כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
צעקות בישיבת הממשלה

הסקנדל נמשך: השרים הופתעו והצביעו לבסוף בניגוד לדעתם

ראש הממשלה לפיד אישר בממשלה קיצוץ של מיליארדי שקלים לטובת ההסכם עם המורים. השרים ומחו על כך בפני רה"מ שהבטיח שלא יקוצצו תיקים חברתיים | השר בר לב גילה על הקיצוץ רק בישיבת הממשלה | השרים הצביעו פה אח בעד הקיצוץ

הסקנדל נמשך: השרים הופתעו והצביעו לבסוף בניגוד לדעתם
ישיבת ממשלה צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד הביא היום (חמישי) לאישור הממשלה קיצוץ של מיליארדי שקלים במשרדי הממשלה על מנת לממן את ההסכם עם המורים ימים ספורים לפני הבחירות. הקיצוצים הבולטים הם רבע מיליארד שקלים במשרד לביטחון הפנים ומאות מיליונים בשירותים החברתיים, וזאת בניגוד להבטחתו. השרים, שחלקם כלל לא ידעו מהקיצוץ הרימו את קולם בשולחן הממשלה אולם לבסוף הצביעו פה אחד בעד הקיצוץ.

שר הבריאות, ניצן הורוביץ אמר בדיון כי "זאת שערוריה. אני את הכסף שלי אקבל בסוף. אנשים פה יפגעו". השר לביטחון הפנים, עמר בר לב שאל: מקצצים למשרדים? וניצן הורוביץ ענה לו: "מקצצים לך 268 מיליון שקל". בר-לב ניסה למחות, "למה אני צריך לתת הלוואה לאוצר?", שאל את ליברמן, שהשיב: "אל תדאג, תקבל עוד שוטרים בתקציב 2023".

השרה תמר זנדברג דרשה לדעת: "למה הממשלה לא יכולה להתחייב על חשבון הממשלות הבאות על הוצאה אבל על קיצוץ כן יכולה להתחייב?". יו"ר העבודה מרב מיכאלי הוסיפה: "זאת הטרגדיה שאנו מוחות עליה". שר האוצר ליברמן אמר "תמיד הקפדתי לכבד את אגף תקציבים, אבל לא תמיד הסכמתי איתם".

לבסוף הצביעו השרים פה אחד בעד הקיצוץ הרוחבי וזאת מאחר והייעוץ המשפטי התריע בפני שרי העבודה ומרצ כי אם לא יעבור פה אחד לא ניתן יהיה לאשר אותו רגע לפני בחירות.

ביום שני פורסם מכתב חריף של היועץ המשפטי של משרד האוצר שחשף כיצד אושר הסכם השכר החדש עם המורים, שנחתם בשבוע שעבר. על פי הפרסום, היועץ המשפטי אסי מסינג האשים את שר האוצר אביגדור ליברמן ואת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כי פעלו באופן תקדימי ובלי שום סמכות בחוק כשחתמו על ההסכם עם יפה בן-דויד והסתדרות המורים.

בריאיון לכאן חדשות, התייחס שר האוצר אביגדור ליברמן להסכם עם המורים ואמר כי "היועץ המשפטי של האוצר הוא לא עשרת הדיברות, יועצים משפטיים טועים".

לאחר מכן הודיע לפיד על קיצוץ רוחבי בתקציבי הממשלה בכדי לאפשר את קיום ההסכם, אולם למרות שאתמול אמר ראש הממשלה בריאיון לחדשות 12 כי "הקיצוץ לא יהיה מהביטחון ולא מתקציבים חברתיים", בהצעה שאושרה הבוקר מפורט שהקיצוץ יהיה רוחבי בכל משרדי הממשלה. 

אגף התקציבים באוצר מתנגד באופן חריף להסכם. "עלויות ההסכם יכבידו משמעותית על הוצאות הממשלה, ובפרט בשנת 2023 בשל הפריסה המוצעת אשר מקדימה באופן חריג את הגדלות השכר שסוכמו כך שעיקרן יחולו כבר בשנת ההסכם הראשונה", נכתב בעמדת האגף להצעה.

"ההסכם גורר הקשחת תקציב משמעותית", הוסיפו באגף על ההחלטה לקצץ. "ישנו קושי פיסקלי משמעותי לעמוד בעת הזו בהשלכות התקציביות של ההסכם ובפרט לאור הפריסה המוצעת. זה יקשה על משרדי הממשלה בפעולתם התקינה ואף יפגע בפעולות ליבה".

 

ישיבת הממשלה קיצוץ תקציבים בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד