י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חסד של אמת

נסעו מאות קילומטרים להלוויה של יהודי שמעולם לא פגשו

רופא יהודי מעיירת קלגורלי הנידחת באוסטרליה נפטר ביום הראשון של סוכות והוא בן 85. הצוות בבית הלוויות מקומי היה אובד עצות, כיצד יצליחו לעזור לו לערוך קבורה יהודית? הם פרסמו בקבוצת פייסבוק מקומית ושאלו אם מישהו יודע מה לעשות למען יהודי שנפטר. מספר מתנדבים נסעו מאות קילומטרים לערוך הלוויה יהודית

נסעו מאות קילומטרים להלוויה של יהודי שמעולם לא פגשו
קבורת היהודי צילום: Chabad.org.

מספר מתנדבים מחב"ד נסעו שעות ארוכות למערב אוסטרליה, כדי להביא נפטר אותו לא הכירו לקבר ישראל. הנפטר מעיירת קלגורלי, עיירת כורים שהייתה בעבר ביתם של יהודים, עם שני בתי כנסת במהלך עידן הזהב בתחילת המאה ה-20. קלגורלי נמצאת במדינת אוסטרליה המערבית ונמצאת כ-600 קילומטרים מבירת המדינה פרת'. העיר הוקמה בשנת 1893 במהלך שנות הבהלה לזהב, יהודים רבים הגיעו למקום כדי לחפש זהב.

רק שישה אנשים זוהו כיהודים במפקד האוכלוסין האחרון, ואנשי חב"ד שמרו איתם על קשר במשך עשרות שנים, וביקרו אותם כדי לספק להם תכנים יהודיים. ד"ר אברון מופסון, בן 85, נפטר ב-10 באוקטובר - ביום הראשון של סוכות - הצוות בבית הלוויות מקומי היה אובד עצות. איך יצליחו לערוך קבורה יהודית, הם פרסמו בקבוצת פייסבוק מקומית ושאלו אם מישהו יודע מה לעשות למען יהודי שנפטר.

במלבורן, 2,500 קילומטרים משם, אבי קאסמן, שגר בעבר בקלגורלי, קיבל הודעה מגיסתו, תושבת קלגורלי ששלחה לו את הבקשה מהפייסבוק.

קאסמן הכיר את מופסון מימי מגוריו בקלגורלי והיה להוט לעזור. "פגשתי אותו לפני כ-10 שנים במרפאה שלו עם הבן שלי", סיפר קאסמן, שהתגייר, ל-Chabad.org. "עדיין לא הייתי יהודי, אבל בדרך להיות יהודי, דיברנו, הוא היה יהודי גאה". קאסמן שטרם התגייר עזר לרופא להניח תפילין ונתן לו חנוכייה לחנוכה, אך עבר לפרת' כדי להתגייר.

מופסון נשאר בקשר עם חב"ד, וזכה לביקורים תקופתיים מרבנים ומשליחי חב"ד, הרב שלום ווייט, שליח חב"ד במערב אוסטרליה בפרת' שלח לו חבילות באופן קבוע. קאסמן התקשר לרב ווווייעל פטירתו של מופסון. במקביל, איש עסקים יהודי המבקר בקלגורלי ראה את הפוסט בפייסבוק והודיע ​​על כך למנהל חברה קדישא של פרת' מייק גומר.

הם הצטרפו לקבוצה קטנה של מתנדבים, הרב ווייט ומייק גומר יצאו למסע הלוך ושוב של 14 שעות ביום חמישי 13 באוקטובר. "עזבנו את פרת' ב-6 בבוקר וחזרנו בחצות", אמר הרב ווייט. הרב הביא איתו סוכה מאולתרת, כדי שהקבוצה תוכל לקיים את מצוות הסוכה גם בזמן הדרך. "מדהים שקבוצה של יהודי פרת' נסעה יום שלם רק בשביל יהודי בודד שהיה צריך עזרה", אמר הרב ווייט. "תמיד ידעתי עליו ותקשרתי איתו, אבל שאר חברי הקבוצה שמעו עליו בפעם הראשונה לאחר מותו".

מאז הקבורה היהודית האחרונה במקום, חלף עשור, ולפחות 50 שנה מאז שרב ערך שם הלוויה. אבל על פי השגחה פרטית, אברהם בן אליעזר מופסון נקבר בחלקה היהודי של קלגורלי.

חב"ד אוסטרליה קבורה לוויה חסד של אמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד