כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

לקיים את הרמב"ם: שמירה נכונה של הגוף

על אילו דברים כדאי לתת את הדעת כאשר אנו מקדישים זמן גם לשמירה והשקעה בגופנו? • טיפים נחוצים • אינפורמטיבי

חרדי עושה כושר. צילום ארכיון
חרדי עושה כושר. צילום ארכיון

כותב הרמב"ם במשנה־תורה: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא. שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה. לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף. ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים" (דעות, א, ד), וכמובן שהמקורות קדומים בהרבה, והמפורסם שבהם כמובן: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם". כאשר בחורים ואברכים ממיתים עצמם באוהלה של תורה, או עובדים קשה לפרנסת המשפחה, הגוף הוא פעמים רבות הראשון שנזנח.


"...צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף..." לטיפול יעיל בקשקשים נראים לעין– לחץ כאן

להלן מספר עצות שכדאי להתרגל אליהן וליישם אותן, בין אם אתם לומדים או עובדים.
עצה א': תרגילי־כושר רבים מאנ"ש עוסקים במציאת פתרונות לשמירה על כושר לפי ההלכה. כפי שהתפרסם כאן, אנשי רמת־שלמה המציאו מכשיר שמפעיל את השרירים כמו הליכה, אך כולל סטנדר ומאפשר להמשיך ללמוד תוך כדי האימון. ואילו בישיבה בירושלים התקינו פרנסי הישיבה חדר־כושר לתלמידים, על מנת שלא ילכו שעות ברחוב וייראו ח"ו מה שעיניהם לא צריכות לראות. בפורומים תוכלו למצוא בלא בעיה חדר־כושר נפרד באזור מגוריכם.

למי שאין ידו משגת ניתן לערוך הדרכה חד־פעמית עם מדריך־כושר אישי שייתן לכם סט תרגילים עמם תוכלו לעבוד. אם זה לא מתאים עבורכם, כדאי להתחיל מחמשת התרגילים הבסיסיים כאן (דף זה נבדק ככשר, אולם שאר חלקי האתר בו הוא נמצא אינם בהכרח כשרים - יש להיזהר).

עצה ב': ניקיון מקשקשים בשל עומס הלימוד ומיעוט שעות־השינה מזניחים רבים מן התלמידים את בריאות הקרקפת. ייתכן שאצל חלק מן הבחורים יש הרגשה שזה לא דחוף. ויש אף שישאלו את עצמם אם אין פה בכדי איסור "לא ילבש", משום ייפוי. לפי תשובת הרב"י זילבר בשו"ת "אז נדברו" (חלק ד', סי' ל"ז, ס"ק ג') הכלל הוא: "אם אינו לשם קישוט אלא לניקיון... לא לשם נוי רק שלא יהיה מכוער הרי אינו בכלל איסור 'לא ילבש'". וזה חשוב טפי משום שאנו לובשים שחור ואז הדברים בולטים לעין.

על כן מומלץ לבחור בשמפו טוב נגד קשקשים במידה וישנם. הפתרון המומלץ הוא חפיפה בשמפו נגד קשקשים. בשוק מוצרים רבים כמו קליר, פנטן, סבוקאלם ועוד. מומלץ לבצע השוואה במחירים ובתוצאות שלהם. באם שני אלה לא מספיקים, מומלץ ללכת לרופא עור שיכול לרשום תכשירים חזקים יותר, כמו למשל ניזורל. תכשירים אלה מיועדים לטפל בסבוראיק דרמטיטיס/סבוריאה שהוא מקרה מיוחד של קשקשים שומניים עקשניים.

עצה ג': טיפול בעור הפנים הפחד־יצחק נותן חשיבות רבה לפניו של אדם בקשר שבין אדם לחברו. בנוסף תשובתו של הרב"י זילבר דלעיל, נכתבה על נושא פצעי הבגרות/אקנה במפורש. הדבר דומה לנושא הקשקשים – שיש החושבים שלא ראוי להשקיע בו זמן ומאמץ. אולם גם אם אתם עוד בחורים – אתם תגיעו בע"ה לשידוך ומאור הפנים שלכם ודאי חשוב. לפיכך, מומלץ לנצל את הזמן שנותר ולבקר אצל רופא עור – יש היום תכשירים נפלאים. "...צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף..."



"...צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף..." לטיפול יעיל בקשקשים נראים לעין– לחץ כאן










אברכים בחורים עור טיפוח קשקשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד