כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
משבר התבואה חוזר?

רוסיה הודיעה על ביטול הסכם יצוא התבואה מאוקראינה

רוסיה הודיעה כי בימים הקרובים היא תעצור את ביצוע התפקיד שלה בהסכם התבואה שחתמה עם אוקראינה, על פי ההסכם, ספינות תבואה לא יותקפו. המשמעות היא ביטול מוחלט של הסכם יצוא התבואה, והחזרת המצור הימי על התבואה האוקראינית

רוסיה הודיעה על ביטול הסכם יצוא התבואה מאוקראינה
ספינת תבואה אוקראינית צילום: צילום מסך

משרד ההגנה הרוסי הודיע בסוף השבוע כי רוסיה תודיע בימים הקרובים למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, על החלטתה לעצור את ביצוע התפקיד שלה בהסכם יצוא התבואה מאוקראינה, עד להודעה החדשה. המשמעות היא ביטול מוחלט של הסכם יצוא התבואה, והחזרת המצור הימי על התבואה האוקראיני.

לטענת רוסיה, הסיבה להשעיית ההסכם נובעת ממתקפות של מל"טים טורקיים על ספינות של הצי הרוסי בים השחור, סמוך לחצי האי קרים. רוסיה טוענת כי בזמן שכלי השיט שלה מותקפים על ידי אוקראינה, אי אפשר לצפות ממנה שתתחייב שלא לתקוף כלי שיט אוקראינים החולפים באזורים שנמצאים תחת שליטתה.

בתגובה להודעה הרוסית מסר שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה הודעה בה הכחיש את טענת רוסיה לגבי התקפה אוקראינית על ספינות רוסיות. לדבריו, כמו תמיד, רוסיה עושה ככל העולה על רוחה, לא מחויבת להסכמים, ומתרצת את פעולותיה בתירוצי סקר שמגלגלים את האחריות לגורמים אחרים.

הנשיא זלנסקי אמר כי ההחלטה הרוסית לא התקבלה היום, אלא בספטמבר "כאשר היא חסמה את תנועת הספינות עם תוצרת המזון שלנו". הנשיא האוקראיני הוסיף ואמר כי נדרשת תגובה בינלאומית חזקה הן מהאו"ם והן מעשרים הכלכלות הגדולות בעולם.

בעקבות ההחלטה הרוסית, דובר האו"ם אמר כי הארגון, שתווך בעסקה עם טורקיה, היה בקשר עם מוסקבה. "חיוני שכל הצדדים יימנעו מכל פעולה שתסכן את יוזמת גרגירי הים השחור", הוסיף ואמר כי מדובר במאמץ הומניטרי קריטי לשיפור הגישה למזון עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם. ההסכם המדובר אפשר לאוקראינה לחדש את יצוא התבואה מהמדינה, דרך הים השחור, שנחסם לאחר שרוסיה פלשה למדינה. בימים האחרונים, קייב האשימה את מוסקבה בעיכוב מכוון של מעבר ספינות, ויצרה תור של יותר מ-170 ספינות שממתינות לייצוא.

מלחמת אוקראינה רוסיה הים השחור ולדימיר זלנסקי ספינות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד