י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ירחיק את נתניהו מניצחון?

יומיים לבחירות: הרחוב הערבי מתעורר לחיים ומסכן את גוש הימין

הבחירות הקרובות יוכרעו ככל הנראה ע"י מספר המצביעים הערבים מצד אחד, והשאננות בגוש הימין מן הצד השני | בעוד נתניהו קיווה לשאננות במגזר הערבי בעקבות הפילוגים הפנימיים, הרחוב הערבי מתעורר וצפוי לצאת בהמוניו | אחוז נמוך ישאיר לפחות שתי מפלגות מתחת לאחוז החסימה ויעניק לנתניהו ניצחון

 יומיים לבחירות: הרחוב הערבי מתעורר לחיים ומסכן את גוש הימין
אילוסטרציה צילום: unsplash

יום הבחירות מתקרב ובעוד נתניהו והמפלגות המרכיבות את גוש הימין-חרדים מנסים באופן כמעט נואש לעורר את ציבור השאננים ולגרום להם לצאת ולהצביע, הרי שברחוב הערבי הדברים נראים אחרת, לצד התחזקות בן גביר בסקרים, גם הרשימות הערביות מתחזקות ועלולות לקחת לנתניהו את הניצחון ברגע האחרון. 

לפני כחודשיים ביום סגירת הרשימות, הרחוב הערבי היה נראה מיואש לחלוטין. ברגע האחרון, לאחר שכבר הגיעו להסכמות, בל"ד הגישה רשימות בנפרד מחד"ש-תע"ל ויחד עם רע"מ נוצרו שלוש רשימות המתמודדות על אותם הקולות במגזר הערבי. אחוז ההצבעה שגם ככה נמוך לעומת היהודים, היה בשפל חסר תקדים וסוקרים אחדים טענו כי אם המגמה תימשך, אף אחת מהרשימות הערביות לא תעבור את אחוז החסימה, מצב שכזה יעניק לנתניהו את הניצחון על מגש של כנאפה.

 

שיא הייאוש ברחוב הערבי היה כאשר אף אחת מהמפלגות לא חתמה על הסכם עודפים, בחד"ש-תע"ל סירבו לחתום עם רע"מ אולם גם הצעתם לבל"ד נתקלה בסירוב, וכך עוד מאות ואולי אלפי קולות ערביים יזרקו לפח.

בחד"ש-תע"ל, שבראשות איימן עודה ואחמד טיבי, אמרו כי לא חתמו הסכם עם עבאס, משום שלדבריהם אם יחתמו איתו אין לדעת לאיזו ממשלה יילכו הקולות האלה ועם מי הוא ייצר שותפות. בגוש המרכז-שמאל מתחו ביקורת קשה על המפלגות הערביות וטענו שהן נהגו בחוסר אחריות ומובילות לבזבוז מנדטים, דבר שייטיב עם גוש נתניהו.

מנגד, בבל"ד, שבבחירות הקודמות רצה כחלק מהרשימה המשותפת עם חד"ש-תע"ל, סירבו הפעם אפילו לחתום על הסכם עודפים ואמרו כי "השיטות המתמשכות מאז ליל הגשת הרשימות והניסיון לחבל במסיבת העיתונאים הראשונה של בל"ד על ידי מנהל הקמפיין של חד"ש והניסיון להכתים את דמותו של סמי אבו שחאדה, בנוסף לתעמולה של שריפת הקולות של המצביעים הערביים, לא תואמים את הדרישה לחתימה של הסכם עודפים עם חד"ש-תע"ל. אנחנו בבל"ד רוצים שזו תהיה תחרות מוסרית ומתורבתת נקייה משיטות הונאה וניסיון להתערב בהחלטות של הציבור על ידי המצאת שקרים ושמועות".

המגמה מתהפכת

אלא שמחקר חדש שהתבצע באוניברסיטת תל אביב, שיעור ההצבעה של הציבור הערבי צפוי להיות 49%, גבוה במעט מהשיעור בבחירות הקודמות במרץ 2021, אז עמד אחוז ההצבעה במגזר הערבי על 44.6%. לשם השוואה בחודש אוגוסט האחרון אחוז ההצבעה הצפוי עמד על 42% בלבד.

בקרב הנשאלים שאינם מתכוונים להצביע, עלתה התחושה שחברי הכנסת הערבים לא יצליחו לקדם את האינטרסים של הציבור הערבי (30.5%). שלוש סיבות בולטות נוספות להימנעות מהצבעה הן התחושה כי אין שום מפלגה או מועמד המייצגים את הבוחר (19.2%), הכעס על הפילוג והפיצול בין המפלגות הערביות (16.7%) וחוסר עניין כללי בבחירות (14.6%). מיעוט מהנשאלים הביע התנגדות עקרונית להשתתפות בבחירות לכנסת (5.4%).

מדוע בכל זאת ישנה עלייה בקרב באזרחים הערבים שמתכוונים להצביע? ייתכן וקמפיין ה'גוועאלד' שנעשה באולפנים המרכזיים מפני חזרת נתניהו לשלטון עשתה את שלה, ייתכן וזהו דווקא בן גביר שמתחזק מאד בסקרים ואף יצא ל'קמפיין' שנתלה בערים הערביות, "כאשר יש אויב משותף, כל הפילוגים והסכסוכים הפנימיים נעלמים" כך לדברי יועץ אסטרטגי בכיר.

בכל הסקרים האחרונים רע"מ וחד"ש-תע"ל מקבלות ארבעה מנדטים אולם נמצאות על סף אחוז החסימה, מיעוט הצבעה במגזר הערבי או התחזקות בקרב מביעי גוש הימין יוביל לכך שאף מפלגה ערבית לא תעבור את אחוז החסימה, מהלך שכזה כאמור, יביא לנתניהו את המנדט ה-61, אולי אפילו 63. בשביל למנוע זאת, חד"ש-תע"ל יצאה הערב בקמפיין בקרב מצביעי גוש השמאל במטרה שיצביעו לרשימה הערבית וישאירו אותה מעל לאחוז החסימה.

למרות התקוות של בל"ד להיות הבטחת הבחירות, ככל הנראה המפלגה צפויה לשרוף כ-80 אלף קולות במגזר הערבי, אם כי בסקר האחרון של חדשות 13 עד לבחירות המפלגה קיבלה 2.75% מקולות המצביעים, הנתון הגבוה ביותר שניתן לה עד כה.

הרשימה הערבית המשותפת ערבים ישראלים בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד