ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נפגעתם ב'פגע וברח'? מגיע לכם פיצוי!

נפגעתם חלילה בתאונת 'פגע וברח'? יש מי שיפצה אותכם • מה מטרתה של 'קרנית'? • וכיצד תקבלו את המגיע לכם?

תאונה. צילום ארכיון: משטרת ש"י
תאונה. צילום ארכיון: משטרת ש"י

"מכת מדינה" אשר התפתחה בשנים האחרונות במדינת ישראל היא תופעה של תאונות פגע וברח. ישנם הסברים רבים להתפתחות התופעה למימדים מדאיגים, שמקבלים ביטוי, בין היתר, בהפיכתנו לחברה אלימה ולחברה מסוגרת, אשר כל אדם חי בתוך עצמו ואינו מעורה בקהילה.

עם זאת, במאמר זה לא נתמקד בפן הסוציולוגי לתופעה החמורה, אלא נסביר כיצד וממי ניתן לקבל פיצוי כספי במקרה שפגעו בכם בתאונת פגע וברח.

במידה ונפגעתם בתאונת פגע וברח, דעו כי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אשר חוקק בשנת 1975, הינו הכתובת הנכונה בשבילכם. המחוקק התייחס למקרה של תאונה ללא שהנפגע יודע מי הוא הפוגע, ולכן התקין הוראות ספציפיות למקרים אלו.

בישראל קיימת קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ושמה "קרנית". הקרן נועדה לפצות נפגעים בתאונות דרכים בנזקי גוף בלבד. כדאי לדעת כי כל אדם המחזיק ברכב מממן את פעילות התאגיד, שכן אחוז מסוים מכל ביטוח חובה שאנו משלמים, מופרש לטובת התאגיד "קרנית".

קרנית הוקמה באופן סטטוטורי לשם מספר מקרים מרכזיים:

המקרה הראשון (והנפוץ לצערנו) הוא מקרה של תאונת פגע וברח. כבר נפסק במספר פסקי דין בישראל, כי גם אדם אשר נפגע בתאונת דרכים ולא היה יכול לקחת את מספר הרכב הפוגע מחמת בלבול לאחר התאונה, הרי שגם במצב זה הוא זכאי לפיצוי כספי מ"קרנית".

המקרה השני הוא מצב בו נפגע אדם כנוסע, כאשר לנהג הרכב אין רישיון נהיגה או שאדם נפגע כנוסע ברכב שנעשה בו שימוש מחוץ לתנאי הפוליסה. המקרה השלישי (והנדיר מאוד), הוא כאשר אדם נפגע מרכב וחברת הביטוח שלו נכנסה להליכי פירוק ואינה יכולה לשלם את חובה.

אם נפגעתם בתאונת פגע וברח, גשו בהקדם האפשרי למשטרה ודווחו על התאונה. במידה ותתמהמהו בעניין, עלולה להיות לכם בעיה בהמשך הדרך להוכיח את עצם אירוע התאונה.

חשוב לדעת, כי ניהול של תביעה מול חברת הביטוח "קרנית" הינו זהה לניהול תביעה של תאונת דרכים כנגד חברת ביטוח רגילה, אלא שבתביעה מול "קרנית", במרבית המקרים ייכנסו לתוך פרטי נסיבות המקרה, שכן במידה וקרנית תוכיח כי התאונה לא התרחשה כפי שתוארה, הרי שבמקרים מסוימים היא תהיה פטורה מתשלום לנפגע.

דבר נוסף שכדאי לדעת הוא כי כאשר "קרנית" מפצה נפגע בתאונת דרכים, הרי שלאחר מכן היא "נכנסת בנעליו" של הנפגע וזכאית לתבוע את כספי הפיצוי ששילמה מהרכב הנמלט (במידה ומצאו את הנהג), או מהנהג שנהג ללא רישיון נהיגה או בניגוד לתנאי הפוליסה.

תביעות מול "קרנית" הינן בדרך כלל מסובכות יותר מתביעות של תאונות דרכים רגילות ולכן מומלץ ביותר להסתייע במומחים בתחום.

*כתבה זו אינה תחליף לייעוץ משפטי ומהווה המלצה בלבד.
עו"ד ינון הדאיה הינו בעל משרד עו"ד עצמאי בדימונה, המתמחה בתחום האזרחי על כל רבדיו.
טלפון: 08-6732277
כסף פיצוי פגע וברח יעוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד