מהתחקיר עולה כי כוחות הרפואה חברו לרס"ן בר פלח ז"ל לאחר נטרולם המלא של המחבלים. הטיפול בנקודה היה מקצועי ומהיר, אך בשל אופי פציעתו לא ניתן היה להציל את חייו.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי קיבל את מסקנות התחקיר כפי שהוצגו, וקבע כי המשימה בוצעה וסוכל פיגוע. כמו כן, קבע שמדובר באירוע המבטא חתירה למגע והובלה של מפקדים מלפנים. הרמטכ"ל סיכם כי היו באירוע מספר שגיאות מקצועיות, והנחה על הטמעת הלקחים בכל היחידות וההכשרות.

פלח ז"ל. (דובר צה"ל)

הרמטכ"ל אמר כי "על אף תוצאותיו המצערות, מדובר באירוע בו סוכל פיגוע ונמנעה פגיעה באזרחים. התנהגות הכוחות באירוע, החל מהמפקדים, ביניהם רב-סרן בר פלח ז"ל, דרך המח"ט ועד לאחרון החיילים, מהווה דוגמה לאומץ ולנחישות. עם זאת, במהלך הקרב נעשו מספר שגיאות, שיש ללמוד אותן לעומקן וליישמן על מנת למנוע הישנות של מקרים מסוג זה".

בתוך כך, אמש, נמסרה הודעה על כוונת צה"ל להרוס את הבתים בהם התגוררו המחבלים עבד אלרחמאן עאבד ואחמד אימן עאבד שהרגו סמוך למעבר ג'למה את רס"ן בר פלח הי"ד. ע"פ הודעת צה"ל, המחבלים הגיעו בכוונה לבצע פיגוע ונתקלו עם לוחמי צה"ל, משפחת המחבלים יגישו ערור.

צה"ל הריסת בתי מחבלים רב-סרן בר פלח ז"ל תחקיר צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד